Feature

Slik er Nintendos 3DS

Fremtiden er rett rundt hjørnet, og vi har testet den.

Så er ventetiden snart over. 25. mars kommer Nintendos duggfriske 3DS i norske butikker. Dette er en bærbar konsoll som gjør det mulig å la seg underholde i full 3D – helt uten briller! 3D-funksjonen brukes både til spill, videoinnhold og bilder, så mulighetene skal etter hvert bli ganske så mange.

Prøvekjøring

Velkommen til gards.

Vi fikk konsollen fra Nintendo for en uke siden, og har brukt tiden på å danne oss noen inntrykk av maskina. Les hvordan 3DS måler seg med noen av sine konsollbrødre – og én bitter rival.

For det er ingen tvil om at Nintendos nye bærbare er et svar til konkurrentene, da først og fremst Apples stadig sterkere mobile posisjon. Japanerne vet imidlertid at man aldri kan vinne om man entrer nøyaktig samme slagmark. Derfor satses det annerledes, blant annet med fokuset på 3D. Noen fellesnevnere finner vi likevel, og Nintendo kommer til å satse på mye og billig digitalt innhold til 3DS etter hvert. Dette skal bli en sann multimedial underholdningsmaskin.

Ut av esken er det imidlertid begrenset hva du kan gjøre med konsollen. Da jeg pakket ut bet jeg meg merke i at den føles mer eksklusiv enn sine DS-forgjengere. Konsollen har mer tyngde og preges av ekstern metalliclakk og intern pianolakk. Plastikkskrangling er mindre utpreget, ja selv teleskoppennen du bruker på den trykkfølsomme skjermen fremstår som noe av faktisk verdi – og ikke noe du får med i cornflakes-pakken.

Dette får du med.

Etter en kort inspeksjon var det bare å skru på, og gjøre de sedvanlige innstillingene for klokke og dato. Deretter gikk det kjapt å koble opp mot nettet, noe som blir veldig viktig i Nintendos satsing denne gangen. 3DS skal gå hånd i hånd med Internett, på samme måte som alle de andre moderne konsollene og mobiltelefonene gjør det i dagens marked. En nettleser er også på vei, og kommer til å bli tilgjengelig i en egen oppdatering.

Ny meny

Selv om jeg hadde fått med et knippe spill til konsollen, bestemte jeg meg for å utforske den mer moderne systemmenyen aller først. Jeg ble øyeblikkelig fanget av kameramulighetene. Tenk å kunne ta bilder i full 3D, da! Motiver med litt perspektiv – det vil si, der det legges til rette for å skape dybdefølelse – ble faktisk ganske kule. Fruen i huset sa at motivene nesten så kunstige ut i sin 3D, men jeg er uenig. Dette er bare kult.

Nå skal det sies at både de to eksterne, og det ene interne, kameraene ikke er av revolusjonerende kvalitet. Bildene blir deretter, og det er som å se foto tatt med en litt eldre mobiltelefon. Dessuten er man veldig avhengig av meget gode lysforhold om resultatet skal bli bra.

Konsollen svøpt i hvitt.

Jeg fikk øyeblikkelig bruk for det interne kameraet i andre menystopp også. Alle med respekt for seg selv må jo ha en Mii, og ved å ta bilde av seg selv går den prosessen mye kjappere. Jeg fikk i hvert fall et forslag som lignet littegrann, selv om han så litt humørløs ut. For min del er det ingen ulempe å gjøre unna en slik prosess på noen minutter, og om man skal lage hele familien er det jo bare et must å ha en slik snarvei på lur.

Et selvportrett var også påkrevd i det medfølgende «Augmented Reality»-spillet (AR) Faceraiders. Her skal du vandre rundt med DS-en, som filmer miljøet, og skyte ned ansiktet ditt med baller. En morsom liten snack av et spill, og en kjekk måte for Nintendo å vise uinnvidde hvordan teknologien fungerer. Du får også med noen AR-kort med en rekke minispill. Igjen er det stort sett skyting av blinker som står i fokus, og underholdningsverdien er noe begrenset.

Øvrige funksjoner betinger enten at vi får en systemoppdatering snart, eller at flere enn meg og et par til har konsollen her til lands. StreetPass handler om at konsoller i hvilemodus kommuniserer med hverandre på gata, og blant annet sender over sin egen Mii til den andre konsollen – gjerne med en beskjed på kjøpet. En liten morofunksjon som sikkert blir populær når 3DS kommer i salg.

Det mest essensielle, inkludert docking.

Spillegal

Jeg har selvsagt spilt litt med den nye doningen også, og som jeg har skrevet tidligere er jeg så absolutt en stor fan av selve 3D-teknologien. Den fungerer utmerket. Det er ikke alle som oppfatter 3D på samme måte, og jeg fant det veldig nyttig at du kan stille på hvor sterk effekten skal være med en egen bryter. Da kan folk som blir ellers blir slitne i huet av å spille i 3D finne et nivå man kan ligge på uten at øynene detter ut.

Jeg er ikke helt i himmelen av hvordan konsollen ligger i hånden mens det spilles. Det største problemet mitt er skulderknappene, som føles litt i veien. Jeg har flere ganger trykket de ned uten at det var meningen, og det er spesielt irriterende ute i systemmenyen. Da hoppes det nemlig over i bildemodus på et blunk, og man må navigere seg ut igjen – smått frustrerende.

Det går heller ikke lang tid før man merker at 3D suger batteri, her må laderen finnes frem langt hyppigere enn med tidligere konsoller i DS-familien. Nå gjøres det også et poeng av at konsollen alltid skal være på i lomma når du farter rundt – slik at man kan motta og dele informasjon uten stopp. Jeg tror ikke konsollen trekker veldig mye strøm i hvilemodus, men når du utnytter alt 3DS har å by på snakker vi 3-5 timer før man må fylle på med elektrisitet.

Med åpen munn.

Hva med selve spillene? Vel, det er en bråte av dem ved lansering – nærmere bestemt 13 stykker. Vi tester så mange vi rekker for deg, slik at du vet hva som bør kjøpes av spill 25. mars. Slippspillene er kanskje ikke uhyre spennende, men det er utvilsomt kvalitet å finne her også. Dessuten er det jo fint å ha spill som viser hva denne maskinen faktisk er i stand til, så får heller Mario og Zelda komme litt senere.

Konklusjon

Etter å ha lekt meg med 3DS i noen uker er det trygt å kunne skrive at konsollen innfrir – i hvert fall mine forventninger. 3D-effekten borger for mye moro, både når det gjelder kreativt innhold og de mange spillene som etter hvert vil oversvømme markedet. Bare det å kunne ta bilder i 3D av unger og bikkje er en kime til mye moro, selv om kamerakvaliteten ikke er den beste.

Man kan ha litt moro med 3DS rett ut av boksen, men det er på det rene at man ikke klarer seg veldig lenge uten et skikkelig spill eller to. De kommer, og allerede ved slipp er det enkelte som fremstår som interessante. Følg med på Gamer.no fremover for å finne ut hvilke titler du bør sikre deg 25. mars – når konsollen og de 13 første spillene slippes her til lands.

Sjekk Gamer.nos egne bilder av godbiten under:

Siste fra forsiden