Baldur's Gate II: Enhanced Edition

Bli med på trollmannjakt igjen

Mesterverket Baldur's Gate II er pusset opp og fremstår bedre enn noen gang.

Isometriske rollespill vokste frem på 90-tallet og oppnådde stor popularitet. En av de største pådriverne for denne sjangeren var Interplay. Gjennom spill som Fallout, Planescape: Torment, Baldur’s Gate og Icewind Dale kulminerte sjangeren i sin største suksess – Baldur’s Gate II: Shadows of Amn. Mange mener at dette spillet alene holdt liv i den synkende skuta Interplay i flere år. I fjor kom originale Baldur’s Gate ut i en flott forbedret utgave, og nå har turen kommet til oppfølgeren.

Her ser du en sammenlikning mellom Enhanced Edition og originalspillet.

Originalen

Shadows of Amn fortsetter historien der Baldur’s Gate slapp, og dersom du ikke ønsker å vite noe om historien i det første spillet bør du slutte å lese nå. Der avsløres det nemlig at du er sønnen av den onde guden Bhaal, og må nedkjempe din egen bror, Sarevok, i et Highlander-lignende «There can be only one»-plott.

Det at du er en halvgud og dermed innehar visse krefter tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet, og når Baldur's Gate II starter våkner du opp fanget i torturkammeret til den onde trollmannen Jon Irenicus. Han bedriver eksperimenter på deg, og prøver tilsynelatende å viske ut grensene mellom liv og død. Trollmannens underjordiske tilholdssted er under angrep utenfra og dette gir deg muligheten til å flykte. På veien ut møter du på flere figurer du kjenner fra det forrige spillet, som din barndomsvenn Imoen, druiden Jaheira og den særegne hamstervennen Minsc.

Spillet tar deg med på en lang reise i Forgotten Realms-universet, fra storbyen Athkatla, gjennom The Underdark og til mange steder sør på Sverdkysten. Spillet mikser veldig godt et overhengende narrativ som drives fremover, med stor frihet til utforsking. De taktiske elementene er strålende, og de gjør hver eneste kamp underholdende og utfordrende. Originale Baldur’s Gate 2 er kort sagt et genialt spill.

Forbedringer

Nå har spillet fått seg en grafisk overhaling. En høyere oppløsning gjør at du får se mye mer på skjermen, noe som komplimenterer både de taktiske kampene og utforskingen. Du kan lett bruke musehjulet til å zoome inn og ut dersom du ønsker å se ting fra samme avstand som originalt. Bredskjermstøtte er også på plass, og en del av den originale kunsten har blitt pusset litt på slik at det ser bra ut i dagens lys.

Man får plass til mye mer på skjermen med høyere oppløsning.

Utviklerne har også gått gjennom menysystemene, som har blitt litt mer effektive, samtidig som de inneholder mer informasjon. Da Baldur's Gate II kom i 2000 var Advanced Dungeons and Dragons-reglene såpass kjente at man ikke følte behov for å utdype dem videre, men i dag føles det absolutt på sin plass å forklare litt mer om hvordan systemet fungerer. Dette gjør Enhanced Edition bra, og det er lettere å forstå hvordan utregningene bak angrep og forsvar fungerer.

Oppussingen er gjort med respekt for kildematerialet, og jeg opplever endringene som svært kjærkomne. Vi får nå mulighet til å lettere finne noen å spille med dersom man ønsker å gå inn i flerspillermodus. Denne fant jeg dessverre ikke spesielt tilfredsstillende da hele spillet krasjet med en gang det ble opprettet kontakt med noen andre. I tillegg dukket det opp flere feil i spillet som ikke var der i enspillermodusen. Baldur's Gate II er ikke et spill som er særlig egnet for å flere spillere uansett, men som i originalen kan du bruke denne modusen til å skreddersy en hel eventyrgruppe. Det er en artig funksjon for de som ikke synes de spillbare figurene du plukker opp underveis er tilstrekkelige. Bare synd modusen ikke fungerer bra nok.

De heter «mind flayers» sier du? Sikkert hyggelige folk.

Nytt innhold

I tillegg til å pusse, file og flikke på det gamle mesterverket er ikke utviklerne snauere enn at de har produsert noe helt nytt til spillet også. Fire nye spillbare figurer har dukket opp, men noen av dem kjenner du kanskje fra før. Den ukontrollerbare trollkvinnen Neera, den tanketunge munken Rasaad yn Bashir, og den mørke anti-paladinen Dorn Il-Khan gjør alle comeback i Baldur's Gate II. De ble lansert i Enhanced Edition av det første Baldur’s Gate, og ettersom deres historier utvikler seg på tvers av de to spillene er det lett å se at utviklerne hadde en plan med dette fra starten av.

En helt ny figur dukker også opp, og det er den mystiske Hexxat. Hun fremstår som en litt hjelpeløs tyv du møter på den lokale tavernaen i slummen, men forfølger du hennes historie finner du raskt ut at ikke alt er som det ser ut til.

De nye figurene er generelt gode tilskudd, med korte historier knyttet til seg. Generelt får du nå litt bedre muligheter til å taktisk planlegge hva slags roller du ønsker å ha med deg i seksmannsgruppen din. Spesielt bra er det at noen av de nye figurene er onde, siden det var et problem å få tak i onde figurer i originale Baldur's Gate II.

Enhanced Edition kommer med den originale utvidelsespakken The Throne of Bhaal, og også her har de nye figurene sine egne sidehistorier å forfølge. En egen spillmodi kalt The Black Pits II er også inkludert, og dette er en videreføring av en modus utviklerne lanserte da de pusset opp det første Baldur's Gate. Det er en arenamodus med lite historie, og som fokuserer på kamp og taktikk. Det er for så vidt et greit tillegg, men ikke noe jeg føler er av nevneverdig interesse, med mindre du har veldig lyst til å teste mye magi på høyere nivå.

Jaheira er en gammel kjenning, og var en venn av din stefar Gorion.

Det nye innholdet som er inkludert i Windows- og Mac-versjonen av spillet (nettbrettversjonen må kjøpes separat) er helt greie tillegg, som gir litt flere valgmuligheter, og kanskje et par timer ekstra spilletid. At de i skrivende stund ikke har fått til flerspillermodusen ordentlig er synd, men dette spillet er ikke bygget for flere spillere uansett. Sammenlignet med det enormt innholdsrike spillet som det originale Baldur’s Gate II var, er de nye tilleggene bare for en fotnote å regne.

Derimot er den tekniske oppussingen gjort svært bra. Det ser pent ut, det fungerer på nye plattformer, og spillet er kort sagt lett tilgjengelig for et kravstort og moderne publikum. Samtidig er spillet det samme som det alltid har vært, slik at de som tidligere har kost seg med originalen også kan plukke opp dette og umiddelbart kjenne seg igjen.

Råmaterialet som utviklerne har jobbet med så bra at det ikke er behov for å gjøre noen store endringer. Selv om jeg kom over et par tekniske feil fremstår oppussingsprosessen som svært grundig og vel gjennomført. Det er svært få ting som trekker spillet ned, mens det magiske og fantastiske originalspillet trekker veldig opp. Jeg kan ikke gjøre annet enn å varmt anbefale Baldur’s Gate II: Enhanced Edition til både nye rollespillentusiaster og gamle tilhengere av serien.

9
/10
Baldur's Gate II: Enhanced Edition