Ratchet & Clank

Insomniac Games er kjent for å levere de aller beste plattformspillene for konsoller og forventningene denne gangen er ikke mindre enn enorme. Massiv forhåndsomtale har vært med på å hause denne tittelen opp i skyene lenge før den kom på markedet. Det gleder meg å kunne fortelle at Insomniac også denne gangen innfrir alle forventninger!

Ratchet & Clank (heretter R&C) er et action/eventyr-spill og det bærer også historien preg av. Som du sikkert allerede har forstått foregår handlingen i en futuristisk verden fylt av romskip, roboter og kule fremtids våpen. Har du sett en Futurama-episode vet du omtrent hva jeg snakker om. Heltene våre møtes ved en tilfeldighet idet Clanks romskip blir skutt ned over Ratchets hjemplanet, Backwater. Tilfeldighetene fører dem altså sammen og det ender med at de drar ut sammen på eventyr for å redde galaksen. Du spiller Ratchet. En eventyrlysten bråkjekk liten skapning som med første øyenkast minner mest om en rev. Clank er din utrettelige partner. En godhjertet liten robot som dedikerer seg, og etter hvert også engasjerer Ratchet, til å redde galaksen fra den onde Drek. Drek's soldater er i ferd med å legge hele universet i ruiner for utvinne ressurser til å redde sin egen planet.

Dette er hovedtrekkene i historien og danner grunnlaget for et spennende eventyr. Det har etter hvert blitt vanlig å involvere mer enn én hovedperson i slike spill men det er likevel én ting som skiller R&C ifra typiske historier hvor man spiller helten som drar rundt på eventyr med en nesevis partner. I R&C er det du som tar rollen som den litt bråkjekke, nesevise partneren imens Clank er den godhjerta samaritanen. Dette fører etter hvert til disputter dem mellom, og noen ganger krangles det så busta fyker. Morsomt og stikk motsatt fra titler som Jak & Daxter (en annen superhit på PlayStation), og Banjo Kazooie på Nintendo 64 hvor hovedpersonene stort sett var perlevenner. Det hører med til historien at du etter hvert også får kontrollere Clank på utvalgte oppdrag. Dette er også nyskapende fra Insomniac.

R&C er ikke et typisk plattform spill slik mange av oss kjenner dem. Det handler ikke bare om å hoppe rundt på kasser for samle sammen et visst antall stjerner, sopp eller den slags. Tvert imot. Insomniac har tenkt nytt på mange måter. Blant annet med å innføre et skikkelig inventarsystem. Du samler riktignok sammen en beholdning av skruer og mutre som fungerer som valutaen i R&C. For disse kan du handle inn nye våpen, ammunisjon og diverse annet heftig utstyr i butikker man finner rundt om på de 18 forskjellige brettene. Hvis du synes det høres lite ut med 18 brett trenger du ikke bekymre deg. Brettene er store og hver planet byr på flere utfordringer.

Tilsammen bruker en faktisk langt over 20 aktive timer med spilling for å runde dette spillet, noe som absolutt lar seg høre i denne sjangeren! Det er som nevnt snakk om temmelig store områder man har å utfolde seg på. Det er likevel bruken av våpen som skiller R&C mest ifra andre slike spill og bidrar ytterligere til actionfølelsen. Det er til sammen 35 forskjellige våpen å samle inn i løpet av spillets gang og du velger selvsagt selv hva du vil bruke hvor. Alt du starter med er en skiftnøkkel til å bekjempe dine svorne fiender med men etter hvert blir du bedre utrustet en Schwarzenegger og Stallone til sammen. Bomber, flammekaster, støvsugerkanon(?!) eller døds-hansken for å nevne noen få. Jeg skal ikke ruinere spenningen med å avsløre hva de to sistnevnte utretter, men jeg kan garantere en god latter. Tøffere arsenal har jeg aldri sett.

I tillegg til masser av tøffe våpen finner du også annet spesialutstyr til deg selv eller til å "utbygge" Clank med. Alt fra magnetstøvler til å gå i taket med eller en propell som gir deg muligheten til å hoppe høyere og sveve lengre. Du får forskjellige oppdrag rundt om på forskjellige planeter og du blir som oftest belønnet når oppdraget er utført. For eksempel med nytt og artig utstyr du kanskje kan bruke for å løse et annet oppdrag på en annen planet. Selv om den røde tråden i historien er å redde galaksen blir en også med på andre små oppdrag underveis. Separate "mini-spill" om du vil. "Hoverboard race" for eksempel er i seg selv utrolig arti og kunne nesten vært et eget spill i seg selv. Disse små oppdragene er det flere forskjellige av, noe som gir fin variasjon til den underliggende dommedags-historien.