Intervju

Vi møter utviklerne av Total Overdose

Total Overdose kan være en litt forvirrende spillopplevelse. Det er nemlig et lappeteppe uten like, og blander kjente elementer fra tidligere spillsuksesser. Vi dro til vakre København for å finne ut mer om dette finurlige spillprosjektet.

Side 1
Side 2

- Det handler om å ha det moro, og drepe så mange som mulig på kortest mulig tid.

Mikkel Pedersen fra utviklerstudioet Deadline Games summerer tidlig opp essensen til Total Overdose. Han legger ikke skjul på at det er drepingen som er i sentrum, men du skal også få deg en god latter mens du bedriver dine syndige handlinger. For å lykkes i dette har utviklerne rappet elementer fra blant annet Max Payne, Tony Hawk-spillene og Prince of Persia: Sands of Time. Her kan du skyte og hoppe i sakte film, utføre syke kombinasjoner og ikke minst spole tiden tilbake.

Mix Master
Det er helt greit å implementere tidligere suksessfulle elementer i et spill, men det må også være en mening bak dem. Hvis ikke blir det hele bare en kosmetisk gimmick rettet mot å få oppmerksomhet og salg. Total Overdose er brettbasert, og spillet setter action fremfor bevegelsesfrihet. Etter brettene vil du få utdelt poeng som følge av hvor mange du har drept etter hverandre (kombinasjoner) og hvor "pent" du har drept dem (sakte film).

Hvis du får nok poeng er det klart for mer galskap, da låser du nemlig opp såkalte Loco Moves. Disse er varierende og ikke minst morsomme. Min favoritt var bruken av en eksplosiv pinjata. Når du kaster denne vil alle fiendene i nærheten løpe med barnslig glede mot godsakene for å finne ut hva som skjuler seg inni pinjataen. Uheldigvis for dem er den fylt til randen av TNT, og er dermed et effektivt våpen for din del. Skulle du dø eller misse på noen av dine kombinasjoner er det bare å spole tilbake tiden, som om du var en vaskekte persisk prins.

Vi fikk spille igjennom et par brett på Total Overdose, men det var ikke nok for å danne seg et fullstendig bilde av spillet og dets intensjoner. Vi tok derfor en hyggelig prat med nevnte Mikkel Pedersen.

Kan du presentere deg selv for våre lesere?

- Mitt navn er Mikkel Pedersen, jeg er ansvarlig for brettdesignet og en av opphavsmennene til konseptet bak Total Overdose. Jeg jobber i utviklerselskapet Deadline Games.

Hva er bakgrunnshistorien for Total Overdose?

- Du starter som Ernesto Cruz, som blir drept under mystiske omstendigheter i sitt første oppdrag. Fra ham hopper vi fremover i tid og du tar over styringen av hans tvillingsønner. Den enes sønnen er DEA-agent (Drug Enforcement Agency) som jobber mot narkotikakartell i Mexico. Han blir uheldigvis skadet på jobben og må bruke rullestol som fremkomstmiddel. Dermed må hans småkriminelle bror, fengslede Ramiro Cruz, ta over politigjerningen. Den godeste Ramiro er en motvillig helt, han er egentlig ikke så motivert for å bekjempe kriminalitet. Han vil bare bli ferdig med jobben og stikke tilbake til Los Angeles, hvor han trives best. Heldigvis får han veiledning fra sin funksjonshemmede bror underveis, dermed blir infiltreringen av et stort kartell lettere å løse for en som er uerfaren med politiarbeid.

Kan man putte dette spillet i samme kategori som for eksempel Grand Theft Auto?

- Vi som står bak spillet er selv gamere som stadig vekk inspireres av andre spill, og dette har fått konsekvenser for Total Overdose. Vi har nemlig hentet elementer fra en rekke gode spill og blandet dem til det vi føler er en god miks. Total Overdose blir dermed en unik tittel, som står ut fra mengden. Vår førsteprioritet er action over hele linja, ingen av de som jobber med spillet får lov til å leke med tanken om å skape brett som har snikeelementer. Dess mer aggressivt du spiller, dess bedre vil du bli belønnet. I sum kan man si at det ved første øyekast kan minne litt om Grand Theft Auto, men etter et par sekunder står det fram som noe helt annet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden