Return to Monkey Island

Return to Monkey Island vil ha hint og en enklere vanskelighetsgrad

– Folk vil ha innebygde hintsystemer.

Devolver Digital

Return to Monkey Island-sjef Ron Gilbert har avslørt noen av tilgjengelighetsfunksjonene som inkluderes i det kommende eventyrspillet.

I et intervju med Ars Technica fortalte utviklerveteranen blant annet at spillet får et hintsystem. Dette kan peke spillere i riktig retning dersom de setter seg fast.

Return to Monkey Island.
Devolver Digital

Som spillsjefen forteller er dette en funksjon som spillere flest vil ha. I tillegg mener han det er like greit å inkludere hint, ettersom alle nå har tilgang på Internett – sammenlignet med da Monkey Island først kom ut i 1990.

– Noe folk vil ha i dagens spill er innebygde hintsystemer. Hvis spillere ikke har innebygde hintsystemer kommer de bare til å gå på nett og lese en guide. […] Det var mye vi gjorde den gang som vi ikke tenkte så mye på – mange obskure gåter, sa Gilbert og fortsatte:

– Å gjemme informasjon et sted med ingen ledetråder om hvor du skal finne den – den slags hadde ikke blitt godtatt i dag. Med et hintsystem kan du lage gåtene så rare og obskure som helst, og så kan folk bare bruke hintsystemet.

Gilbert har altså ombestemt seg siden 2013, da han delte sine tanker om hvordan han ville laget et nytt Monkey Island-spill. Den gang lovet han nemlig «ingen veiledning eller hintsystemer eller lettbeinte gåter eller tilpasning for massene eller modernisering».

Casual Mode

Videre henter Return to Monkey Island frem Lite-modusen fra Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Casual Mode – som den valgfrie modusen skal hete i det nye spillet – fjerner elementer fra gåteløsingen, og byr dermed på en enklere opplevelse.

– Modusen er designet for folk som spiller dette som sitt første eventyrspill, eller kanskje de ikke har spilt eventyrspill på lenge eller kanskje de har et liv og barn nå. De kan spille Casual-modusen, som forenkler flere av gåtene, forklarte Gilbert.

Designer og forfatter Dave Grossman la også til at forventningene til spill har forandret seg i løpet av de siste tre tiårene. Spillere er ikke lenger like tålmodige.

– Frustrasjon er en større faktor for folk. Spillere har mer som tar opp tiden deres, og de tolererer ikke frustrasjon så godt som de gjorde for 30 år siden. Folk har lyst til å sette seg fast, men bare i fem minutter av gangen.

Hvordan hintsystemene og Casual Mode fungerer i praksis får vi se når Return to Monkey Island lanseres senere i år. Spillet har foreløpig ingen nøyaktig slippdato.

LES OGSÅ: Baldur's Gate 3 slippes i 2023, etter over 2 år i Early Access »

Les også
Return to Monkey Island er avduket
Return to Monkey Island

Les også

Siste fra forsiden