FIFA Manager 09

Styr med jernhånd

Blir dette året hvor Football Manager vippes av pinnen?

Senhøsten er en fantastisk tid for oss spillere. Ikke bare er dette som regel tiden hvor de største spilltitlene blir utgitt, været blir så surt at en kan sitte inne med god samvittighet og en kopp varm sjokolade. Denne tiden preges gjerne av ruvende bautaer fra de største spillselskapene, men det er like ofte det siste tilskuddet i en spillserie fra det noe mindre selskapet Sports Interactive som opptar tiden til spillere verden over.

Taktikktavla og lagoppstillingen.

Denne spillserien heter Football Manager, og har vært en klar ener blant fotballmanagerspillene siden starten av nittitallet (under navnet Championship Manager). Nå og da har det dukket opp antatte konkurrenter, men få har vært i stand til å overta nevneverdig markedsandel. Nå er EA Sports tilbake med en ny konkurrent. Blir dette året hvor David overvinner Goliat?

Friske innslag

Den lange heisaturen mot suksess begynner med at en skaper seg selv som manager. Her kan en knaste inn den sedvanlige informasjonen såvel som noen mer uortodokse valg. Etter å ha ført inn fullt navn, favorittlag, hatlag, fødselsdato, skapt deg en familie (likestillingspoeng til EA for å introdusere forhold mellom to av samme kjønn), nasjonalitet og språkkompetanse kan du endelig brette opp ermene og velge en spillmodus.

Som vanlig i slike spill kan du ta utgangspunkt som klubbmanager, landslagsmanager eller begge deler i den vanlige modusen. Her får du selv velge hvilken klubb eller hvilket landslag du vil styre. Man kan også velge en karrieremodus, hvor man bygger seg opp fra bunnen. Her får du velge mellom ett av tre bunnlag i en tilfeldig liga, og er prestasjonene dine tilfredsstillende vil du motta jobbtilbud fra gradvis bedre lag. Etter at man har valgt modus kan en også velge hvor mye ansvar en vil ta på seg. Her kan en velge mellom alt fra å bare se på at laget spiller seg selv til total kontroll. Og etter at det er gjort begynner spillet.

Det gjelder å gjøre et godt inntrykk i media.

Selv startet jeg med egetvalgt lag første gang, og valgte naturligvis Rosenborg. Jeg bestemte meg også for å gi meg selv full kontroll, slik at jeg slapp den blemma Rosenborg gikk på i ligaen i år. Det gir meg ansvar for absolutt alt av organisasjon. Det kan høres ut som en vanskelig oppgave, men det er faktisk rimelig overkommelig. Den kontrollen det gir gjør det mye lettere å styre klubben akkurat slik du vil, og en oversiktlig punktliste på hovedmenyen viser arbeidsoppgavene dine og prioritetsgraden deres. Som erkeperfeksjonist var det utenkelig å ikke styre alt, men de som kun vil ha det morsomt med favorittlaget vil nok synes at det er greiere å kun ta seg av de vanlige treneroppgavene. Det kan nemlig bli litt mye mas med alt ansvaret etter en stund.

Konkurransedyktige kvaliteter

En ting Football Manager 2009 har reklamert tungt med i år er den nye 3D-spillmotoren, hvor man i stedet for å lese tekstreferat av det som skjer i kampen kan se den utspille seg i en sekvens som etterligner fotballspill. Dette er et alternativ FIFA Manager-serien har hatt i mange år. Erfaringen kombinert med EA Sports' kompetanse fra FIFA-spillene gjør at denne delen av spillet er godt utført i FIFA Manager 2009.

3D-motoren har riktignok sporadiske feil og til tider litt rar flyt, men den er langt bedre enn tilsvarende motorer i andre managerspill jeg har spilt. Grafikkmessig er den til forveksling lik et tre-fire år gammelt FIFA-spill, uten at den føles utdatert. Det er med andre ord ingen grunn til å ha den avslått om dette er ens foretrukne måte å observere kampene på.

En kamp vist i tekstmodus.

Om en ikke er noen tilhenger av å se kampene i 3D er det heldigvis flere alternativer. Er du av den rastløse typen er det mulig å få resultatet direkte. Følger du med flere kamper samtidig kan du se en oversikt over resultatet i samtlige valgte kamper morsomt utformet som en tekst-TV-side. Hvis du foretrekker å gradvis se kampen utspille seg med utfyllende kommentarer på den tradisjonelle måten kjent fra lignende spill har du også mulighet til å gjøre det.

Sistnevnte og 3D-alternativet er helt klart å foretrekke om man ønsker å oppnå suksess, da de to andre alternativene blant annet fjerner muligheten for å foreta bytter. En kan selvsagt sette assistenttreneren til å styre bytter og spillerinstruksjoner, men da har en også sagt pass til et av de mest sentrale spillmomentene.

Det kan virke som om EA Sports har gjort mye grundig forarbeid, FIFA Manager 09 inneholder nemlig en rekke overraskende detaljer. Vi får for eksempel ekte bilder av de fleste stjernene i Tippeligaen, men også relativt anonyme fotballspillere i verdenssammenheng som for eksempel Andre Múri og Øyvind Storflor er beæret med ekte bilder.

Flere av de norske stadionene og byene er også avbildet. I et godt gjennomført spill hadde dette vært velpolerte detaljer som styrker kvalitetsfølelsen til hele spillet, men dessverre er FIFA Manager 09 fylt med feil og mangler. Derfor skaper dette heller frustrasjon over at EA ikke konsentrerte seg om viktigere ting før de implementerte trivielle bilder og informasjon om obskure fotballspillere.

Mangelfullt og upresist

En av de mest frustrerende sidene ved FIFA Manager 09 er de svært upresise spillerstatistikkene som preger de mindre ligaene. I Rosenborg foretrekker drøyt halvparten av spillerne andre posisjoner enn i virkeligheten. Dette hadde vært noe mer tilgivelig om de forsøkte å balansere det på noe vis, men det er det bare å se langt etter. Med én skade eller suspensjon er man ofte tvunget til å sette en juniorspiller hvis man skal unngå å feilposisjonere andre spillere. Å omskolere spillerne hadde vært et ålreit alternativ i andre lignende spill, men når ferdighetene til en spiller er feilaktig skreddersydd en helt annen rolle hjelper det lite.

De klassiske rivaleriene og andre severdigheter innledes med små filmsekvenser.

Et annet moment som er med på å dra spillet ned i grøfta er de mange tøvete snarveiene spillet tar. Noen ganger kan for eksempel agenter tilby deg juniorspillere til en billig penge. Her kan du kun velge om du vil kjøpe de eller ikke. Det er ingen informasjon om spilleren tilgjengelig. Med andre ord vet du ikke om du handler en midtstopper eller spiss, kun hvor mye penger du må ut med. Talentspeiding og -utvikling er en flott ting hvis det er godt utført, men å bare klistre på slike minifunksjoner uten noen reell verdi er mer destruktivt for kvalitetsfølelsen enn det er konstruktivt. Og det stopper ikke der.

De som har handlet seg PC-skjerm i nyere tid vil nok etter all sannsynlighet ha en widescreen-skjerm. FIFA Manager 09 lar deg velge naturlige widescreen-oppløsninger, uten at spillet utnytter skjermbredden av den grunn. I stedet får du et bilde med maksimalt 1280x1024 punkters oppløsning i midten, med en ukledelig svart ramme rundt. At noe så fundamentalt som skjermoppløsningen ikke skal fungere skikkelig er så graverende at spillet rett og slett føles uferdig.

Rotete og uoversiktlig

90% av spillet finner sted i hovedmenyen eller en av dens undermenyer. Det er her du gjør alle taktiske forandringer, handler spillere, oppgraderer fasilitetene dine og så videre. Derfor er det utrolig skuffende at navigasjonen i spillet er regelrett håpløs. Hovedmenyen er proppfull av informasjon som uten problemer kunne ha blitt posjonert ut i flere undermenyer, noe som gjør det tungvint å få tilgang til det du faktisk bryr deg om. I stedet for en snarvei til for eksempel lagoppstillingen eller taktikkskjermen har de valgt å sette opp knapper for en oversikt over hvem som leder de ulike europeiske ligaene og triviell kampstatistikk. Vanligvis hadde dette vært overkommelige mangler, men når menyen er så sentral som den er i dette spillet ødelegger det i steden mye av gleden.

Hovedmenyen og sentralbordet.

Et annet ødeleggende moment for FIFA Manager 09 er hvor skremmende lite intuitivt det er. Du har for eksempel ikoner ved siden av navnet til spillerene dine som indikerer skader, suspensjon og så videre. Noen av disse ikonene er helt ulogiske, og det hjelper ikke på saken at den informasjonen de tilbyr ikke eksisterer andre steder. Jeg forventer at jeg i hvert fall får se hva de står for om jeg holder musa over dem, men neida, nå må jeg bla gjennom manualen hver gang jeg ser noe annet enn de tre symbolene jeg kjenner igjen.

Til tross for at spillet har noen ganske grunnleggende mangler, har EA Sports valgt å implementere en hel del The Sims-lignende funksjoner av uvisst grunn. Du kan delta i spørrekonkurranser, seile og golfe, alt forkledd som tåpelige fortrinn som manager. Lærer du deg å seile vil du for eksempel kunne ta med styret på seiltur og få fornyet tillit. Kona di begynner også tidvis å sutre, og du må handle henne gaver, dra på stevnemøter og ta henne med på kamper nå og da for å pleie forholdet deres. Hvorfor EA Sports har fokusert så mye på disse aspektene ved spillet kan jeg ikke forstå, fordi de er en stor verkebyll i et spill med et forholdsvis stort potensiale.

FIFA Manager 09 er et spill med flere kvaliteter, nyvinninger og gleder, men det sliter også med flere rudimentære funksjoner. Det føles på mange måter dypere enn Football Manager-serien, men det mangler den solide kvalitetsfølelsen som kvalifiserer sistnevnte. Spillmenyene er for det meste uintuitive og uoversiktlige, mange av funksjonene er enten overflødige eller dårlig utført og ferdighetene til spillere fra mindre land er overraskende upresise.

Enten man er en tilhenger av sjangeren fra før, eller ønsker å ta sine første skritt inn i den, er man bedre tjent med å handle det siste Football Manager-spillet. Det FIFA Manager 2009 har som Football Manager ikke har er ting som ikke utgjør noen forskjell for spillegleden, og de elementene de deler som gjør spillene underholdende gjør Football Manager langt bedre.