Sniktitt

Tyranny

Vi har spilt Obsidians nye rollespill

I Tyranny har ondskapen vunnet, men det virker som det er helt greit.

Paradox Interactive

LOS ANGELES (Gamer.no): I mars ble det klart at Obsidian Entertainments neste rollespill etter Pillars of Eternity skulle hete Tyranny. Dette spillet skulle foregå i en verden der ondskapen seiret i den store kampen mot det gode, og spillerne skulle få lov til å utforske konsekvensene av en slik seier.

Under årets E3 hadde Obsidian og utgiver Paradox Interactive med seg en liten smakebit av spillet som sultne messedeltagere kunne bryne seg på. Det kan være vanskelig å få et godt inntrykk av et så stort og omfattende spill etter kun tjue minutter, men det er lett å se parallellene til Pillars of Eternity.

Hvem vil du være?

«Bank bank, her kommer vi!».
Paradox Interactive

Gode historier og givende spillervalg er nok en gang i fokus for Obsidian. Det er dette de gjør best, og Tyranny er forhåpentligvis intet unntak. Handlingen begynner etter at eneherskeren Kyros har overtatt makten i landet og forsøker å få has på opprørerne som gjør livet surt for ham. Du inntar rollen som en såkalt «Fatebinder», en slags Judge Dredd-aktig soldat i eneherskerens tjeneste.

Valgene du tar og menneskene du allierer deg med bestemmer retningen historien tar og hvilke konsekvenser som følger. I scenarioet jeg får prøve på E3 er jeg en trollmann som har alliert meg med «The Scarlet Chorus», én av flere hærer under enehersker Kyros. Han har tydeligvis flere av dem, og de kommer ikke alltid spesielt godt overens. Jeg kunne potensielt også ha alliert meg med opprørerne, eller en helt annen hærgruppe, og fått en litt annen opplevelse.

Kyros har kastet en «Edict» over området, en trylleformular som kan forårsake store ødeleggelser hvis man ikke oppfyller trolldommens krav. I dette tilfellet gjelder det et en spesifikk festning som har blitt okkupert av opprørerne. Hvis jeg ikke klarer å gjøre krav på festningen i Kyros' navn vil hele dalen rundt bli utslettet.

Å hoppe inn i en allerede etablert fantasy-verden kan gjerne være forvirrende til å begynne med, så Obsidian har lagt til et slags leksikon i spillet som forklarer spesifikke nøkkelord og begreper. Det er et uvurderlig verktøy under min demonstrasjon og kan uten tvil bli kjekk å ha når spillet til slutt er lansert.

Ingen klasser, kun ferdigheter

Har du allerede spilt Pillars of Eternity, vil Tyranny virke veldig likt. Brukergrensesnitt og grafikk har blitt litt forandret, men er stort sett det samme som før. Det samme gjelder dialogsystemet. Likevel har det blitt noen forandringer fra tidligere, spesielt i kampsystemet.

Vil du være en magiker som også stjeler ting? Det går helt fint.
Paradox Interactive

I Pillars of Eternity kunne du kun bruke et bestemt antall spesialangrep og ferdigheter mellom hver gang figurene dine tok en hvil. I Tyranny fungerer de litt annerledes. Nå kan du bruke så mange du vil i kamp, men det tar litt tid før de kan brukes igjen. Dermed har ett taktisk element blitt byttet ut med et annet. Personlig synes jeg dette er en god forandring ettersom det kan skape mye bedre spillflyt.

Ting går kjapt og hardt for seg idet jeg klikker meg gjennom det 20 minutter lange scenarioet. Den kunstige intelligensen virker smart nok til at jeg kan la den ta seg av mesteparten av slåssingen, men hvis jeg vil kan jeg også gå inn og styre litt nærmere. Når jeg blir omringet ved en senere anledning er dette spesielt greit å ha i bakhånd.

Det som er helt nytt er at Obsidian har fullstendig fjernet det klassebaserte systemet fra Pillars of Eternity. Veksten til figurene dine er kun avhengig av deres ferdigheter. Etter hvert som de slåss og gjennomfører ulike handlinger vil de bli bedre til å gjøre de spesifikke tingene. Eksempelvis vil de som slåss mye med sverd bli flinkere til å bruke sverd jo mer de gjør det. Dermed kan man lage en hel rekke med hybridfigurer med mange ulike evner og ferdigheter, med enormt mye frihet når det kommer til å bygge akkurat den figuren man vil.

Les også
Anmeldelse: Tyranny

Det kan være greit å ikke strekke seg for tynt, da det er fort gjort å lage en figur som kan mye, men ikke har mestret noe av det. Obsidian lover at det skal være nok av hjelpere som kan utfylle både styrkene og svakhetene til hovedpersonen, uansett hvordan han eller hun blir til slutt.

Mye å gjøre

Spesifikke ferdigheter kan også brukes utenfor kamp til å nå ulike mål. Dette kan enten være å true noen i en dialogsekvens eller forsere en hindring for å komme meg videre. Et eksempel på det første dukker opp idet jeg endelig bryter meg inn i festningen og konfronterer opprørerne. Ved å true en av magikerne som står i rommet får jeg han til å flykte, slik at det er én mindre å hanskes med når slåssingen begynner.

«Splatt!».
Paradox Interactive

Idet kampen er over og opprørerne ligger døde for mine føtter må jeg ta et valg som påvirker ryktet mitt hos de ulike fraksjonene. Gjengen i Scarlet Chorus er storfornøyde over at jeg har klart å ta festningen, mens opprørerne er mindre fornøyde over at jeg har drept en av lederne deres. Etter hvert som mitt rykte sprer seg vil ulike deler av spillet bli åpnet og låst avhengig av hva folk vet og synes om meg. Dette skaper et veldig sterkt grunnlag for å skulle spille Tyranny flere ganger, spesielt når man kan eksperimentere så mye man vil med ulike typer ferdigheter og egenskaper.

Den største utfordringen for Obsidian har vært hvordan spillet skal reagere på valgene du tar og hvordan de ulike oppdragene skal forgreine seg utover i historien. Alt må reagere naturlig og gi mening som en del av det større universet. Spilleren skal føle at valgene betyr noe. Akkurat hvordan dette vil foregå gjenstår å se, men det var en sentral del av Pillars of Eternity og fungerte svært godt der.

Konklusjon

Tyranny klaffer nok bra med Obsidian-publikumet.
Paradox Interactive

Jeg likte Pillars of Eternity svært godt og det ser ut til at Tyranny kommer til å bli et skritt videre i riktig retning for Obsidian. De har forstått at det finnes et sterkt publikum for disse spillene og de vet hvilke opplevelser dette publikummet ser etter. Selv om det er en nisje har sjangeren funnet sin plass i det nåværende spillandskapet.

Spesielt utgangspunktet i Tyranny er svært interessant, da de fleste rollespill handler om kampen mellom det gode og det onde. Å se hvordan historien vil fortsette etter at ondskapen seirer er kjempespennende, og du som spiller velger selv hvordan du vil forholde deg til dette. Jeg lurer veldig på hvordan handlingen vil utfolde seg fra dette utgangspunktet, for hvis spillet er 60+ timer med at du utfører oppdrag for Kyros kan det fort bli litt ensformig. Obsidian holder foreløpig kortene tett til brystet.

Er du sulten på flere rollespill? Da anbefaler vi de oppussede utgavene av Baldur's Gate og Baldur's Gate II. Hvis du enda ikke har spilt Pillars of Eternity anbefales det også.

Siste fra forsiden