Sniktitt

Battlefield V

Vi har prøvd Battlefield Vs Narvik-kart

Battlefield viser muskler når serien drar til Norge for første gang på lenge.

EA

LOS ANGELES (Gamer.no): Etter en kjapp men spektakulær tur til første verdenskrig i Battlefield 1, vender DICE omsider tilbake til tidsepoken de kanskje er aller mest kjent for, nemlig andre verdenskrig. Navnet er Battlefield V, og denne gangen skal vi få utforske de litt mer ukjente sidene av den verdensomspennende konflikten. Turen går for eksempel til Nederland og Norge, og det var sistnevnte som stod i fokus da vi fikk teste spillet under årets E3.

For anledningen hadde det seg nemlig slik at Tyskland hadde jerngrep om Narvik, og det kunne de selvfølgelig ikke fortsette med. Jeg og min medsammensvorne Gamer-journalist stilte oss klare til å kjempe med nebb og klør for ære, frihet og fedreland — Norge skulle selvfølgelig vinne denne kampen! Det var bare ett stort problem ... det var vi som spilte som Tyskland.

Mye det samme

Battlefield V.
EA

Landsforræderiet ble stelt i stand i spillets «nye» modus «Ground Operations». Jeg skriver nye i gåsetegn fordi dette for det meste virker som en ren videreføring av «Operations»-modusen fra Battlefield 1. Her kastes man ut i massive oppgjør som foregår over flere kart og flere runder; angriperne har et begrenset antall liv på å ta over samtlige punkter på hvert kart; og underveis flytter kampene seg naturlig og organisk gjennom de ulike omgivelsene.

Det samme gjelder også i Battlefield V, og det var nettopp en slik kamp vi fikk prøve oss på på besøk hos EA i Los Angeles. Uten mye om og men ble to lag á 32 spente journalister kastet i tottene på hverandre i operasjon Nordlys, også kjent som kampen om Narvik.

Spilleropplevelsen er øyeblikkelig gjenkjennelig for alle som noensinne har rørt et moderne Battlefield-spill. Man velger mellom fire forskjellige klasser — Assault, Medic, Support og Scout — plukker med seg et våpen og diverse utstyr, og så er man i gang.

I samtale med Daniel Berlin, spillets designregissør, får vi vite litt mer om hvordan klassene i Battlefield V kommer i en rekke nye varianter:

Battlefield V.
EA

— Vi har fortsatt de vanlige klassene, men denne gangen introduserer vi også underklasser, slik at man for eksempel kan velge mellom den vanlige Support-klassen og en utgave som løper rundt med maskingevær. Disse underklassene baserer seg på veldig spesifikke spillestiler — hver underklasse har ulike ferdigheter og gjenstander som gjør de mer egnet for ulike oppgaver i kamp. Dette er en måte for oss å vise hvordan ulike klasser egner seg veldig godt til ulike formål på slagmarken, forklarer han.

Når jeg spør om jeg kan spille som en Medic med pumpehagle (det eneste jeg virkelig savner i Battlefield 1) i Battlefield V, svarer han følgende med et flir:

— Det er nok litt for spesifikt å svare på foreløpig. Kanskje? Vi utvikler fortsatt spillet, så ingenting er spikret i stein enda.

Som å komme hjem

Battlefield V.
EA
Les også
Anmeldelse: Battlefield V

Til å begynne med virker slagmarken stor, skremmende og kaotisk, men etter en stund får jeg en viss oversikt over hvor de norske fiendene kommer fra og hvilket område vi skal forsvare.

For anledningen har vi tre punkter å ta vare på, hvorav ett er et postkontor i hjertet av Narvik. Jeg snur meg rundt og legger raskt merke til de mange små detaljene som klart og tydelig viser at vi befinner oss i Norge. Noe av det første man legger merke til er de søte trehusene som danderer den lille bygda — disse rød- og gulmalte byggene (med hvite lister) er utrolig typisk Norge, samtidig som de er helt ulikt alt annet man har sett i Battlefield tidligere. Etter en halvtime i glødende amerikansk solskinn føles det nesten som å komme hjem.

Battlefield V.
EA

Det spektakulære nordlyset og den innpåslitne snøstormen som river i grantrærne er også en viktig del av det visuelle inntrykket. Stemningen er til å ta og føle på, og det er rett og slett vanskelig å ikke la seg rive med av illusjonen. Spillet tar kanskje litt hardt i med de typiske «norske» virkemidlene — «ja, selvfølgelig er det snø og nordlys i Norge hele tiden» — men det bidrar i hvert fall til å skape en helt fantastisk ramme rundt de spennende skuddvekslingene.

