Richard Joseph er død

Richard Joseph er et kjent navn for mange gamere med lang fartstid. Han begynte å lage spillmusikk allerede på åttitallet, med Commodore 64, og var aktiv helt til i fjor. Joseph jobbet med mange store utviklere, som Bitmap Brothers, Sensible Software og, i nyere tid, Elixir Studios.

Richard Joseph promoterer Cannon Fodder (1993)
Richard Joseph promoterer Cannon Fodder (1993)

Det var på Amiga at Richard Joseph virkelig slo gjennom. Med låter som Goal-Scoring Superstar Hero (Sensible World of Soccer) og War: Never Been So Much Fun (Cannon Fodder) stakk han seg frem som en av de første som inkluderte ekte stemmer i låtene sine, og når Richard Joseph lagde musikken til et spill, visste man at det var verd å skru høytalerne på full guffe.

Joseph stod også for mye annen klassisk spillmusikk. Hvem kan vel glemme musikken til det fabelaktige Bitmap Brothers-spillet The Chaos Engine, eller lydeffektene til Speedball 2? I år 2000 resulterte arbeidet hans på Theme Park World i en BAFTA-pris, og i de senere årene har han stått for lyd og musikk i spill som Evil Genius, Republic: The Revolution og Sensible Soccer 2006.

Nå er det imidlertid over for den profilerte musikeren. På søndag døde han av lungekreft, 53 år gammel. For mange, inkludert meg selv, er dette svært triste nyheter. Joseph var en av de store innenfor bransjen, og de mest kjente låtene hans huskes og spilles enda, selv om mange av spillene de fulgte med i dag er like antikvariske som maskinvaren de i sin tid kjørte på.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen