Revolusjonerende Xbox-teknologi

XNA. Merk deg initialene, for disse vil du høre mye av i tiden fremover. Microsoft med sin Xbox-konsoll har gjort det mulig for spillutviklere verden over å lage imponerende storspill på en enklere måte.

Under årets Xbox-begivenhet i Los Angeles kunne Xbox-sjef J. Allard fortelle oss mer om XNA - et nytt verktøy for utviklere som ønsker å lage spill med "cutting edge" grafikk- og fysikkopplevelser. Noen har kanskje sett videoen med en bil som suser inn i en stålvegg og som naturlig nok ender opp med brutale skader og biter som sendes gjennom luften til alle kanter. Typiske kollisjonseffekter? Å nei, da. Her snakker vi om dynamiske skadeeffekter som er like realistiske som virkeligheten.

Det vil bli det neste "store" innenfor bilspill, uten tvil. Det vi var vitne til i kveld var banebrytende spesialeffekter som ser skremmende realistisk ut. Tenk deg to biler som kjører i full fart mot hverandre, og når de treffes front-mot-front blir ingenting annet enn forvridd metall som kastes rundt i luften. Tenk deg at dette er helt dynamisk - at fart og hvordan de treffer hverandre bestemmer hvilke deler av bilen som blir presset sammen, revet av, kuttet opp og så videre. Ingen forhåndslagde animasjoner - alt bestemt i sanntid.

Tenk deg 300 bildeler som alle kan dynamisk forvrenges og maltrakteres, eller kastes av bilen alt etter som hvordan kollisjonen utarter seg. Det er slike spesialeffekter som blir en realitet med XNA, i følge J. Allard.

XNA er simpelthen en teknolgi - en samling verktøy og software - som Xbox-utviklere kan dra nytte av når de ønsker å lage grafisk imponerende spill uten å ville legge for mye arbeid inn i det selv. Resultatet er da naturligvis mer tid til å jobbe med selve gameplayet. Så vidt vi forstår blir det nesten slik som Microsofts Xbox Incubator Program, hvor utviklere fikk en samling verktøy for å komme i gang med å lage spill til Xbox.

Ta en titt på den nyeste videoen, som viser de dynamiske kollisjonseffektene som nå snart blir en del av neste generasjons bilspill takket være XNA. Videoen viser en liten bane som består av 600.000 triangler, 28 dynamiske lys og en bil som består av 300 deler som alle kan falle av eller klemmes sammen i total sanntid. Hvor lang tid vil det ta før vi ser det første bilspillet med denne teknologien?

Siste fra forsiden