TOCA Race Driver 2

"Et bilspill hvor du kan bryne dæ på klassiske racerbila, rallybila, trailera, landrovera, gamle amerikanera og veteranbila? Et bilspill med filmmanus under panseret? Et bilspill hvor øran kose sæ like mye som øyan? Nu var du smart. Nu var du fryktelig smart," sa den gamle motorcross-legenden. Men vi tullet ikke.

Lydbildet er anlagt med brede felger. Fra de suverene stemmeskuespillerne i kuttscenene til motorlyder med sting og bass roper det kvalitet og øre for detaljer, noe som spesielt er merkbart når bilen din får trøbbel. Hvis du har punktert på venstre bakdekk, kan du høre det. Når girkassa får problemer skifter lydbildet karakter – det er faktisk enkelt å fastslå nøyaktig hva som har skjedd ved bare å lytte nøye som en erfaren mekaniker.

Live from Oulton Park
I tillegg til karrieremodusen og mulighet for å presse rundetider på de ulike banene, er det selvfølgelig lagt inn en omfattende flerspillerdel over nettet. Dessverre mangler anmelderversjonen vår støtte for Live, men i følge utviklerne kan 12 spillere kjøre mot hverandre i samme løp. Det spesielle med Race Driver 2 er at banevalget bestemmer hvilken bil du kan kjøre, dette får jo en del praktiske konsekvenser i flerspillerkonkurranser (ikke så lett å skylde på et uheldig bilvalg hvis du blir knust). På Live finnes en ledertavle hvor det tildeles poeng etter innsats. Flaut eller morsomt? Kommer vel an på hvor god du er. Det blir spennende å se om Race Driver 2 kan riste litt i Project Gothams Live-hegemoni, det kommer i hvert fall til å by på en del taktiske skademuligheter som Gotham mangler.

Alle spillmodusene utenfor karrieremodusen gir ganske omfattende muligheter for å leke med biloppsettet, og spilleren kan justere standardting som girrater, støtdempere og dekk. Det er litt merkelig at disse mulighetene ikke også ligger inne i karrieremodusen – det er jo mange som går med en liten mekaniker i magen og dette kunne gitt karrieremodusen mer dybde og muligheter for eksperimentering.

TOCA Race Driver 2: The Ulimate Racing Simulator er virkelig det nærmeste Xbox-eiere kommer en racingsimulator. Og hvis du synes simulatorer høres kjedelige ut, kan vi berolige deg med at dette er en simulering av noen av de råeste, mest fartsfylte bilopplevelsene i universet. Codemasters har klart å mekke sammen et kontrollsett som gir plass for små nyanser, en fysikkmotor som gir rom for flyvende støtfangere og skittent spill, pluss en visuell glanspakke som hadde sklidd rett inn i neste nummer av magasinet Carl’s Cars. Hvis du er lei av Project Gotham’s ripefrie karosserier er det på tide å banke på campingvogna til mekanikeren Scotty. Han har en ledig plass på teamet sitt.