Grand Theft Auto VI

Rockstar-patent hinter om mer realistiske GTA 6-animasjoner

Illustrasjonsbilde fra Grand Theft Auto V.
Rockstar

Ett år etter den store Grand Theft Auto VI-lekkasjen har vi fortsatt hørt svært lite om det etterlengtede spillet. Med lukket munn fra Rockstar har fans tatt saken i egne hender, og nå har én av dem tilsynelatende klart å avdekke noen nyheter.

Reddit-bruker «Tobbelobben30» har nemlig gravd frem et patent knyttet til animasjoner og bevegelser for spillfigurer. Patentet – kalt System and method for virtual character locomotion – er signert Rockstar-eier Take-Two, og later til å ha tilknytning til GTA 6.

Som «Tobbelobben30» forklarer begynte detektivarbeidet da hen oppdaget navnet Tobias Kleanthous i filene fra fjorårets lekkasje. Det ledet til en LinkedIn-side der Kleanthous hadde delt det nevnte patentet. Biter av det patenterte systemet dukket også opp i GTA 6-lekkasjen, knyttet til hvordan figurer beveger seg.

Systemet bruker byggeklosser til å bestemme hvilke animasjoner spillets figurer har. I stedet for å bruke separate animasjoner for personer som er stående, liggende, ute i regnet, friske, skadde og så videre, kan disse byggeklossene tilsynelatende legges på og trekkes fra for å gi mer naturlige animasjoner og kombinasjoner mellom ulike typer – både for protagonisten og for datastyrte figurer.

Hvordan systemet fungerer i praksis, og hvorvidt det fortsatt er gjeldende, får vi trolig se når GTA 6 lanseres. Rockstar har ikke gitt noen indikasjon på når det blir, og heller ikke delt noe offisielt navn for spillet, men Take-Two har sagt det forventer rekordinntekter i regnskapsåret 2025 – altså mellom 1. april 2024 og 31. mars 2025.

LES OGSÅ: Rockstar vet at Grand Theft Auto 6 må «overgå spillernes forventninger» »

Siste fra forsiden