Red Faction

Red Faction hadde stor suksess på PlayStation 2 i sin tid. Nå har spillet kommet i egen håndholdt versjon til Nokias N-Gage. Hvordan har N-Gage sitt første førstepersonsbaserte skytespill blitt?

Red Faction er i likhet med versjonene på PlayStation 2 et førstepersonsbasert skytespill. Du spiller som Parker som jobber i gruver for Ultor Corporation på Mars. Ultor behandler arbeiderne sine veldig dårlig og det er egentlig bare snakk om tid før et opprør kommmer. Du blir med på dette opprøret og begynner å kjempe mot det onde firmaets soldater.

Knotete kontroller På papiret høres ikke kontrollene så ille ut. Du bruker d-paden til å bevege deg fram og tilbake og snu deg rundt, skyter med 5, bytter våpen med 1 og 3, hopper med 2 og beveger deg sidelengs med 4 og 6. Hadde 4 og 6 blitt erstattet med to skulderknapper (som N-Gage dessverre ikke har) hadde oppsettet fungert utmerket. Et stort problem er at knappene sitter så tett at du flere ganger kommer til å fyre av våpenet ditt når du skal gå til siden. Er du bevæpnet med for eksempel en rakettkaster kan dette gi katastrofale konsekvenser. Forøvrig virker det som kontrollene er lagd av folkene som står bak Doom. Kontrollene er ganske trege og du kan ikke bevege siktet rett opp og ned. Det føles som å gå et stort skritt tilbake i forhold til hva vi er vant med i dag.

God teknisk grafikk Grafikkmessig er spillet langt fra dårlig. Til å være en håndholt er det teknisk veldig imponerende, på tross av at teksturene kan se ganske stygge ut. Grafikkmotoren klarer å skape fulle 3D-omgivelser, som fra avstand ser flotte ut, og modeller med en respektabel framerate. Det er kun når det skjer uvanlig mye på skjermen på en gang at frameraten kommer ned mot smertepunktet.

Artistisk kan ikke grafikken sies å være like god. Starten på spillet foregår nede i mørke miner som har en fullstendig mangel på gjenstander og ting som gjør at du kan skille dem fra hverandre. Alt ser så likt ut at selv den mest oppmerksomme risikerer å gå seg vill oppsiktsvekkende fort. Et godt hint om at du er på riktig vei er nye vakter som roper ut uoppfinnsomme kommentarer. Det er også viktig å få med at spillet passer overraskende godt til N-Gage sin skjerm. Det var ikke mange ganger i løpet av spillet jeg irriterte meg over formen på skjermen.

Ensformig I løpet av de første 30 minuttene av Red Faction er "Drop your weapons!" alt du vil høre. Hver gang du kommer rundt et hjørne og en fiendtlig vakt ser deg vil han utbryte dette. Det er jo for så vidt greit å vite at det er en fiende i nærheten, siden det ikke alltid er så lett å legge merke til det. Etter hvert får heldigvis fienden utvidet repertoaret sitt litt, men det er fortsatt utrolig repetitivt. Musikken, en kjedelig miks som går i loop helt til du går på veggen, er absolutt ikke noe bedre. Kvaliteten på musikken kan heller ikke sies å være god. I likhet med mange andre N-Gage-spill finnes det bare tre lydnivåer hvor det laveste er merkverdig høyt.

Det er forstålig at N-Gage ikke har kapasitet til små filmer, men måten historien i Red Faction blir fortalt på er utrolig kjedelig. Spillet stopper plutselig opp, og det kommer opp en blå eller rød boks (ettersom det er fiender eller venner som prater) med et lite bilde, og en hel del liten skrift. Det er i det hele tatt utrolig uinspirerende og fører til at historien fort blir oppfattet som kjedelig og det gir deg liten lyst til å sette deg inn i den.