– Vet at Age of Conan har problemer

I dag stilte Funcoms produktsjef Erling Ellingsen opp i nettmøte her på Gamer.no. Totalt kom det inn 389 spørsmål, og i løpet av tiden som var satt av rakk mannen som skal vite alt om Funcom-spillene å svare på 35 av dem.

Kommende nyheter i Age of Conan

Vis større

Utviklerdagbok: Age of Conan: Hyborian Adventures #7


Ikke overraskende ble det stilt flest spørsmål om Age of Conan, og flere av spørsmålene var svært kritiske.

Måtte tåle juling

– Jeg er veldig opptatt av å presisere at vi vet Age of Conan har problemer som vi må løse, og at spillet slett ikke er perfekt. Det vi gjør nå, og har gjort de siste fire månedene, er å korrigere så mye vi kan. Det har gitt svært gode resultater og spillet er vesentlig mye bedre nå enn før, skriver Ellingsen som svar på spørsmål i nettmøtet.

– Hvordan opplever dere å bli stilt overfor så mye kritikk?

– For oss som spillutviklere er det tøft å få kritikk, men det er samtidig en del av jobben. Blizzard hadde mange utfordringer med World of Warcraft i begynnelsen, slik er det også med Age of Conan. Det er mange som har kjøpt spillet og gledet seg, noe som skaper forhåpninger og sterke følelser. Det er naturlig at man klager hvis ikke alle forventningene innfrir, forteller Ellingsen.

Produktsjefen påpeker at alle endringer som kommer nå er 100% basert på tilbakemelding fra spillerne.

Drømmefall fremdeles på is

Innimellom Age of Conan-fokuset rakk han også å svare på leserspørsmål om Drømmefall-fortsettelsen og Funcoms neste storsatsing, The Secret World.

Fortsettelsen på Drømmefall-historien lar vente på seg.
Fortsettelsen på Drømmefall-historien lar vente på seg.

– Drømmefall er fremdeles på is, akkurat nå ønsker vi først og fremst å fokusre på det vi vi holder på med nå, altså Age of Conan og The Secret World. Men kjenner jeg Ragnar Tørnquist rett så dør han nok etter å få fortsette historien om Den Lengste Reisen, fortalte Ellingsen.

Ellingsen syns det er viktig å delta i denne typen intervjuer:

– Det betyr svært mye for oss å møte leserne og brukerne på denne måten. Nå er vi politikere som står til valg hver eneste dag, og det er nummeret før vi går ut i gaten med røde roser til alle «velgerne». Vil sosialisere så mye som mulig nå.

Og han kommer gjerne igjen for å prate om kommende Funcom-prosjekter:

– Jeg ser frem til å stille opp opp når vi er klare for å prate mer om The Secret World, Age of Conan-ekspansjon eller fortsettelsen av Drømmefall.

Her er alle spørsmålene Funcom rakk å svare på:

  1. Jakke

    Spørsmål fra G:

    Hei Erling!
    Et spørsmål om ditt klesvalg. På nesten samtlige intervjuer og show det siste året har den brune blazeren din vært brukt.
    Er det kleskode i Funcom? ;)

    Svar:
    La oss begynne med dette lekre spørsmålet, som naturligvis er svært relevant for fremtiden til Age of Conan. Den brune blazeren er nå byttet bort med en oppdatert kleskolleksjon. Men ja, det var en periode der jeg slavisk brukte den når jeg stod foran kamera. Michael Jackson hadde sin hvite hanske, jeg hadde min brune blazer. ;-)
    Besvart: 17. sep. 2008 14:03
  2. Age of Conan

    Spørsmål fra Krusedull:

    Hva syns du er best ved AoC og hva liker du minst? Og hva tror du om et LEGO-Conan spill?

    Svar:
    Jeg tror vi er veldig sterke på grafikk, kamp og historiefortelling. Det er noe vi har mottatt svært mange gode tilbakemeldinger på. Det er samtidig en rekke ting vi må jobbe hardt med, slik som å forbedre PvP-systemet (første del i det leddet skjer i dag, nå som vi har rullet ut første del av PvP-updaten) og vi må fikse selvfølgelige feil slik som memory leaks, performance issues osv. LEGO-Conan høres brilliant ut. I love LEGO.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:05
  3. Hva er planene deres?

    Spørsmål fra KraniC:

    Hva er planene deres framover? jeg tenker mye på ting som hva vil dere gjøre for å øker spiller talle til age of conan, nesten 50% slutten jo og spille og nå kommer jo warhammer online og då er det jo enda flere konkurrenter.
    Det jeg er mer interessert i hvordan utviklingen av etterfølgeren av drømmefall: den lengste reisen.
    uansett, jeg ønsker dere lykke til med age of conan og de andre spillene dere har snakket om og jeg håper dere får gjort age of conan mer poplulært for det er et veldig kult spill^^

    Svar:
    Vi skal forbedre spillet! Enkelt og greit. Riktig nok er det ikke så enkelt som det høres ut som, men vi er ett hundre prosent fullstendig dedikert på å få dette til å skje. Kortsiktige mål er å fikse de elementærene problemene slik som gems, memory leaks osv. Det må vi få orden på. Vi skal også legge inn mer innhold, og første content-update er Ymir's Pass (level 55+) og The Amphitheater (level 60+). Dette er i siste fase av testing, og vi tror dette vil løfte spillet vesentlig. Senere kommer to nye level 80 dungeons, og vi er i ferd med å rulle ut mengder nye items. Med dagens PvP-patch kommer PvP levels, PvP experience og PvP armor. Så her skjer det mye, og det vil skje enda mer i fremtiden.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:09
  4. Age of Conan

    Spørsmål fra Martin Førland:

    Hei Erling

    Jeg lurer på quest og hva dere kommer til og gjøre fram over, for og holde folk ivrige til og queste. Vil der komme med masse items osv

    Svar:
    Nå kommer snart to nye områder, Ymir's Pass og The Amphitheater og det vil komme utallige nye quests her og en svært solid og spennende historielinje som tar for seg kampen mellom Atzel-bandittene og Cimmerianerne som bor i Ymir's Pass. Til og med en sønn av guden Ymir er med i historien! Vi fokuserer også på å få flere Robert E. Howard-historier inn, slik som the Frost Giant's Daughter (som du faktisk vil kunne møte). Vi har også lånt bittelitt fra filmene fra 80-tallet, og du vil faktisk kunne besøke Wheel of Pain hvor en liten Conan brukte 15 år av sitt liv før han kom ut i andre enden som en veloljet Arnold Swarchenegger.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:14
  5. Expansion

    Spørsmål fra Imran:

    Hei.

    Først av alt vil jeg gratulere dere for et produkt som er blant de beste på sin sjanger. Som nordmann har jeg følt meg stolt av dere.

    Men nå har ting begynt å gå i motvind for dere, og spillere falller stadig ut av denne virtuelle verden dere har skapt.

    Spørsmålet er hva er deres løsning på dette problemet?

    Tittelen heter Expansion, fordi det er min løsning. Men dette kan ikke være hvilket som helst expansion.....dette må være noe som overbevise folk en gang for alle hva dere står for.

    Stå på og gjør norge til en rolle modell ;)

    Svar:
    Vi jobber med en ekspansjon, men dette er noe som ikke kommer ut før en god stund inn i fremtiden. Vi har gitt ut et lite teaser-bilde (som jeg tror du kan se på forsiden til Gamer.no nå), men utover det er vi med vilje hemmelighetsfulle. Å kunngjøre en ekspansjon nå var viktig for oss, for vi ønsker å vise at vi binder oss til Age of Conan for en lang tid fremover. Men prioritet nummer en for oss er selvfølgelig live-spillet, og å innføre så mange forbedringer og nytt innhold som mulig - uten ekstra kostnad.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:18
  6. Forbedrede dungeons

    Spørsmål fra Andreas:

    Age of Conan:

    Hvilke andre dungeons har dere planer om å forandre utover de som er fikset allerede (Black Castle, pyramid og catacombs)?

    Svar:
    Vi kommer nok til å ta en vurdering av samtlige dungeons i spillet. Vi har som sagt allerede revampet Black Castle noe som ble en stor suksess, ved å legge inn avanserte feller og gjøre boss encounters vesentlig mye mer spennende. Nye dungeons vi skaper -- slik som House of Crom som er en level 80 dungeon vi har i produksjon nå -- kommer til å være vesentlig mer begivenhetsrike med feller, scripted events og nifse bosser som du virkelig må legge en strategi for å felle.

    Mvh,
    Erling
    Besvart: 17. sep. 2008 14:21
  7. Arbeidsplassen

    Spørsmål fra Robin:

    Hei.

    Hvordan påvirker de dårlige tilbakemeldingene fra spillerne, den stadige spillerflukten og den dårlige børsnoteringen selskapet og de som jobber der?

    Svar:
    Vi lever av tilbakemelding fra spillerne, så det setter vi bare pris på. Det driver oss til å gjøre det bedre. Atmosfæren på Funcom er i disse dager definitivt hektisk, men vi elsker det vi driver med og vi har et klart mål om å gjøre Age of Conan enda bedre enn det er nå. Så er det opp til oss å lytte på spillerne og forbedre det i samarbeid med dem. Men vi har det gøy!
    Besvart: 17. sep. 2008 14:25
  8. MMOens tilstand

    Spørsmål fra Integ3r:

    Hva tror du er årsaken til at de aller fleste utviklere (av MMO'er) tviholder på "standard" Tank/Healer/DPS gruppe/samarbeids modellen? Slik jeg ser det, tvinger det spillere til å fylle roller de egentlig ikke finner særlig morsomt. Som å spamme på 'heal' knappen, eller spamme på 'aggro' knappen. I Age of Conan har dere klart, med kombo-systemet, å gjøre det mindre passivt. Men jeg ser klart at spillmotoren dere har laget kunne lett klart å gi spillere mer varierte oppgaver... Hvorfor gjør dere det ikke?

    Svar:
    Det er et veldig godt spørsmål som jeg tror vi kunne diskutert over en hel kveld, men det henger nok litt sammen med det at ofte fungerer det å skape spillet på en måte som folk kjenner igjen. Å ha disse klassene er kanskje ikke så fryktelig nyskapende, men det er noe spillere er godt kjent med og forstår. Vi har definitivt prøvd å bryte nye grenser, men vi har samtidig også prøvd å skape et spill som skal føles gjenkjennelig for MMO-spillere.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:27
  9. trial av age of conan??

    Spørsmål fra Helene Wang:

    Hei Erling.

    Jeg lurer på om det kommer ut en trial for age of conan snart?

    Svar:
    Det er noe vi definitivt ser på som en mulighet, men vi har ingen konkrete planer for det nå.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:27
  10. Common District

    Spørsmål fra Bjaanes:

    I det kommende området, Common Districts, hvilken lvl range blir denne?

    Svar:
    Common District er en ny bydel til Tarantia City hvor du vil kunne ta del i spennende oppdrag som bygges rundt en krig mellom to mafia-lignende gjenger. Planen var egentlig at dette skulle være et mid-level-område, men basert på feedback fra spillerne ser vi nå at vi trolig kommer til å pushe det høyere opp - mot 60 eller 70.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:29
  11. The Secret World

    Spørsmål fra Munin:

    Hva fant egentlig Amundsen under isen? Hva skjuler seg under is og snø, bak høye porter?

    Svar:
    The Secret World? =D

    Who knows!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:31
  12. DX 10

    Spørsmål fra Jensi:

    Når blir det mulig med DX10 i AoC?

    Svar:
    Vi ønsker ikke å binde oss til en konkret dato enda da dette er work in progress. Vi jobber hardt med dette nå og det ser veldig bra ut. Vi kommer trolig til å rulle ut noen features før andre, etter hvert som vi er fornøyd med utseende og performance.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:32
  13. Få seg jobb i spillindustrien

    Spørsmål fra Tommy:

    Hei

    Helt siden jeg var 7 år har jeg hatt et sterkt ønske om å få jobb innen spillindustrien. Derfor har jeg startet en 3 års utdanning innen programmering.

    Hvordan er jobbmarkede i Norge, er det etterspørsel etter de forskjellige jobbstillingene? Dere er nesten de eneste store produsentene i Norge, og jeg sysnt Norge henger etter i denne industrien :(

    Ser at dere har lagt ut stillinger på hjemmesiden deres. Men som mange andre spillprodusenter, så krever dere at søkeren har 3-5 års erfaring. Har du noen tips til hvordan jeg kommer meg inn i dette markede?

    Svar:
    Dette er en tøff bransje å komme inn i, spesielt hvis du bor i Norge. Utdanner du deg spesifikt til spillutvikling i Norge tror jeg det er en stor sjanse at du er på vei til arbeidsledighet (hvis du kun vil jobbe med spill). Det er et trist faktum, men sannheten er at miljøet for spillproduksjon i Norge er lite og strever med å holde seg flytende. Noen av oss klarer det, slik som Funcom og Artplant, og koser oss med det -- men det er en utfordring. Når vi ser etter ansatte så ser vi først og fremst på talent. Skal du f.eks. jobbe som grafiker er det hvor fine tegningene dine er som betyr noe, ikke om du gikk fem år på et eller annet Royal Academy of Fine Arts. Talent kommer du langt med, og da kan vi heller fire på kravene om yrkeserfaring - selv om det også er viktig, spesielt hvis du skal jobbe med programmering.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:35
  14. WAR

    Spørsmål fra Back to magic:

    Hei, hvilken klasse kommer du til å spille i storspillet WAR som snart kommer ut?

    Svar:
    Paul Barnett. Jeg må ha en high level Paul Barnett. Med epic Sunglasses.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:36
  15. Hva synes du om kallenavn i media ihht AOC

    Spørsmål fra Larissa:

    Lurte på hva du synes om å bli kalt Komiske Erling i visse aoc forum og i ulike artikler i media den siste tiden? Har du forståelse for hvorfor folk drar sammenlikningen til "Komiske Ali" fra Irak krigen?

    Svar:
    Å bli husket og snakket om er vel smiger i seg selv, så det tar jeg slett ikke tungt. Jeg forstår hvorfor folk har sammenlignet meg med Bagdad-Bob, ja, men jeg er naturlig nok ikke helt enig i at det er fortjent. ;-) Jeg tror det har rot i et intervju jeg gjorde for lenge siden der jeg var forholdsvis positiv (mye pga. hva jeg sa, men også redigering fra videoprodusentenes side). Jeg har gjort flere hundre intervjuer etter det, og jeg er veldig opptatt av å presisere at vi vet Age of Conan har problemer som vi må løse og at spillet slett ikke er perfekt. Men jeg har et avslappet forhold til det navnet, og når du skal fronte et internasjonalt spill som flere hundretusen mennesker har så sterke følelser for så må en regne med litt juling. Så handler det bare å stå støtt i stormen!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:40
  16. "Armor" i age of conan

    Spørsmål fra Zappa59:

    Hallo.
    Nå er det en god stund siden jeg har spillt age of conan for tok meg en pause for å vente til spillet ble oppgradert og litt sånn.
    Det jeg lurer på er om alle de 1500 armorene dere har på GM øye er gitt ut i spillet og visst ikke når kan vi håpe at disse vil bli gitt ut?
    Til slutt vil jeg si at dere gjør en konge jobb med age of conan og alle de andre spillene deres. bra vi har eg så godt spill selskap i norge^^

    Svar:
    Alle de 1500 settene er faktisk i spillet, problemet akkurat nå er at disse ikke er distribuert godt nok (som rewards i quests, loot rewards osv.) så de kommer ikke alltid så godt til syne. Vi jobber hardt med å gjøre noe med dette, og et stort fokus for vårt item-team er å jobbe med såkalt loot distribution. I tillegg kommer plenty ny armor, slik som epics for alle klasser i tillegg til PvP armor (noe ble faktisk patchet ut i dag, mer kommer senre).

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:41
  17. Glowing stuff?

    Spørsmål fra Mantra:

    Age of Conan er et utrolig bra spill, men jeg savner epic weapons i spillet (raid belønning) med magisk glow e.l. :) Kommer dette?

    Svar:
    Jeg er selv stor fan av ting som skinner (ooh... shiny...), og det er noe vi diskuterer internt. Samtidig er Age of Conan litt mer hellende mot den realistiske stilen grafisk sett, så vi må være litt forsiktig før vi gir en hardbarket barbar en øks som skyter rosa solstråler ut under kamp!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:43
  18. Fatalaties til Demonologists

    Spørsmål fra John-Arne:

    Hei, kommer dere til å få til noen andre fatalaties til demonoligists? Er lei den kjedelige "brenne/shocke-ihjel" som er nå.

    Svar:
    Godt spørsmål! Vi ønsker definitivt å legge inn flere fatalities. Vi jobber forresten også med noen stilige visuelle effekter på fatalities i DX10, slik som radial blur. Ser bra ut!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:44
  19. Merksnodig likt oblivion

    Spørsmål fra Omega:

    AoC er ett flott spill men det er liksom ikke noe eget som definerer dere som utviklere. Ser ut som dere i det store og det hele bare har satset safe og ikke turt å gjøre noen nyvinninger innenfor mmorpg sjangeren. Veldig trist egentlig da dere hadde en gylden sjanse å vise talent for det internasjonale spillsamfunnet. Hva er dine tanker rundt dette? Ville dere gjort noe annerledes nå som dere ser hvordan AoC har "floppet" ?

    Svar:
    Takk for tilbakemeldingen, men jeg er litt overrasket! Vi har faktisk prøvd å gjøre nyvinninger i motsetning til å bare kopiere en "tried and true recipe". For eksempel innførte vi real-time combat, noe som definitivt tok sjangeren i en ny retning. Vi kommer til å jobbe videre med å skape enda mer egen identitet for spillet.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:46
  20. out of memory (age of conan)

    Spørsmål fra Stor fan av conan og funcom :D:

    Får en advarsel hele tiden om dette og blir hivd ut av spillet, er det bug i spillet eller er det pcen min. Har en ganske bra pc så skjønner ikke hva det er. Men hvorfor slapp dere spillet ut med så mange bugs som var i spillet hvorfor ikke utsette det 2-3 måneder og ikke hatt mye så mye bugs og den enorme drittslengingen om et så bra spill ?

    Svar:
    Det er klart noen har flere problemer enn andre, og jeg er lei for at du får denne feilen ofte. Vi jobber spesifikt akkurat nå med å få en løsning på minneproblemene, så forhåpentligvis vil dette forbedre seg for deg i fremtiden. Alle MMO-er lanserer med feil, og vi er fullt klar over at det er feil i Age of Conan som ikke skulle vært der ved lansering. Det vi gjør nå, og har gjort de siste fire månedene, er å korrigere så mye vi kan. Det har gitt svært gode resultater og spillet er vesentlig mye bedre nå enn før!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:49
  21. Epler

    Spørsmål fra Rodrik Vinterhus:

    For å kunne forstå et stykke kunst, i dette tilfelle et spill, må man selvfølgelig også forstå folkene bak, og etter min mening er epler en virkelig solid måte å gjøre det på.

    Herr. Ellingsen; opplys meg! Røde, gule eller grønne epler? Hva jafser du helst i deg?

    Svar:
    Gule! Så, hva sier det om meg og Funcom for øvrig? ;-)

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:50
  22. Hei Erling

    Spørsmål fra Bent:

    Hvorfor er det sånn at de fleste spillselvskapere skal love en hel del ting før et spill blir gitt ut? Også skape stor interesse rundt dette. Men inners inne vet utviklerne og resten av gjengen at dette er ikke noe som kommer når spillet blir sluppet.

    Hvordan kan det ha seg slik. Ellers synes jeg Conan har klart seg bra, selv etter en litt røff start. Men hey sånn er det jo når det finnes 104 andre mmorpg spill på markede. ;)

    Og ps: hvorfor ikke laget conan skill based som Ultima online

    Svar:
    Veldig godt spørsmål som jeg setter pris på å kunne besvare. Når et selskap begynner utviklingen av et spill så har alle svært store ideer og tanker om hva vi skal få til, og en naturlig del av å bygge opp oppmerksomhet for spillet i den fasen er å dele de ideene med spillerne der ute. Dette er et tveegget sverd -- det skaper oppmerksomhet og gir oss mulighet til å se hva folk reagerer på, men samtidig så binder vi oss til noe som kan ende opp med å ikke komme med i spillet. Slik er spillutvikling når en har en så åpen dialog med verden utenfor under produksjonen. For Age of Conan har vi klart å realisere det meste av hva vi satt ut for å gjøre, men det er klart at enkelte ting har blitt kuttet fordi det enten viste seg å ikke være en god idé i praksis, eller at vi ikke hadde tid til å gjennomføre det på en god måte. Et eksempel på førstnevnte problem er såkalt hiving, der NPC-byer skulle angripe spillerbyene. Det viste seg å ikke fungere så bra i praksis. Et eksempel på sistnevnte er drunken brawling, som vi rett og slett ikke var fornøyde med før launch så vi satt det på is. Men vi håper å komme tilbake til det!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:53
  23. lvl 70-80 playfeld

    Spørsmål fra conan:

    hei!

    har derre planer om nye lvl 70-80 zoner?

    Svar:
    Det har vi definitivt. Vi jobber nå med to dungeons begge for level 80-spillere. Den ene er vi på god vei på og vi har den til intern testing. Dette er en dungeon for Thunder River-området. Den andre er House of Crom som nok er litt lengre borte fra å være ferdig, men vi jobber hardt med saken!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:55
  24. Drømmefall-episoder

    Spørsmål fra Bjarte Manger:

    Hei

    Ragnar Tørnquist meldte på bloggen sin den 1. Juni at drømmefall-episodene var lagt på is, da Funcom hadde andre prioriteter.

    Er dette fremdeles status? Eller kan vi forvente noen nyheter fra denne fronten i løpet av månedene som kommer?

    Svar:
    Det er fremdeles status, ja. Dette er noe vi ønsker å gjøre, men nå ønsker vi først og fremst å fokusere på det vi holder på med nå - namely Age of Conan og The Secret World. Men kjenner jeg Ragnar rett så dør han nok etter å få fortsette historien om Den Lengste Reisen!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:57
  25. Age of conan og pvp?!

    Spørsmål fra Mysticon:

    Dette gjelder Age of Conan.

    Jeg er selv en av de som enda spiller siden EA. Jeg har lenge ventet på en PvP patch som du selv låvet skulle komme for lang lang tid tilbake.

    Hvor blir det av den patch'en?

    Vi som betaler for dette spillet har ventet på denne patchen 10 uker (?) eller mer no, uten å høre noe som helst fra dere. mener du/dere at det er god kundebehandling?!

    Svar:
    Den første delen av patchen er ute i dag. Det åpner for PvP levels, PvP experience og PvP armor. Du vil nå for eksempel kunne drepe spillere og gå opp i PvP levels, noe som fører til at du kan besøke litt småskjulte kjøpmenn som selger utstyr kun tilgjengelig for dem som har høy nok PVP level. Neste del av PvP-oppdateringen er konsekvenssystemet, og vi jobber med å få det ut så fort det er klart. Takk for tålmodigheten!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 14:58
  26. Age of Conan

    Spørsmål fra Jonas:

    Hvorfor valgte dere og ikke ha en åpen verden i Age of Conan, og hvorfor er det ikke noen from for "reise systemer" slik som det er i mange andre mmo's. For all del, det er et bra spill, men syntes det ble litt innestengt.

    Svar:
    Dette er først og fremst på grunn av teknologien Funcom satt på etter Anarchy Online, og vi bestemte oss for å ikke fokusere på å skape en spillmotor som støttet en sømløs verden. Det er rett og slett en avgjørelse vi tok for Age of Conan, at det skulle være delt opp i områder. En annen grunn til den avgjørelsen er at vi ønsket å bruke områder fra hele Hyboria uten å "forminske" verdenen for å gjøre den sømløs. I Lord of the Rings Online kan du løpe fra Hobbiton til Bree på, tja, 15-30 minutter. Det er forsåvidt greit, men vi ønsket ikke det for Age of Conan at du skulle kunne reise fra Conarch til Conall's Valley på bare få minutter. Vi er fullt klar over at mange ønsket seg en sømløs verden.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:01
  27. Hei Erling!

    Spørsmål fra Cato Albertsen:

    Jeg er en "Semi ny" spiller som nyter spillet deres til tusen!
    Når ca kommer det mer innhold? (Taranthia Commons, Ymirs Pass)
    Kommer det i år eller neste år?

    Hold på med det dere gjør, spiller blir bare bedre å bedre
    -Cato

    Svar:
    Gøy å høre at du koser deg i Hyboria! Nytt innhold er definitivt på vei, og den første innholdsoppdateringen er Ymir's Pass og The Amphitheater. Dette er i ferd med å komme ut på testserveren i nær fremtid. Hva vi kommer til å gjøre neste år venter vi med å si, vi kan jo ikke brenne opp alt kruttet på en gang. =)

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:03
  28. PvP

    Spørsmål fra Trym:

    Jeg digger AoC og spiller hver dag nå, men den eneste tingen jeg er litt misfornøyd med er at det nesten aldri er spillere i PvP matchmaking. Hav tror du kan være årsaken til dette? Tror dere kan motivere folk til å spille mer PvP minigames?

    Svar:
    Godt spørsmål! Det er flere grunner til dette. Først og fremst må vi forbedre søkesystemet så det er lettere å komme seg inn i et spill. Samtidig tror jeg mange har avventet litt i forhold til PvP-oppdateringen. Jeg tror at nå som det å drive med PvP kan gi deg spesifikke belønninger (med dagens patch!) vil flere prøve seg på PvP mini-games. Det håper vi i hvert fall.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:08
  29. Gaute Godager /quit

    Spørsmål fra Bazzo:

    Gaute Godager sa opp pga at han var mindre fornøyd med spillet. Hva er ditt/deres syn på dette?

    Spør du meg så har AoC kommet langt siden det først kom ut.

    Svar:
    Gaute Godager har gjort en fantastisk jobb med Age of Conan, men han føler at det var på tide å gi roret over til noen andre. Etter tjue år i spillindustrien føler han seg nok personlig klar til å få nye utfordringer, og samtidig synes han det kunne være positivt for Age of Conan å få nye øyner og hender på sjefsplassen. Gaute etterlater seg en fantastisk arv i Funcom. Jeg tror samtidig at Craig vil gjøre en fantastisk jobb med å lede Age of Conan, han er definitivt egnet til den rollen.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:10
  30. Chatte-systemet

    Spørsmål fra Myrk:

    Gratulerer med et bra spill! Det eneste jeg egentlig misliker er chatte-systemet. Slik det er nå er det ingen offentlige kanaler som er "fredet" og det blir veldig slitsomt i lengden med all den useriøse klagingen og sytingen på ting hele tiden. Ødelegger stemningen fullstendig, samtidig som jeg ikke akkurat kan putte alle på ignore... Vil det komme egne kanaler for rollespillerne? Vil det komme en egen "klage-kanal"?

    Svar:
    Det synes jeg var en spennende tilbakemelding som jeg skal ta videre til utviklerne. Det er ingen spesifikke planer om å jobbe med chat i dag, da det er ting som har høyere prioritet som vi må jobbe på, men det er definitivt noe vi kan komme tilbake til.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:13
  31. Deres beste spill

    Spørsmål fra Adrian Simen Holm:

    Hvilket spill mener du er Fucnoms beste av de dere til nå har lagd?

