– Rart å få så god mottakelse og ikke selge mer

10 000 solgte kopier av Teslagrad er ikke nok for Rain Games.

Rain Games

OSLO (Gamer.no): Bergenbaserte Rain Games slapp i like før jul i fjor sitt debutprosjekt, Teslagrad. Spillet sanket inn skryt både her på Gamer.no og flere steder ellers i verden. På snaut tre måneder har spillet solgt i overkant av 10 000 eksemplarer, uten at daglig leder i Rain Games, Peter Wingaard Meldahl, er fornøyd med det.

– Mottagelsen har vært god. Vi lå til og med på topp på Metacritic en stund, men vi må selge mer. Det er litt rart å få så god mottagelse og ikke selge mer, er beskjeden fra bergenseren.

Mest i USA

Det er de forente statene på andre siden av Atlanterhavet som står for brorparten av nedlastningene, forteller Wingaard Meldahl. På andreplass finner vi en annen stormakt, nemlig Russland. Norge ligger for øyeblikket på fjerdeplass med Spania som det siste landet foran seg.

– Det er i grunn ikke så overraskende at det er slik. USA er et gigantisk spillmarked, men om vesteuropa var talt under ett, så hadde det vært der vi fikk mest salg, forklarer Meldahl.

– Russland virker å sette pris på stilen i spillet. Både steampunk-estetikken, og det at vi har mye inspirasjon fra russisk kultur i spillet, så vel som nordisk. Pressesjefen vår, Eduardo er opprinnelig Spansk, og gjennom hans kontakter så har pressen der skrevet vel så mye om oss som den norske. Det at Spania har langt flere innbyggere enn Norge gjør at spillet har solgt mer der. I forhold til innbyggertall så er spillet suverent mest solgt i Norge, legger han til.

Sikter mot Asia

Nå ser Rain Games videre østover, og satser på at en lansering av spillet i Asia vil sette fart på salget.

– De asiatiske spillerne vil ikke ha førstepersons- og 3D-spill. De setter mer pris på illustrerte 2D-spill, så vi tror Teslagrad vil slå an, spår Meldahl.

En asiatisk utgivelse vil komme samtidig som spillet lansers på Wii U og Playstation 3. Nylig kunne studioet også avsløre at en versjon til Playstation Vita er på veg.

– Konsollversjonene er nok en måned eller to unna, mens Vita-versjonen trolig kommer til sommeren. Så lenge alt går som planlagt blir det slik, men man vet aldri når man støter på barrierer. Jeg har fått stor forståelse for at spill bli utsatt etter årene med utvikling av Teslagrad, sier Meldahl.

En versjon til Sony nyeste konsoll, Playstation 4, vil også komme, men det er høyst uvisst når den utgaven vil bli klar, fordi spillutviklingsverktøyet Unity foreløpig ikke støtter Playstation 4.

Les også
Anmeldelse: Teslagrad

Neste prosjekt

Spillutviklere hviler sjelden på laurbærene, og det gjelder naturligvis også for Rain Games. Bergensernes neste prosjekt er godt inn i planleggingsfasen.

– Vårt neste spill blir i samme verden som Teslagrad, men det blir ingen direkte oppfølger.Toere er gjerne de nest beste ideene til skaperne og blir sjelden like bra som originalen. Derfor skal vi gjøre noe helt annerledes neste gang. Vi beholder alt annet enn sjanger, for å si det sånn, sier Meldahl hemmelighetsfullt.

Rain Games ser seg nå om etter samarbeidspartnere som kan ta seg av utviklingskostnader og skal blant annet i samtaler med Nintendo under Game Developers Conference senere denne måneden.

Siste fra forsiden