TOCA Race Driver 2

"Et bilspill hvor du kan bryne dæ på klassiske racerbila, rallybila, trailera, landrovera, gamle amerikanera og veteranbila? Et bilspill med filmmanus under panseret? Et bilspill hvor øran kose sæ like mye som øyan? Nu var du smart. Nu var du fryktelig smart," sa den gamle motorcross-legenden. Men vi tullet ikke.

Vi skal stille krav til ungdommen!
Dagens andre ord er ”vanskelig”. Race Driver 2 er nemlig et krevende spill som ikke gir så mye gratis ved garasjedørene. Siden realismen er høy må man også jobbe hardt for å holde seg på veien, og det er virkelig en liten seier å komme i mål blant de tre beste (som ofte er minimum for å avansere). Det er viktig å kjenne banene godt for å kunne hevde deg, så det er litt merkelig at utviklerne ikke har lar oss få velge å kjøre noen øvelsesrunder før vi hopper inn i løpet. Det er lagt inn et lite kart i venstre hjørne på skjermen som hjelper litt, men uansett må man regne med noen forsøk bare for å bli kjent med løypa.

Siden Codemasters har valgt den realistiske ruta er det også lagt inn en omfattende og ødeleggende skadesimulator som dekker det meste, fra punkteringer til eksploderende girkasser. Det er risikabelt å støte borti andre biler eller de mer statiske delene av banen, krasjer du hardt nok er spillet over. Vi kan love at nervene er i helspenn når du suser av gårde i 200 kilometer i timen og kiver om den avgjørende tredjeplassen i siste formel Ford-runde, mens du vet at et litt for hardt sammenstøt er nok til å sende deg på spinnende ut av banen og ut av mesterskapet. Det har dessverre blitt en tendens til å gjøre ferdighetsbaserte spill enklere og enklere etter hvert som spillmarkedet har blitt mer åpent for folk flest, derfor er det deilig at Codemasters har gått motsatt vei. Dette er et spill som handler om mestring, om øvelse, irritasjon og til slutt ekte vinnerglede!

Som dere skjønner har vi nesten bare godord å si om Race Driver 2 som ren kjøreopplevelse. Det byr på action, og har en egen evne til å fylle hodet ditt med stormannsgale tanker om at ”jeg kunne sikkert vært minst like god som Martin Schancke, bare se hvordan jeg tok de to hårnålsvingene uten å blunke”. Likevel er det et par småting å pirke på. Du møter ikke verdens skarpeste motstandere. Joda, det hender mer enn ofte at de klarer å dytte deg av banen, men om det skyldes intelligens eller at de slavisk følger den beste kjørelinja er vanskelig å si (de kjører i hvert fall stort sett på rekke og rad). Dessuten savner vi litt mer dramatiske krasj hvor biler velter og ruller, eller store gruppekollisjoner. Sånn, da er vi ferdige med å pirke.

Lovlig porno
Det er få sjangere som er så avhengig av god grafikk for å fange publikums interesse som bilklassen, men Race Driver 2 burde være i stand til å vekke en del oppmerksomhet med sine detaljrike og gjennomførte modeller. Bildatabasen inneholder 35 ulike biltyper, og på det meste kan opp til 21 blankpolerte, potente bilpornomodeller konkurrere om plassen på de deilig detaljerte asfaltteksturene. Bilene er store og saftige, og tar i mot bulker og trøkker på en realistisk måte. Det er også lagt ned stor innsats på underlaget, og hvis du velger å styre i førstepersonvinkel får du veien rett i trynet – baneteksturene er detaljerte og godt lappet sammen for virkelig fartsfølelse og realisme. I løpet av spillet er du innom 48 ulike baner, så variasjonen er også tatt godt vare på med alt fra trange storbygater ala Project Gotham til holkete isbaner.

Men alle de viktige detaljene må jo sikkert gå på bekostning av noe, i dette tilfellet de mindre viktige detaljene som publikum, tribuner og andre kulisser. Disse ser ganske gjennomsnittlige ut og er sikkert ikke ment å studeres for lenge, så det er kanskje greit – men omgivelsene er blasse og kjedelige i kontrast til de supre bilene. Hvis du har lyst til å se løpet ditt i reprise får du også opp overraskende få og tradisjonelle kameravalg, men det er jo bare en filleting.