    Svar:
    Det blir litt som å velge en favoritt blant barna dine! Vi er veldig stolte av alle spillene vi har laget. Det som kanskje har blitt mest kritikerrost er Den Lengste Reisen, der gjorde vi en fenomenal jobb. Men vi synes alle spillene våre er solide.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:18
  32. Laster inn..

    Spørsmål fra Jon Schioldborg Baglo:

    Kommer det noen gang til å bli slik at spillet ikke trenger å laste inn mellom hver sone?

    Svar:
    Det tviler jeg på, det er såpass mye data som lastes inn i den perioden at den lasteskjermen er nødvendig. Det kan naturligvis hende at vi gjør forbedringer på måten vi laster inn data osv., men det er vanskelig å si nå.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:21
  33. reputation

    Spørsmål fra Andreas:

    Vil det komme noe lignende Reputation ?

    Svar:
    Det er ingen planer om å innføre et reputation-system. Dette var faktisk et bevisst designvalg vi gjorde da vi ville unngå reputation-grinding. Det er naturligvis mulig at vi gjør noe slik i fremtiden, men det er ingen konkrete planer.

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:27
  34. Tidsfrister og lovnader

    Spørsmål fra Robin:

    Hei.

    Hvorfor lover Funcom hele tiden ting de ikke kan holde i Age of Conan? "PvP patchen" der Funcom i starten snakket om release sent Juni, så ble det midten av Juli, sent Juli, og den har vel fortsatt ikke kommet.

    Er det ikke bedre å heller være mer ærlige med kundene og gi dere selv lengre frister på ting? Det ser jo ut som at fristene dere starter med aldri blir overholdt.

    Svar:
    Jeg tror nok vi den siste tiden har tonet ned lovnadene, nettopp fordi vi ikke ønsker å bryte løftene våre. Derfor har vi nå begynt å være litt mer vage på datoer og heller si at vi faktisk må bruke den tiden vi trenger for å gjøre ting ferdig og bra nok. Det som er viktig å presisere er at vi aldri hadde kommunisert en dato hvis vi ikke trodde vi ville nå det. Slik som PvP-updaten vi kunngjorde for juni - ja, der tok vi grundig feil og det er vi lei for. Men vi har måtte utsette fordi vi ble mer ambisiøse med hva vi ønsker for den updaten, og vi ville polere det ytterligere. Vi kommer nok til å være mer forsiktig fremover med å love når ting kommer. Samtidig er folk avhengige av å vite litt om når oppdateringer er planlagt - det gir dem noe å se frem til. Så det er definitivt en utfordring å finne den såkalte gyldne middelveien!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:31
  35. Age of Conan

    Spørsmål fra Azraille:

    Først må jeg få takke for ett fantastisk spill!
    Men hvordan har dere planlagt det fremover når det kommer til å være åpne med hva som skjer? Vi spillere tåler å høre at det er problemer, og vi tåler å høre at det har blitt feil. Så hva er planene rundt dette?

    Svar:
    Vi kommer til å fokusere sterkt på å ha en åpen dialog med spillerne, og vi vet det er rom for forbedring der. Sånn sett er det å drive en live service som Age of Conan svært utfordrende. Det er som å være politiker på valg hver eneste dag! Vi kommer til å jobbe videre med å forbedre kommunikasjonen mot spillerne, og vi ser frem til å komme med flere gode nyheter etter hvert. Det er ufattelige spennende tider for alle Age of Conan-spillere nå, og tiden fremover blir enda mer spennende. Sammen med dere kan vi gjøre Age of Conan enda bedre!

    Og med det må jeg avslutte. Tiden flyr, men arbeidsmengden bare vokser. Takk for alle spørsmål, gutter og jenter. Jeg og resten av Funcom setter pris på oppmerksomheten dere gir Age of Conan.

    Lev i fred og kjærlighet!

    Mvh,
    Erling E.
    Besvart: 17. sep. 2008 15:34

Kommentarer (102)

Forsiden akkurat nå

Til toppen