Spillutvikler anklages for å ha strupet negativ YouTube-omtale

Kritiker «TotalBiscuit» føler kopiretten ble misbrukt. 

Konseptkunst fra Day One: Garry's Incident.
Wild Game Studios

Nettpersonligheten John «TotalBiscuit» Bain har de siste årene opparbeidet seg status som en toneangivende spillkritiker på YouTube. Bain spesialiserer seg blant annet på ferske spill, og gir sitt førsteinntrykk av opplevelsen med et løpende kommentarspor lagt over, svøpt i hans distinkte britiske aksent.

Day One: Garry's Incident.

Tidligere denne måneden la Bain ut en video kalt «WTF Is... – Day One: Garry's Incident». I videoen gir han Day One: Garry's Incident knusende kritikk, og viser til at spillet blant annet ikke er teknisk godt og har flere grunnelementer som ikke fungerer.

At utvikler Wild Games Studio over helgen bestemte seg for å kreve kopirett på videoen, og dermed fikk den fjernet, blir derfor litt ullent – særlig med tanke på hvordan spillselskapet har nærmet seg situasjonen.

Baine selv føler at Wild Games Studio bruker kopiretten til å reservere seg mot dårlig kritikk, og legger ut om situasjonen i en nyere YouTube-video.

Hever reklamepenger

Ifølge selskapets toppsjef, Stephane Woods, ønsket de å få videoen fjernet på grunn av Bains bruk av annonser.

Day One: Garry's Incident.

– Vi beskyttet vår kopirett fordi Total Biscuit ikke har rett til å tjene annonsepenger med vår lisens, skrev Woods i spillets diskusjonsforum på Steam.

Blaine hevder på sin side å ha mottatt anmelderkode direkte fra studioet, nettopp til slikt bruk. I tillegg har utvikleren tidligere oppfordret brukere til å lage YouTube-videoer av spillet, noe som gjør situasjonen mer grumsete. At andre kritiske videoer av spillet på YouTube har fått stått urørt gjør det også vanskelig å ikke tro at TotalBiscuit her har fått særbehandling.

Ifølge Kotaku har utvikleren nå valgt å trekke YouTube-klagen, etter å ha sett reaksjonene på nett. Baine virker dog ikke å ha lagt opp videoen igjen selv, men en annen YouTube-bruker har kopiert den og lagt den ut på nettstedet.

Nintendo ville ha reklameinntekter

Dette er ikke første gang vi har hørt om kludder med YouTube-videoer. I sommer fikk Nintendo en skyllebøtte fra skapere av såkalte «let's play»-filmer etter å ha prøvd å sikre seg reklameinntekter på videoer basert på egne spill. Nintendo ønsket ikke å fjerne videoene, men kunne teoretisk sett tjene inn annonsepenger på alle videoer med eget innhold, uten at videoskaperen fikk en bit av kaken.

New Super Mario Bros. U.

Senere på sommeren endret Nintendo på rettighetskravene, og lot «let's play»-skapere igjen håve inn penger på videoer. Dette skal ha skjedd bare én uke etter at det kontroversielle valget ble gjort i mai.

Også Sega har terget på seg YouTube-gjengen. Like før jul i fjor krevde nemlig utgiveren at enkelte YouTube-brukere fjernet alle videoer av Sega Saturn-rollespillet Shining Force III. Som Nintendo følte også Sega for å lempe på kravene etter mye negativ tilbakemelding.

Les også: Nintendo lar «let’s play»-skapere få reklameinntekter igjen
Les også: DayZ-skaperen elsker «let's play«

Siste fra forsiden