Disse fungerer som alltid, med realistiske skytevåpen, massevis av kjøretøy og en hel del ekstra snacks. Noe av det som er nytt i årets utgave av spillet er muligheten til å lage egne forsvarsverker, blant annet ved å transportere kanoner og andre våpen som tidligere var låst fast på ett sted, men også ved å sette opp fysiske barrikader med piggtråd og sandsekker.

Berlin utdyper hvordan sistnevnte fungerer:

— Dette er noe alle klasser kan gjøre. Det er litt som i Battlefield 1, hvor hver eneste klasse hadde tilgang på gassmaske — her har hver eneste klasse et byggeverktøy. Vi vil samtidig gjøre de ulike klassene unike også her, slik at Support-klassen (som er kjent for å reparere og ordne ting, journ. anm.) for eksempel kan bygge raskere. Support kan også bygge flere ting, slik som et stasjonært maskingevær.

Spill som du vil

Et annet viktig aspekt ved innlevelsen er DICEs stadige streben etter å levere teknisk avanserte spillopplevelser: Battlefield er som regel i en audiovisuell klasse for seg selv, og Battlefield V virker ikke som noe unntak. På ett tidspunkt er det for eksempel så mye snøføyk, røyk og granbar på skjermen at jeg faktisk ikke ser noe som helst, mens jeg i det neste stirrer utover en stjernehimmel som er dekket av nordlys, enorme flymaskiner, eksplosjoner og lynild.

Battlefield V.
EA

Bygninger rives i fillebiter og fiender kommer flyvende gjennom vinduer, og det føles nesten litt for actionpakket — som om dette umulig kan være slik det foregikk i virkeligheten.

Berlin er enig i observasjonen, og forklarer at DICE er klare på at spillet ikke er en hundre prosent realistisk avbildning av krigen:

— Vi vil ikke være History Channel — vi setter alltid moro over realisme. Vi sier vel at vi er inspirert av andre verdenskrig. Dette er ingen simulator. Vi vil lage et spill hvor man både kan spille slik man vil, men også velge hvordan man skal se ut. Hvis du vil være en som bruker det vanlige, tidsriktige militærutstyret som hører til de ulike områdene, er det ingenting i veien for det, men dette gjelder også motsatt vei. Alt handler om å la spillere velge dette selv.

Dette er en del av systemet hvor man kan endre på utseendet på alt fra figurer og våpen til kjøretøy man kontrollerer. Battlefield V viker som kjent vekk fra alt som heter «loot»-bokser og kartpakker, og i stedet kan man kjøpe kosmetiske gjenstander. En god løsning, spesielt tatt i betraktning den absolutte drittstormen EA strevde seg gjennom rundt lanseringen av Star Wars Battlefront II.

Helt på tampen spurte jeg også Berlin om den nylig annonserte Battle Royale-modusen, men det kunne han ikke si noe om der og da, så det får nesten bli et tema for en annen artikkel.

Konklusjon

Battlefield V er mer av det som er både kjent og kjært fra tidligere Battlefield-spill. Her venter enorme slag satt til en rekke unike områder som både var i sentrum av og langs utkanten av andre verdenskrig. Sistnevnte er nok de mest interessante sånn sett, nettopp fordi de ikke har dukket opp i like mange skytespill som dette tidligere — det føles nytt og friskt, til tross for at skuddvekslingene stort er de samme som for to år siden.

Battlefield V.
EA

Å leke krig i hjertet av Narvik er for eksempel svært spennende, og selv om utviklerne kanskje har smurt litt tjukt på med klisjeer og ting mange ser på som typisk norsk — nordlys, full snøstorm og tonnevis av små trehus som kan smadres til pinneved — er det stadig like spennende å herje på den virtuelle slagmarken.

Det audiovisuelle er som vanlig i en klasse for seg selv, og når det røyner på som verst føler man seg virkelig som en viktig og avgjørende del av de enorme kampene.

Dette gjelder selvfølgelig dobbelt i de største «Operations»-oppgjørene, hvor omganger kan vare i oppmot en time og alt kan avgjøres i løpet av sekunder. Det er rett og slett bare utrolig gøyalt å spille, og jeg kan knapt vente med å sette klørne i den endelige utgaven av spillet

Vi får kanskje ingen helt store innovasjoner, men dette ser ut til å være Battlefield i storform, og da kan man nesten ikke klage.

Her er vår E3-samleside »

Siste fra forsiden