Innerloop med vikingspill

Vikingjarl skal ta for seg vikingenes verden i perioden fra år 790 til år 1000. Du får rollen som en av syv vikingjarler, og målet er å etablere ditt eget kongerike og sørge for at du og din ætt blir den mektigste i Norden. Dette gjør du gjennom å manøvrere, forhandle, administrere og slåss mot mektige motstandere.

Innerloop forteller at Vikingjarl blir en slags blanding av kampanjedelen i Total War-spillene og klassiske Defender of the Crown fra Cinemaware. Spillet er turbasert og foregår på et isometrisk strategikart inndelt i ulike provinser. Selv om kamp naturlig nok kommer til å være en viktig del av spillet vil du ikke selv kontrollere slagene. Du kan velge om styrkene dine skal kjempe defensivt eller aggressivt, men selve kamphandlingene vil bli presentert på en mer statistisk måte.

På tross av vikingenes relativt krigerske omdømme var de dyktige kjøpmenn og drev vidstrakt handel over hele den kjente verden. Derfor vil handel være en viktig del av Vikingjarl, og her forteller Innerloop at gameplayet vil minne litt om Elite-serien. Spillet vil komme med en høy grad av realisme og vil være basert på historiske fakta, men det vil likevel ikke være for avansert og vanskelig.

- Vi har sansen for Paradox Entertainment (utvikleren bak Hearts of Iron og Europa Universalis), men dette blir et enklere spill. Mange er interessert i et strategispill hvor man slipper å si opp jobben for å skjønne alt, sier Henning Rokling-Andersen, prosjektleder hos Innerloop til Gamer.no.

Tidlig i utviklingen
Innerloop begynte å jobbe med planleggingen av Vikingjarl i vår, og Henning Rokling-Andersen forteller at strategispill er noe de har tenkt på å lage i mange år. Spillet skal etter planen lanseres 1. januar 2006, og for øyeblikket er det begrenset hvor mye informasjon Innerloop er villig til å gå ut med. De første skjermbildene vil vi få se til våren.

De 1,2 millionene Innerloop har blitt tildelt fra Norsk Filmfond vil i hovedsak gå til en demoproduksjon ment for utgivere, og Innerloop forteller at utviklingsbudsjettet ligger på cirka 4 millioner kroner. Produksjonssjef i Norsk Filmfond, Elin Erichsen, gir denne begrunnelsen for hvorfor de valgte å støtte utviklingen av Vikingjarl:

- Vikingjarl går inn for å bli et strategispill med et høyt kvalitetsnivå både i det grafiske uttrykket og den logiske oppbygningen av spillet. Gameplayet virker morsomt og spennende uten at det er urealistisk avansert og kostbart.

I og med at Innerloop står for internasjonale suksesser som Project IGI sier det seg selv at de vil prøve å lansere Vikingjarl i så mange land som mulig, selv om spillet utvikles med norsk som hovedspråk. For øyeblikket er det snakk om oversettelser til engelsk, fransk, spansk, tysk og italiensk. Akkurat nå er Vikingjarl det eneste prosjektet Innerloop jobber med.

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen