Sniktitt

Mount & Blade

Vi har allerede laget en sniktittartikkel om det spennende rollespillet Mount & Blade, men utgiver Paradox minnet oss nylig om at utviklerne har lansert en ny betaversjon, så jeg bestemte meg for å ta en liten titt for å se hva som var endret. Resultatet var selvfølgelig at jeg ble fullstendig hektet nok en gang. Dette spillet er virkelig noe for seg selv.

Man får litt Rohan-følelse av Mount & Blade.
Man får litt Rohan-følelse av Mount & Blade.

Dynamisk middelalderverden

Om du ikke har testet eller lest om Mount & Blade tidligere, kan jeg fortelle at det er et actionrollespill med strategielementer. Her sendes du til en fiktiv middelalderverden preget av konflikt og krig, hvor du får lov til å gjøre akkurat det du vil. Dette er imidlertid ikke et standard åpen-verden-rollespill i stil med Oblivion, men en langt mer strategisk affære hvor du kan lede store hærer i kamp, og bli en mektig hersker om du ønsker det.

I begynnelsen kan du sannsynligvis ikke annet enn å rekruttere noen bønder bevæpnet med høygafler, og gjøre enkle oppdrag som å frakte varer fra en by til en annen, levere brev for de mange småkongene i spillet eller jakte på banditter på landsbygda, men etter hvert som du stiger i nivå og får mer ressurser kan du bli en uavhengig krigshøvding og prøve å legge under deg store landområder med din egen mektige hær, eller kjempe for en av spillets fem nasjoner i store, dynamiske kriger. Alt foregår i en verden som lever sitt eget liv uavhengig av hva du foretar deg.

Når du reiser mellom byer og andre steder av interesse, ser du verden fra et oversiktskart. Her kan du også se andre styrker som reiser rundt i nærheten av deg, og om du eller en av folkene i gruppen din har stifinneregenskaper kan du i tillegg se sporene etter reisende som har passert tidligere – hendig om du er på jakt etter noen. Om du treffer på en annen gruppe i villmarken kan du snakke med dem eller gå til angrep om du vil. Sistnevnte får selvfølgelig konsekvenser for ryktet ditt, avhengig av hvem du angriper og hvordan slaget går.

Jubel i solnedgang.
Jubel i solnedgang.

På reise i Calradia

Etter at du kommer frem til en av de større byene i Calradia, som verden heter, kan du handle med de lokale handelsmennene (om du vil kan du forresten også forsøke å livnære deg som fredelig handelsmann). Har du et stort følge bør du også passe på å kjøpe inn forsyninger, slik at dere ikke slipper opp for mat ute i villmarken – sult er ikke godt for kampmoralen. Du kan også besøke vertshus hvor du kan finne nye rekrutter, selge gisler eller slå av en prat med andre reisende, samt ta en tur til byens arena hvor du kan øve deg på å slåss eller delta i eventuelle mesterskap.

Hver av de store byene har også et slott, hvor herskerne befinner seg. Ved å gjøre oppdrag for disse skaffer du deg venner og kontakter, men vær oppmerksom på at ikke alle oppdrag er like gode for ryktet ditt. Viser du deg som en person man kan stole på, vil du etter hvert bli tilbudt arbeid – først som leiesoldat og senere som ekte småkonge/vasall. Da vil du også få mulighet til å herske over en egen landsby (og viser du deg som en stor general, blir det mer å herske over etter hvert).

Som sjef over en egen landsby får du mulighet til å utvikle denne ved å bygge ulike bygninger (slik som vindmøller og skoler). Du kan også gjøre oppdrag for byens eldste, og på den måten prøve å utvikle byen. Skaffer du kveg og korn til en fattig landsby vil den kunne utvikle seg, og som hersker kan du da se frem til økte skatteinntekter. Du må også passe på at ikke byen blir plyndret av fiendestyrker og banditter.

Denne vesle bygda er kanskje ikke særlig imponerende, men den er min.
Denne vesle bygda er kanskje ikke særlig imponerende, men den er min.

Om du velger denne ruten gjennom spillet tar det ikke lang tid før du får oppleve ditt første felttog, hvor flere småkonger drar på felles tokt – kanskje for å ta tilbake et slott fra fienden, eller kanskje for å dra på plyndringsferd i fjerne land. En artig detalj her er at de andre hærførerne husker når du deltar i store slag med dem, og minner deg om tidligere triumfer når du snakker med dem i fremtiden.

Selve kampene er noe av det beste med Mount & Blade. Kampsystemet er svært velutviklet, og enten du kjemper fra hesteryggen eller på bakken, føles det autentisk og tilfredsstillende. I tillegg får du mange typer våpen å leke deg med, og bruker du lanse må du oppføre deg helt annerledes enn om du bruker sverd (eller pil og bue for den saks skyld). Kjemper du sammen med hæren din kan du også gi dem enkle ordre i kampens hete. Lite føles like heftig som å ri fienden i møte sammen med en stor gruppe riddere, med sverdet hevet for hugg.

Unik utviklingsprosess

Mount & Blade utvikles ikke som andre spill, hvor hele prosessen foregår bak lukkede dører. Den betaversjonen jeg har spilt er åpen for alle – om du kjøper spillet nå, betaler du ikke like mye som du må gjøre den dagen spillet er ferdigutviklet og faktisk kommer i butikkene. Samtidig kan du glede deg til å motta fullversjonen (og eventuelle senere versjoner) kostnadsfritt.

Jeg liker den autentiske stilen bygningene i spillet har.
Jeg liker den autentiske stilen bygningene i spillet har.

Utviklerne har innført noen forandringer siden sist gang jeg testet Mount & Blade, og en av disse har å gjøre med arenaer og mesterskap. I den forrige sniktitten min skrev jeg at du når som helst kunne vedde penger på deg selv i ordinære gladiatorkamper, men det er ikke lenger tilfelle. Skal du tjene store summer i arenaen må du nå reise fra by til by, og delta i store mesterskap med flere runder. Her er det vinn eller forsvinn, så det er ikke akkurat risikofritt, spesielt da du kan risikere å få utlevert våpen du ikke er komfortabel med.

Det er fortsatt ting ved Mount & Blade som jeg håper blir bedre. Det hele føles for eksempel enda rimelig upersonlig, selv om kompanjongene dine har begynt å snakke litt av og til og du nå får mulighet til å skaffe både venner og fiender i spillets verden. Variasjonen i forhold til oppdrag ser ut til å ha blitt noe bedre siden sist jeg testet spillet, men jeg føler fortsatt at det blir litt mye repetisjon etter hvert, og jeg savner dessuten unike og spesialdesignede oppdrag.

Men selv om ingen av disse tingene skulle bli endret innen den ferdige versjonen slippes, vil jeg ikke nøle med å utpeke Mount & Blade som et av høstens absolutt mest interessante spill. Det leverer en unik rollespillopplevelse, stor frihet og herlige kampsekvenser, og vil appellere til alle som setter pris på spill hvor de får være sin egen herre.

Mount & Blade kan kjøpes direkte fra utviklerne eller fra Gamersgate. Den ferdige versjonen skal lanseres i september, og kommer i salg både i butikk og på nettet.

Kommentarer (37)

Forsiden akkurat nå

Til toppen