Intervju

Psytronik Software

For noen måneder siden kjøpte jeg plattformeventyret Sceptre of Baghdad, et spill hvor vi må kjempe mot overnaturlige vesener i og rundt et arabisk palass. Men det er verken historien, gameplayet eller grafikken som gjør Sceptre of Baghdad spesielt. Det mest interessante med dette spillet er rett og slett det faktum at det lanseres på kassett – til Commodore 64.

Sceptre of Baghdad.
Sceptre of Baghdad.

Nye Commodore 64-spill – i 2008

Sceptre of Baghdad var den første av flere 2008-utgivelser fra britiske Psytronik Software, en utgiver som spesialiserer seg på å gi ut Commodore 64-spill til en liten, men svært engasjert gruppe spillere som fortsatt setter pris på (og bruker) den klassiske datamaskinen. Spillets innpakning var profesjonell, og praktisk talt identisk med den vi husker fra maskinens storhetstid i Norge. For en gammel Commodore 64-eier som meg, er det vanskelig å beskrive følelsen jeg fikk av å holde et nytt C64-spill i hånden.

Den høye kvaliteten på innpakningen gjorde at jeg ikke nølte med å bestille de neste utgivelsene fra selskapet, og etter hvert fikk jeg enda en bonus fra dem; spillene ble nemlig også sendt på e-post, slik at i tillegg til å teste dem på en ekte Commodore 64, kunne jeg spille dem på emulator uten å finne den gamle maskinen frem fra loftet. Jeg har en viss mistanke om at kassettspilleren min er ødelagt, så dette kom godt med.

Fargerik plattformaction for C64.
Fargerik plattformaction for C64.

Jeg synes tanken på at et selskap kan gjøre forretning av å lansere nye spill til en datamaskin som først ble lansert i 1983 er veldig spennende, så da jeg fikk sjansen til å slå av en prat med Psytroniks grunnlegger og eier, Jason «Kenz» Mackenzie grep jeg selvsagt muligheten. Mackenzie har holdt på med Commodore 64-relatert arbeid i snart 20 år, og det hele startet med Binary Zone Interactive. Mackenzie forteller:

– Binary Zone ble startet i 1990, som et britisk bibliotek med fri programvare for Commodore 64. I løpet av tiden med Binary Zone PD gav jeg også ut 16 utgaver av Commodore Zone, et papirbasert Commodore 64-blad som levde fra september 1995 til 2001. Jeg gav også ut noen kommersielle spill gjennom Psytronik Software, som jeg startet i 1994. I tillegg tok jeg over The Guild Adventure Software, men endte opp med å legge de frie eventyrspillene deres til Binary Zone-katalogen samtidig som jeg droppet de kommersielle spillene – jeg liker nemlig ikke eventyrspill!

– I nyere tid har jeg gitt ut en serie timelange podcaster med retrospillmusikk introdusert av meg. Disse heter One Man And His Mic – oppkalt etter det kjente Mastertronic-spillet One Man And His Droid. Til nå har jeg produsert ti show, og de har vist seg å være veldig populære. Du kan laste dem ned gratis fra Binary Zone-nettstedet.

The Wild Bunch på Commodore 64.
The Wild Bunch på Commodore 64.

Født på ny

Men hvordan kan det ha seg at Psytronik Software ble gjenfødt som Commodore 64-utgiver i 2008?

– Det hele startet ved at jeg ble kontaktet av programmereren Jon Wells, en venn av meg. Han spurte om jeg kunne hjelpe med Commodore 64-versjonen av The Wild Bunch, som opprinnelig kom ut for ZX Spectrum og Amstrad CPC. Etter som det nye spillet skulle bli lansert på kassett, akkurat som originalutgavene, tilbød jeg meg å lage spillets innpakning, basert på det originale designet fra Firebird Software.

– Jeg synes det var moro å designe innpakningen og coveret for Jon, og besluttet meg for å gi ut en ny versjon av det første Psytronik-spillet, Sceptre of Baghdad (som også ble kodet av Jon!). Timingen for dette var perfekt, etter som det har gått femten år siden den originale Psytronik-versjonen kom ut. Jeg valgte å produsere et nytt cover og innlegg i farger for denne jubileumsutgaven, og dette var mye bedre enn det fotokopierte sort & hvitt-coveret som kom med utgivelsen fra 1994.

Her er Psytronik-spillene.
Her er Psytronik-spillene.

Spill for en hver (retro)smak

Psytronik har allerede rukket å lansere tre nye Commodore 64-spill, som alle selges gjennom nettstedet til Binary Zone Interactive. Dessuten har de åpnet for forhåndsbestillinger av sitt fjerde spill, som er inne i siste fase av utviklingen. Mackenzie gir oss detaljene:

– For øyeblikket har vi fire utgivelser som du kan kjøpe: Det originale Psytronik-spillet Sceptre of Baghdad (et arkadeeventyr av Jon Wells), dobbeltpakken med Archetype og Cops III (som inneholder to fabelaktige skytespill fra Alf Yngve, som har blitt forbedret av Jon Wells og Phil Nicholson), Psykozone (et Spy Hunter-aktig spill av Alf Yngve, som har blitt oppdatert av Richard Bayliss), samt det fabelaktige kommende spillet Sub Hunter, som programmeres av Richard Bayliss og får flott grafikk fra Frank Gasking.

En skulle kanskje ikke tro at det var mulig å selge Commodore 64-spill i 2008, men Psytronik har hatt suksess med spillene sine, og Mackenzie har klare teorier om hvorfor:

– Jeg tror ekte Commodore 64-tilhengere er glade for å se at maskinen deres fortsatt støttes med nye kommersielle spill, og de pene innpakningene hjelper sikkert også. Hvem hadde trodd at du fortsatt ville kunne kjøpe nye, profesjonelt produserte Commodore 64-spill i 2008?

Action og racing i Psykozone.
Action og racing i Psykozone.

– Responsen har vært ekstremt positiv, og Psytronik har solgt spill til Storbritannia, Sverige, Norge, Ungarn, Tyskland, Nederland og Australia. Utrolig nok er sjansene gode for at jeg vil selge flere kopier av spillene i 2008 enn jeg gjorde i 1994 – der har du et bevis på internetts makt!

Etter som innpakningen ser ut til å være veldig viktig for Psytroniks kunder, er dette noe Mackenzie synes er essensielt å få riktig på selskapets nye utgivelser. Men ting som lasteskjermer og ekstra musikk er også gode virkemidler for å gjøre spillene mer interessante.

– En ting jeg har lagt merke til med de nye Psytronik-utgivelsene er hvordan folk setter pris på tiden og arbeidet som er investert i presentasjonen. Mange har faktisk kjøpt dem kun på grunn av innpakningen, slik at de kan legge dem til retrosamlingene deres. Dette er ekstra tilfredsstillende for meg, for jeg har alltid vært litt skuffet over de originale Psytronik-utgivelsene, som ble gitt ut med fotokopierte sort & hvitt-cover. Så det er fint å få muligheten til å gå tilbake til disse spillene, og presentere dem slik jeg hadde ønsket å gjøre det i 1994. Det å kunne legge til nye lasteskjermer og musikk (takket være Richard Bayliss) er også et stort plusspoeng, da man får en nostalgisk følelse bare av å sitte og vente på at spillene skal lastes inn, mens man hører på musikken og ser et pent bitmap-bilde på skjermen.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen