Ubisoft - NFT

Ubisoft begynner med salg av NFT-er i spillene sine

Lanserer også egen miljøvennlig NFT-plattform.

Flere spillselskaper har de siste månedene puslet med ideen om å introdusere non-fungible tokens – også kjent som NFT-er – i spill. Nå har Ubisoft slått til, og de digitale kunstverkene er på vei til Ghost Recon Breakpoint.

Ubisoft har kalt sine NFT-er for Digits, og kort forklart er det snakk om kosmetiske gjenstander til bruk i spillene. Forskjellen fra vanlige kostymer eller malingsstrøk for våpen er imidlertid at hver av disse gjenstandene har unike serienumre.

Digits er kosmetiske spillgjenstander, med unike serienumre og eierhistorikk.
Ubisoft

Spilleren som kjøper en Digit blir dermed den eneste i hele verden som eier akkurat den gjenstanden med det nummeret. Hver Digit lagrer også eierhistorikk, så om du selger din Digit vil den fortsatt ha navnet ditt på seg.

– Hver Digit er et unikt samleobjekt med sitt eget serienummer som andre kan se i spillet, samtidig som den holder styr på nåværende og tidligere eiere i årevis fremover, slik at spillerne blir en viktig del av spillets historie. Digits er spillgjenstander av høy kvalitet, med en aktiv bruksverdi. Ettersom de kan brukes som kosmetiske gjenstander i spill, gir Digits spillere muligheten til å tilpasse opplevelsen og fullføre oppdrag med stil, lyder den offisielle beskrivelsen av tilbudet.

Ubisoft har valgt ut Ghost Recon Breakpoint som første spillet i NFT-rekka. I løpet av desember kommer utvikleren til å slippe et våpen-skin, en hjelm og et par bukser. Disse blir gratis for spillere på PC, slik at Ubisoft får vist frem hva dette Digit-opplegget egentlig dreier seg om. Riktignok er alt bare tilgjengelig i utvalgte land, og Norge er foreløpig ikke med på lista.

Det hele presenteres gjennom en ny NFT-plattform kalt Ubisoft Quartz. Her kommer Ubisoft etter hvert til å introdusere flere Digits for flere spill. Utvikleren skryter også av at Quartz er et mer miljøvennlig alternativ enn mange andre NFT-tjenester, der hver transaksjon visstnok bruker mindre energi enn for eksempel transaksjoner med Bitcoin.

Spillere har imidlertid ikke latt seg imponere over kunngjøringen. Sosiale medier og YouTube-traileren flommer over av kommentarer som anklager Ubisoft for å bare være ute etter folks penger.

NFT-er har nemlig blitt kritisert av mange, som mener at opplegget kun skaper kunstig verdi på noe som egentlig er verdiløst. I et intervju med NRK tidligere i høst spådde Lasse Meholm, tidligere blokkjedeekspert for DNB og Nordea, at NFT-bobla kommer til å sprekke innen seks måneder.

Så gjenstår det bare å se hvor mange flere spillselskaper som hiver seg på før det eventuelt går nedenom og hjem.

LES OGSÅ: Sony har tatt patent på en PlayStation-kontroller for mobil »

Siste fra forsiden