Intervju

Vi møter utviklerne av Total Overdose

Total Overdose kan være en litt forvirrende spillopplevelse. Det er nemlig et lappeteppe uten like, og blander kjente elementer fra tidligere spillsuksesser. Vi dro til vakre København for å finne ut mer om dette finurlige spillprosjektet.

Side 1
Side 2

Hvor viktig er bruken av humor i Total Overdose?

- Humor er alfa omega i Total Overdose, vi vil at de som kjøper spillet skal underholdes under hele spillopplevelsen. Det er en rekke elementer i spillet som er ren moro, og folk gapskratter ofte når de spiller det eller bare ser på. Vårt mål er at det å spille Total Overdose blir som å dra på ferie til Mexico: Drikke Tequila, gå med sombrero og bare ha det morsomt.

Kan du fortelle oss litt mer om hvor spillets handling finner sted, og hvorfor dere har valgt som dere har gjort?

- Når vi begynte spillutviklingen for omtrent tre og et halvt år siden var det et klassisk krigsspill som var i våre tanker. Men markedet syntes nesten mettet på denne sjangeren, så det ble et spill som fokuserte på krig mot narkotika isteden. I så hensende ble vi sterkt inspirert av filmer som Traffic og Desperado. Mexico syntes å være den beste plassen å la handlingen utfolde seg i et spill som Total Overdose, og på en måte ville vi også være pionerer. Jeg kan i hvert fall ikke komme på noen andre spill som foregår i Mexico. Vi tok også turen til Tijuana for å få inspirasjon til spillet, og vi har brukt mye av den arkitekturen vi så der i selve spillet.

Hvilke type publikum håper dere å nå med Total Overdose?

- Vel, spillet vil mest sannsynelig få en 18-års aldersgrense. Vi har en stadig voksende gruppe av gamere fra 18 og oppover, så hvorfor ikke fokusere på dem? Det er jo tross alt disse som også er de mest kjøpekraftige. Alt i alt har vi forsøkt å lage et spill som fenger flest mulig, jeg er ikke flau over å kunne si det. Om brukermassen er bred er det ingen som blir mer fornøyd enn meg. Volden vil skape et problem for de yngre, men det går ganske klart frem i spillet at alt bygger på god humoristisk sans. Vi vil ikke sjokkere, vi vil underholde!

Spillet omhandler ganske delikate temaer, slik som narkotika. Tror du dette kan bli et problem for salgstall og publikums evne til å nyte spillet?

- Nei. Tittelen henspeiler faktisk ikke så mye på narkotika, men mer på at spillet er en total overdose av action og ren moro. Dop er selvsagt en del av historien, men vi føler ikke at fokuset er overdrevent rettet mot det i selve spillet.

Hva har vært den største utfordringen for dere underveis i utviklingen?

- Total Overdose er vårt første spill, dermed kan du si at alle elementer var utfordrende. Vi utviklet blant annet vår egen grafikkmotor og et unikt konsept bak spillet. Utviklingen har vært en lang prosess med prøving og feiling før produktet nå begynner å ta form. Det å lage spill for dagens publikum er utfordrende i seg selv, men da selvsagt på en positiv måte. For oss er det ingen jobb i verden vi heller ville hatt enn den vi har.

Kan du avslutningsvis fortelle Gamer.no sine lesere hvorfor de bør kjøpe og spille Total Overdose?

- Hvis du vil ha et spill med masse action og mye underholdning er Total Overdose spillet for deg. Vi føler spill skal være morsomme fremfor vanskelige, og prøver så godt vi kan å tilrettelegge alt for at gamere skal kunne nyte tittelen. Elsker du actionfilmer vil du elske Total Overdose.

Total Overdose er uten tvil et spennende spill, og vi ser frem til å få testet den ferdige versjonen grundig til sommeren. Det er tydelig at utviklerne vil at vi som spiller det skal ha det morsomt, samtidig som det hele skal være et langt klipp fra en actionfilm proppet full av Speed. Hvordan publikum tar i mot dette blandingsverket av interaktiv underholdning er usikkert, men jeg sier meg enig med utviklerne at det har en unik følelse over seg.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden