Intervju

Football Manager 2009

STOCKHOLM (Gamer.no): Lidenskap. Nesten alt kan knyttes til det enkle ordet. Kjærlighet, begjær, mat og drikke. Alle har en lidenskap, noe som tenner et lys av engasjement og interesse i en person. Én lidenskap er større enn dem alle, i hvert fall hvis du spør dem som er bitt av basillen: Fotball.

Sjefen i Sports Interactive viser hvilket lag alle managere drømmer om å overta. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)
Sjefen i Sports Interactive viser hvilket lag alle managere drømmer om å overta. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Rasekrig

Fotballsupportere er nemlig en egen rase. Ingen andre kan både elske og hate noe som står sitt hjerte nærmest som en vaskekte fan. Ingen er mer skråsikker på at man selv har fasiten til et lags suksess. Ingen andre kan leve ut sine villeste fantasier på samme måte som fotballfans. Jeg snakker om dopet over alle dop. Et du ikke skaffer deg i mørke bakgater og i tvilsomme buler. Nei, dopet er Football Manager.

14. november vil Football Manager 2009 se dagens lys. Spillet som hekter en hel folkegruppe på å lese og analysere avanserte regneark. Årets utgave kommer med en rekke nyvinninger. Blant annet en kampmotor i 3D, et mer realistisk overgangssystem, en mer aktiv assistentrener og bedre muligheter for spesialtrening for dine spillere. Her er du sjefen. Sjefen over alle sjefer, helt til du får sparken vel og merke. Vi tok en prat med en av hovedpersonene hos utvikler Sports Interactive, sjefen sjøl, Miles Jacobson.

– Vil vi noen gang få et Football Manager som ikke er plaget av feil og mangler ved utgivelse, Jacobson?

– Det er synd å si det, men det er ikke mulig å lage software som er klinisk fri for feil. Med et så komplisert produkt som vi utvikler vil det alltid dukke opp ting vi har oversett, uansett hvor mye vi tester før utgivelse. Vi vil selvsagt forsøke å gi ut et så feilfritt produkt som mulig, men det ligger i denne bransjens natur at feilene vil være der. Fra et forbrukerperspektiv er dette helt uakseptabelt, men slik er det bare, sier Jacobson til Gamer.no.

Det blir spennende å se om 3D-motoren faktisk fungerer.
Det blir spennende å se om 3D-motoren faktisk fungerer.

Tilfeldig 3D

Den nye kampmotoren kom egentlig i stand ved en tilfeldighet. Jacobson befant seg i Japan og under en middag med Sega Japan ble det foreslått at man kanskje kunne ta i bruk en kampmotor som var bygd på Virtua Strikers fremstilling av det vakre spillet. (Snø)ballen begynte å rulle, og tre år senere er motoren snart klar til å se dagens lys. Den eneste som er beholdt av materiale fra Virual Striker er riktignok enkelte lydeffekter og animasjoner som er hentet inn ved såkalt «motion capture» – men det er et grunnlag som er viktig for det endelige produktet.

– Når det gjelder kampmotoren har vi hatt litt fusk i maskineriet. Vi har holdt på i tre år med den, og for et år siden bestemte vi oss for å ansette en som hadde mye erfaring med bruk av 3D i spill. Han ga oss mange gode råd og innspill. Vi hentet ham inn for å få samme effekt som Manchester City håper på nå som de har hentet inn Robinho, ler Jacobson.

– Men er den nye kampmotoren en revolusjon, når vi ser bort i fra det rent visuelle?

– Den er grunnleggende akkurat det samme som den velkjente kampmotoren i 2D, men med enda flere synsvinkler og selvsagt det at motoren er i 3D. Vi er veldig fornøyde med hvordan den har blitt, og vi takker gjerne Sega Japan for hvordan de har bidratt.

De som har grafikkskrekk har imidlertid ingen grunn til å henge seg i managerslipset:

Overgangsrykter satt i system.
Overgangsrykter satt i system.

– Det vil selvsagt fortsatt være mulig å kun få tekstkommentarer. Vi vil ikke skyve noen i fra oss, og vi vet at mange liker å spille kun med tekst.

Vil været ha noen innvirking på baneforholdene?

– Æsj, dette vil jeg helst ikke bli spurt om fordi vi ikke har annonsert noe om det, men la gå. Banen vil bli stadig dårligere ved dårlig vær, men det er ikke slik at man vil se at det regner utpå der. Ballen kan forsinkes og ta uventede retninger under kamper, men den kan ikke stoppe helt – under slike forhold ville jo ikke kampen blitt spilt i utgangspunktet.

Realistiske overganger

Overgangssystemet er bygd opp helt fra bunnen av i Football Manager 2009. Ikke fordi man skal kunne spå nøyaktig hva de store klubbene gjør med pengene sine i virkeligheten, men for å få med overganger som har en ramme mer lik det vi ser i dagens fotball. Systemet som har blitt brukt de siste tre årene er dermed en saga blott.

– Nei, det er ikke meningen at vi skal spå ekte overganger med vårt nye system. Det skal bare ta høyde for hvordan overgangsmarkedet har forandret seg de siste tre årene. Et eksempel er John Stead, som gikk på et kortidslån fra Sheffield United til Ipswich før denne sesongen. Ipswich hadde opsjon på å kjøpe Stead, og benyttet seg av den etter at overgangsvinduet var stengt. Slike overganger er ganske ferske. Det samme er sesonglange lån, som man ikke så veldig mye til for tre år siden, sier Jacobson.

Man har også redefinert hvordan mindre klubber kan tjene mer når storfiskene kommer og «spiser» deres største talenter.

Forholdet til styret og fans skal være kraftig forbedret.
Forholdet til styret og fans skal være kraftig forbedret.

– Vi har snakket mye med både agenter og direktører for å kjøre det finansielle rundt overganger så realistisk som mulig, blant annet når det gjelder kjøp av unge spillere. Her er det jo ofte snakk om mer enn en fast sum når det kjøpes, og mulighetene for videre betaling er veldig mange, understreker Jacobson.

En god assistent er viktig for å lykkes som manager. Denne jobben har bevart mye av det vi kjenner fra tidligere titler, men noen nyheter finner vi også her. Assistenten din har blant annet langt flere hint og råd å komme med under kamper i årets utgave.

– Assistenten kan ta peptalken med laget, kjøre pressekonferanser og ta seg av kontrakter på ungdomslaget og reservelaget. Førstelaget er det imidlertid du som må ta deg av, vi vil ikke at dette skal være en ren simulator. Likevel kommer assistenten hele tiden med tilbakemeldinger, både når du spiller kamper og når det gjelder anbefalte kjøp, sier Sports Interactive-sjefen.

Navnet skjemmer ingen

Før 2005-utgaven av managerserien mistet Sports Interactive det velkjente Championship Manager-navnet etter skilsmissen med utgiver Eidos. Dette er en prosess som virkelig tok på for Sports Interactive, men de ser ut til å ha kommet fra navneendringen uten varige mén.

Mediene spiller en enda mer sentral rolle enn tidligere.
Mediene spiller en enda mer sentral rolle enn tidligere.

– Navneskiftet er vi egentlig ferdig med for lenge siden. Championship Manager var en merkevare vi hadde jobbet med lenge, så vi var selvsagt skuffet da skilsmissen ble et faktum. Men det var en avgjørelse vi og Eidos var enige om, og vi liker faktisk det nye navnet veldig godt. Vi ser alltid fremover, og det gjelder også når det gjelder navnet, forteller Jacobson.

Og han fortsetter:

– Det er jo bra å ha litt konkurranse. Alle våre konkurrenter, det være seg for eksempel FIFA Manager og Championship Manager, har elementer i seg som er konkurransedyktige. Vi vet det er et stort «ubrukt» marked når det gjelder fotballtrenerspill, og vi vil gjerne få disse til å spille også.

– Men er det virkelig en reell konkurranse i denne sjangeren?

– Det må nesten du fortelle meg, smiler Jacobson lurt.

Football Manager er suverene i sin sjanger, men spillet hadde aldri vært det samme om det ikke var for de mange ubetalte entusiastene som gjør en jobb eller kommer med innspill til utvikleren. Jacobson nærmest renner over av entusiasme når vi spør om hva de frivillige betyr for spillserien:

Spillerne kan nå beordres til å lære spesialegenskaper.
Spillerne kan nå beordres til å lære spesialegenskaper.

– Jeg startet selv som frivillig i Sports Interactive, og per i dag har vi over 1000 personer som jobber for oss på denne måten. Da sier det seg selv at denne gruppen skal ha en stor del av æren for at spillet i det hele tatt eksisterer. Alle som gir oss kontruktiv kritikk er veldig verdifulle for oss. Samfunnet rundt spillet er veldig viktig, men vi kan aldri gjøre absolutt alle til lags.

Helt på slutten av intervjuet rakk vi å stille det viktigste spørsmålet av dem alle: Vil stjernelagene gjøre det like godt i spillet som i virkeligheten?

– Nei, jeg kan dessverre ikke garantere at Wolves vinner ligaen hvert eneste år i Football Manager, avslutter en defensiv Watford-supporter.

Football Manager blir gitt ut til PC/MAC og PSP 14. november. Den fyldigste anmeldelsen i fedrelandet leser du på Gamer.no.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen