Rome: Total War - Barbarian Invasion

Livet som romer har aldri vært så vanskelig som nå; Romerriket er delt, og presses fra alle kanter av blodtørstige og usiviliserte barbarer. Slikt blir det god underholdning av.

Nattlige aktiviteter
I Barbarian Invasion kan flere typer soldater svømme over elver, noe som gir flere kart et ekstra taktisk element. Det sier seg selv at å holde seg flytende kan være vanskelig når du er innepakket i en tung rustning, og lettere soldater får dermed en ekstra liten fordel som de ikke hadde tidligere. En annen nyhet er at det nå kan utkjempes slag både om dagen og natten. Nattlige angrep kan kun prøves av erfarne generaler, og generaler som har utkjempet noen slag om natten blir bedre til å lede styrkene sine etter solnedgang. Det ser ikke ut til å være større forskjeller på soldatenes ytelse i forhold til hvilken tid på døgnet de angriper på, men natteangrep ser i det minste skikkelig heftige ut.

Generalene har også fått en annen nyhet, nemlig en lojalitetsmåler. Illojale generaler kan finne på å selv ta kontrollen over hæren sin og beslutte seg for ta den med for å sparke deg ut av hovedstaden. Dessuten er de lettere å bestikke, og hvis du spiller for en av de to romerske fraksjonene (eller goterne) kan du risikere at de kan konspirere om et stort opprør hvor de kan ta med seg flere byer og danne en egen fraksjon. Denne vil så oppføre seg akkurat som en "ekte" fraksjon, og ha sine egne mål og diplomatiske forbindelser. Dette kan være skummelt, men hvis du for eksempel spiller som et lite barbarrike som blir kraftig presset av romerne, kan det å se fienden bli splittet i to være en svært hyggelig overraskelse.

Ut med Jupiter, inn med Jesus
Utenom dette er nok den største gameplaymessige nyheten at du nå må ta religion i betraktning når du styrer med byene dine. Spillet kommer med tre hovedreligioner; tidlig kristendom (som tidligere var blitt statsreligion i de romerske rikene), zoroastrianisme/parsisme (som var hovedreligionen i den arabiske delen av verden, men som ble fortrengt av Islam senere i historien) og "hedenske" religioner (som er et vidt begrep som dekker alt fra naturreligioner til religioner beslektet vår egen norrøne mytologi). På samme måte som i dag, var religion et konflikttema i tiden Barbarian Invasion omhandler, noe som selvfølgelig kompliserer driften av store imperier.

I Barbarian Invasion kommer religion i to former; den offisielle religionen og den folkelige religionen. Den offisielle religionen bestemmes av hva slags templer du har bygd eller hva slags religion lederen i byen har. Den folkelige religionen er den religionen majoriteten av folket i byen har. Hvis disse to er ulike, blir det bråk ("unrest"). I tillegg kan religion påvirke personer (generaler, guvernører, spioner og diplomater) i ulik retning. Religiøse ideer kan også spre seg fra region til region hvis de er sterke nok, og dessuten kan både spioner og diplomater drive misjonærvirksomhet (og tro meg; hvis du er uoppmerksom, kan dette faktisk velte hele spillet for deg).

Horder av barbarer
Det siste nye gameplayelementet verd å nevne er horder. Leder du enkelte barbarnasjoner er det ikke nødvendigvis kroken på døra om du mister alle regionene dine. Da kan du nemlig få en egen "horde", altså en mobil hær som du forhåpentligvis kan bruke til å skaffe deg et nytt hjem. Du får ingen inntekt så lenge du ikke har noen byer, men du kan røve til deg penger ved å angripe og rasere andres byer. Du betaler kun for leiesoldater - alle "horde-soldatene" dine jobber gratis, og det blir derfor mulig å overleve lenge som en nomadisk stamme. Du kan imidlertid ikke rekruttere normale militærenheter uten en by, og du kan heller ikke benytte deg av "retrain"-muligheten. Det lønner seg derfor å prøve å skape et nytt hjemland.

Teknisk sett ser det ut til at Creative Assembly har rettet noen problemer siden sist, samtidig som de har introdusert noen nye. Barbarian Invasion går faktisk så tregt på den stasjonære PC-en min (som kjørte originalen helt fint) at kampanjen er uspillbar. Det merkelige er at spillet fortsatt går helt glatt inne i selve kampene - det er bare kampanjekartet som er problematisk, selv om dette egentlig er den minst krevende delen av spillet. I forhold til grafikk og lyd får vi mer av det samme. Alle de nye grafikkelementene (nye soldattyper, osv) ser flotte ut, og de nye lydene holder den samme kvaliteten som vi er vant med. Stemmene til barbargeneralene er imidlertid ikke helt overbevisende - de "østlige" lederne høres faktisk veldig ut som Dr. Nick Riviera i The Simpsons ("Hello everybody!").

Barbarian Invasion tilbyr ikke voldsomme mengder med nyheter, men nok innhold til at det vekker opp igjen de gamle, gode følelsene du hadde for Rome: Total War, slik at du raskt lar deg hekte av gameplayet - som fortsatt er like fantastisk som det var i fjor. De nye kampanjemulighetene er flotte, og vi får massevis av varerte utfordringer (basert på hvilken fraksjon vi velger). De nye spillelementene, fungerer godt sammen med resten av gameplayet, samtidig som de ikke gjør noen store forandringer i måten spillet fungerer. Alt i alt er Barbarian Invasion en god ekspansjonspakke - akkurat som forventet fra veteranene i Creative Assembly.