Disgaea 3

Sprelsk strategi i underverdenen

Tidenes mest fantasifulle og fargerike regneark.

1: Side 1
2: Side 2

Mer, mer, mer og mer

Jeg kunne sannsynligvis skrevet en avhandling om systemene i Disgaea 3. Det er så mange nyanser og finesser, små triks og teknikker som kan brukes til å melke de mange statistiske systemene at det bokstavelig talt vil ha hundrevis av timer å komme til bunns i dem alle. Selv om jeg har spilt ganske lenge, har jeg bare begynt å skrape overflaten på systemer som Magichange, som lar mennesker bruke monstre fra samme klubb som våpen, hvis styrke bereges utifra statistikkene til monsteret.

Dermed kan mange av figurene dine skifte rolle midt i en kamp, eller du kan velge å fokusere på å rykke opp en figur istedet for å investere tid og penger i våpen. Denne fleksibiliteten og valgfriheten er Disgaea 3s største styrke. Selv om jeg bare såvidt aner potensialet i Magichange-systemet, så gleder jeg meg til å sette meg inn i det. De mange mystiske spillsystemene utgjør ikke bare vegger av ugjennomtrengelig informasjon, de er sinnrike systemer som kan og bør utforskes.

Uheldigvis er ikke Nippon Ichi like flinke til å bygge helhetlige metaforer rundt systemene sine som for eksempel Square Enix med tid og stunder har blitt. Sammenlignet med Final Fantasy Tactics A2, er Disgaea 3 veldig abstrakt, og særlig klasseromssystemet (Disgaea 3s motstykke til klansystemet i Final Fantasy Tactics) er lite intuitivt og tynges ned av mystiske parametere som helt tydelig er ute av spillerens kontroll.

Nye lærere tropper opp i ny og ne, uten å ha noen tydelig rolle i spillsystemet. Lunefulle elevrepresentanter står beredt til å skyte ned alle forslagene du legger frem for elevrådet, og den eneste måten å sikre seier er via bestikkelser du aldri helt kan være sikker på at vil gjøre susen. Det er per se ingenting galt med dette systemet, siden du blir opplyst om hvor stor støtte du har før du investerer i et elevrådsmøte, men hver gang det blir stor forskjell på forhåndsoppslutningen og valgresultatet, føler du deg litt lurt.

I tillegg påvirker figurenes sitteplasser i klasserommet hvor gode de er til å foreta komboangrep sammen, om de arver erfaringspoeng av hverandre, og erstatter mester-lærling-systemet fra de tidligere spillene. Det er mer komplisert, særlig når klubber hives inn i miksen, men heldigvis krever ikke spillet at du skal belemre deg med flere systemer enn du har interesse av. Det går helt fint å komme seg gjennom Disgaea 3 uten å forstå hele spillet.

Hvis du velger å skape orden i kaoset, anbefaler jeg å ha en god FAQ eller strategiguide i bakhånd. Da kan systemer spillet ikke legger helt klart frem likevel forstås, og mange av spillets små særheter forklares nærmere: Det er for eksempel mulig å flykte fra Item World og Class World om man skulle få det hett om ørene, men spillet er ikke videre interessert i å fortelle deg hvordan. Man kan også helt fint unngå Class World og Item World uten å vite hva man går glipp av, ettersom kampanjen tilbyr helt kurante muligheter for å sanke erfaringspoeng og ikke gjør noe særlig forsøk på å forklare deg nøyaktig hvor viktig (og ikke minst gøy) denne delen av spillet er.

Selve kampanjen gjør seg mer tilgjengelig gjennom å dele hvert kapittel inn i cirka tjue minutter lange scener, slik at du kan spille i korte omganger. Spillet viser seg dog ikke fra sin beste side før du investerer noen timer i det, og setter deg skikkelig inn i de delene av spillet som skiller det fra konkurrentene. Hvis du lar Disgaea sluke deg, så sitter du om ikke annet igjen med den beste pris-til-spilltid-raten noensinne: Du kan lett sitte frem til sommeren og oppdage nye, snedige sider ved spillet.

Hvis du er tilhenger av japanske rollespill, vet å sette pris på velanimert og gjennomført pikselgrafikk og liker tanken på et nesten uendelig spill, er Disgaea 3 et røverkjøp. Det krever mye av spilleren, men hvis du klarer å grave seg ut av snøskredet med konsepter og regler som innføres i løpet av de første par timene, blir du belønnet med tidenes dypeste konsollstrategispill.

Disgaea 3 er hverken lett å lære eller særlig interessert i å imøtekomme nye spillere, men hvis hjertet ditt settes i flammer av gode kampsystemer og japansk turbasert taktikk, så er Disgaea 3 verdt all pinen det kan finne på å utsette deg for. Det tilbyr mestring og belønning på et helt unikt nivå, og er et spill som aldri kommer til å bli gammelt.

Disgaea 3 Absence of Justice er kun i salg for Playstation 3

Diskuter artikkelen i forumet

1: Side 1