Stor tiltro til Natal

Utviklerne stiller seg formerlig i kø bak Microsofts bevegelseskontrollsystem.

Microsofts svar på Wiis bevegelsesbaserte revolusjon er en snedig liten dings med kodenavnet Project Natal. Med kamera, mikrofon og forskjellige dybde- og bevegelsessensorer skal denne kommende gadgeten gi et naturlig og knappeløst brukergrensesnitt.

Spill vil kunne nytes uten håndkontroll i hendene, Natal tar gjerne ordre fra spilleren gjennom bevegelse, tale eller en kombinasjon. Mikrofonen skal være såpass avansert at den kan filtrere bort bakgrunnslyder og meningsløst bråk, og innretningen skal derfor kunne erstatte for eksempel mikrofonen på Xbox-headsettet.

Natal ble offisielt avduket i juni, på årets E3-messe. Microsoft var deretter kjappe med å sende ut utviklingsverktøy til ledende tredepartsutviklere og utgivere. Ifølge Microsoft selv er følgende selskap allerede i gang med å utvikle spill for tingesten:

Activision Blizzard
Bethesda Softworks
Capcom
Disney Interactive
Electronic Arts
Konami
MTV Games
Namco Bandai
Sega
Square Enix
THQ
Ubisoft

Ifølge Microsoft utgjør disse selskapene til sammen mer enn 70 prosent av spillsalget til tredjepartsutviklere og utgivere for denne konsollgenerasjonen.

– Project Natal gir bransjens skapere og historiefortellere friheten til å drømme om nye erfaringer og fortelle historier som aldri før har vært mulig, sier Microsofts Don Mattrick. Han fortsetter:

– Støtten vi har fått fra disse kreative partnerne er bevis på interessen Project Natal skaper blant de mest innovative sinnene i bransen, og det er bevis på at Xbox 360 ikke bare tilbyr de beste spillene i dag, men også vil lede med nyskapning og nye måter å ha det gøy på i fremtiden.

Store ord, men kan man egentlig forvente noe annet fra Microsoft selv? Det er likevel ikke bare Microsoft som er spent på sitt eget produkt, en rekke topper fra de overnevnte selskapene har uttalt seg til Gamesindustry om potensialet til Natal.

Blant disse er EA Sports-president Peter Moore:
– Project Natal kan fundamentalt endre måten vi opplever sportsspill på. Hos oss eksperimenterer noen av de beste utviklerteamene med disse verktøyene, med et mål om å levere helt nye typer sport- og racingspill.

En annen ledende skikkelse som er positiv til Microsofts hjertebarn er Ubisofts Yves Guillemot. – Ubisoft ser enorme muligheter i Project Natal, sa Ubisoftsjefen. Med 3D-kameraet kan kroppen din bli brukegrensesnittet. Enhver kneik ferske gamere ville måtte overkomme når det gjelder håndkontroll vil nå være utvasket. Ubisoft drar allerede nytte av denne evolusjonen til å designe nye typer spillopplevelser, og til å nå nye mennesker med spill.

Microsoft jobber selv med å utvinne periferalets fulle potensial, ifølge Phil Spencer i Microsoft.
– Project Natal gir utviklerne våre muligheten til å skape opplevelser vi ikke kunne ha klart før. Microsoft Game Studios vil være med å brøyte veien foran Project Natal.

Forhåpentligvis får vi se Project Natal i butikkene i løpet av neste år. Er vi heldige vil et godt knippe kvalitetsspill fra tredjepartsutviklere være klare til lanseringen, i tillegg til Microsofts obligatoriske egenprosjekter.

(Kilde: Gamesindustry)

Les også
Snart klart for mer kald krig

Siste fra forsiden