Skate 3

Bli med til Port Carverton

Er Skate-fornyelsen nok til å hoppe på brettet igjen?

I en spillserie som ser like hyppige fornyelser som Call of Duty-serien, er det nok mange som spør seg: er det nok nytt til å investere i en oppdatert versjon?

Vi finner ut om trebrettet er robust nok til å tåle årlige utgivelser!

Rullebyen er din

Det første som møter deg er en artig liten kortfilm som følger et skateboard fra nedhogget tre til ferdig brett - deretter blir du introdusert til byen. Det er ikke snakk om en helt vanlig by heller, nei det er snakk om skatebyen over alle skatebyer, Port Carverton. I Port Carverton er man fri til å skate som man vil, det finnes nemlig verken vakter eller gamle tanter som gremmes over skatingen din.

Det virker også som om veisystemet har blitt kraftig moderert i den lille byen, men på de få veiene den har er det nok av biler å ta tak i for litt ekstra fart. For hver vanlige fotgjenger finnes det tilsynelatende rundt 100 skatere, så med andre ord skal du ikke se langt for å finne litt konkurranse.

Spillet starter med en opplæringsbit som lærer deg å bruke den høyre stikken for å gjøre diverse triks, alt etter i hvilken retning du beveger den. Med en bakgrunn som profesjonell skater er det Jason Lee (My Name is Earl) som loser deg gjennom de elementære utfordringene når det gjelder det elskede brettet ditt.

Både brett og figur kan du forresten komponere helt selv: brettet ut ifra et antall logoer og farger, og figuren ut ifra standardvalg fra hva slags hår du vil ha, til om du vil se ut som om du har puttet fire tyggegummipakker i munnen på en gang. Valget er altså ditt, og det er her Skate 3 briljerer.

Bygg et skateemperium

Helt fra starten av er målet ditt klart: Du skal rett og slett bedrive PR for skateboardmerket ditt. For å gjøre dette må du kjøre race, delta i triksekonkurranser og ta bilder og lage film av laget ditt.

Hver gang du gjør en av aktivitetene i spillet, vil du senere få en oversikt over hvor mange brett du solgte på grunn av akkurat det. Når man fullfører en aktivitet, får man beskjed om at man har "Owned". Hvis du ikke er helt fornøyd med kun å eie, går det an å "drepe" hele greia. Hvis du oppnår visse kriterier vil du oppnå "Kill it", noe som gir deg en bonus i antall brett solgte. Når du fritt romsterer i byen kan du også snuble over diverse steder som finurlig har fått navnet "Spot", noe som gjør at du kan sette i gang en aktivitet der. Når du i et triks har nådd en viss poengsum vil flekken bli din.

Det eneste problemet jeg har med alle disse aktivitetene og spillets sandkassenatur, er at man alt for ofte benytter seg av spillets teleporterings-funksjon. Det er sjeldent jeg orker å faktisk skate fra A til B, selv om å kjøre rundt uten mål og mening er noe av det beste med Skate.

Helt i starten av spillet stod jeg ovenfor spillets vanskeligste valg, nemlig valg av lagnavn. Det virker som om jeg aldri helt klarer å ha oppfinnsomhet nok til at disse begredelige tekstboksene virker innbydende. Til slutt falt navnet på det til dels uinspirerte "Gjeng".

Anmeldelse: Skate 3

Etterhvert som du med laget ditt når visse punkter innen solgte brett vil du låse opp flere kompanjonger til laget ditt. Disse kan du også finpusse så mye du vil, og gi sitt eget navn. I lagbaserte aktiviteter vil laget ditt være tilstede og hjelpe deg i kampen om seiersplassen.

Når man deltar i en lagkamp er det selvfølgelig et annet lag tilstede også. I en artig dog ufrivillig vri er det imidlertidig slik at både motstanderne og din egen kompis saboterer for deg, trolig fordi de har iført seg bind for øynene eller lider av synshemmende sykdommer. Derfor hender det rent ofte at det er dine egne lagkamerater som feller deg. Innbyggerne i Carverton befinner seg også i samme tilstand som skatere, selv om de en sjelden gang hopper unna hvis du kjører for nærme.

Hvis du noen gang har hatt en drøm om å bli interiørarkitekt spesialisert innen skateparker, er nok Skate det nærmeste du kommer. Her kan du når som helst plassere en rekke objekter hvor som helst i byen eller i en skatepark. Dette gjør mulighetene for personlig tilpasning enorme. Elsker du rails? Putt en hel haug med dem etter hverandre. Glad i store hopp? Finn den lengste nedoverbakken i spillet og plasser den bratteste rampen på bunnen.

Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....

Lyden av skateboardhjul mot asfalten er kanskje noe av det deiligste med Skate. Lydene generelt holder et høyt nivå og er krystallklare. Musikken er jevnt over av medium kvalitet, med noen enkelte høydepunkter. Kommentatorer og andre muntlige innspill fungerer generelt sett godt, selv om jeg noen ganger må spørre meg selv om skateboard-lingoen er så bred som den kan virke her.

Det samme lydordet som forsøksvis ble brukt for å beskrive lyden av hjul mot asfalt, kan også være representativ for spillets grafikk. Ofte sliter spillet med å gi mykt bilde av hva som foregår, så vær forberedt på litt hakking her og der. Grafikken fungerer ellers svært godt, byen er godt opplyst og overraskende ren til ikke å ha noen kommunalt ansatte i det hele tatt.

Selve kjøringen i Skate er responsiv og givende, og – uten at jeg kan si at jeg har skatet noe særlig i mitt liv – inneholder et snev av realisme. Du finner kanskje noen hopp som er litt i overkant av hva som ville vært naturlig i virkeligheten, men når slike hendelser inntreffer er det som regel realismeofring til fordel for ren moro. Man må jo kunne ha det litt gøy også, eller hva?

Nytt for serien er at spillet har fått tre vanskelighetsgrader: nemlig easy, normal og hardcore. Normal er den vanskelighetsgraden som har vært på skatespillene til nå, og tilbyr en tilgjengelig, men utfordrende måte å spille på. Easy gjør det vanskeligere å falle av brettet og lettere å utføre triks og raile. Hvis du spiller på hardcore er du som navnet tilsier, en ekstremt kul type, men ikke bare det, graden av realisme øker også betraktelig. Trå derfor varsomt om du ønsker å begi deg ut i hardcoreland.

Spillet har også en godt integrert flerspillerdel, som du når som helst kan hoppe inn og ut av. Det går fort og er lettvint å bli med i et spill over nettet, og i tillegg har du muligheten til å møte på noen særdeles merkelige figurer; eksempelvis møtte jeg på en svart figur kun iført hotpants.

Skate 3 tilbyr en åpen verden du kan herje så mye du vil i, i vanskelighetsgraden du velger selv. Brettet kontrolleres naturlig, og triksingen går av seg selv etter et par minutter. Lydene av skateboardhjul er fantastiske, mens grafikken er pen. Spillet hakker dessverre ofte, og det trekker helhetsinntrykket ned.

Spillet er semirealistisk og kult, og har identitet så det holder. Alt i alt er Skate 3 en solid pakke som mange vil kunne ha mye glede av, også de som ikke interesserer seg for skateboard ellers.

Skate 3 kommer ut 14. mai, til Xbox 360 og Playstation 3. Spillet er testet på sistnevnte.