Vold ikke motiverende

Enkelte spill selger seg på å være særdeles voldelige og ha dugelig med blod og gørr, men ifølge en studie foretatt ved Universitetet i Rochester er ikke blodutgytelse noe som øker spillelysten.

Metronews har snakket med hovedforfatter Andrew Przybylski om bakgrunnen og gjennomføringen av studiet. Przybylski og hans medforfattere observerte at flere svært populære spill hadde mye voldelig innhold, og de ville vite om volden i seg selv var noe som motiverte spillerne.

Som en del av undersøkelsen lot de studenter spille en modifisert utgave av det populære actionspillet Half Life 2. En versjon av spillet ble gjort svært blodig og voldelig, og spillerne ble utstyrt med hagler og bedt om å kverke hverandre.

Den andre utgaven var langt fredeligere og mer som en runde sisten. Spillerne fikk telekinesisk evner som løftet motstanderen fredelig bort fra brettet.

Over 300 studenter ble testet med dette eller andre eksperimenter, og i tillegg ble 2670 spillere spurt ut i to undersøkelser. Przybylski hevder resultatet ble svært positivt. Motivasjonen økte ikke når spillet var mer voldelig.

Det var likevel en liten gruppe på rundt fem prosent som foretrakk mer blod og vold etter å ha spilt modifikasjonen. Når de ble utspurt kom det fram at de ikke nødvendigvis ble mer underholdt av å skyte folk enn å løfte dem rolig bort, men at de rett og slett foretrakk å spill med mer blod og gørr.

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Til toppen