Starfield - Todd Howard

– Starfield er laget for å spilles over lang tid

Todd Howard går i dybden på utviklingen av spillet.

Starfield.
Bethesda

I en ny episode av podcasten Game Maker’s Notebook forteller Bethesda-topp Todd Howard om hvordan utviklerne tenkte da de designet Starfield. Det er Insomniac-sjef Ted Price som intervjuer Starfield-regissøren om prosjektet.

– Spillet er med vilje laget for å spilles over lang tid. En av tingene vi lærte av våre forrige spill, slik som Skyrim og Fallout, er at folk ønsker å spille dem over tid, forteller Howard i praten.

Han peker blant annet på New Game Plus-systemet i Starfield som åpner opp for en god del mer enn det man kanskje tror.

LES OGSÅ: Dette er Starfield-modifikasjonane du trenger »

I intervjuet snakker Howard også om hvordan utviklerne har presset seg selv til å oppnå mer etter hvert som teknologien blir sterkere.

– Jeg tror det begynner med teknologien. Du ser ny maskinvare, du vil bruke den på nye måter, du ser på spilldemoer og tenker "Vi kan gjøre dette, vi kan presentere det på denne måten", legger Howard frem.

– Den ene tingen jeg har lagt merke til er at, siden flere spill spilles over lang tid – de er "live games" – og muligheten til å oppdatere dem over tid gjør at dette er spill som folk spiller nå som har eksistert lenge. De har fått årevis med oppdateringer, og det skaper en forventning for nye spill, sier Howard.

Starfield ble sluppet til PC og Xbox Series X/S 6. september, og presterte å få mer enn 10 millioner spillere på mindre enn tre uker. Kritikermessig har fått mye medvind, men ikke alle er helt overbevist.

Gamer.nos anmelder hadde en god del positivt å si om Bethesdas nyeste, men trakk også frem en rekke negative sider til storspillet.

– Starfield er Skyrim i verdensrommet, men det er et Skyrim med mindre sjel, mindre sømløshet, og viktigst av alt – mindre spillmagi, mener vår anmelder.

LES OGSÅ: Starfield-oppdatering lover bedre ytelse og færre spillkrasj »

Siste fra forsiden