Resident Evil 4 HD

Leon er tilbake – denne gangen i HD.

1: Side 1
2: Side 2

Forrige gang vi møtte Leon S. Kennedy, nærmere bestemt i Resident Evil 2, var han en nyutdannet politimann som jobbet i den fiktive amerikanske byen Raccoon City. Den gang fikk han ubeskrivelige problemer tredd over hodet, og det var med et nødskrik han delvis klarte å håndtere dem, og faktisk beholde livet i prosessen.

Det har nå gått seks år i historien, og med spesialtrening og en god porsjon livserfaring, har posisjonene skiftet – i Resident Evil 4 oppsøker Leon trøbbel – og fy for et eventyr han får. Den originale utgivelsen av spillet var i 2005, men denne anmeldelsen er basert på HD-utgivelsen i 2011.

Historien åpner seg

Få år etter hendelsene i Resident Evil 2, er den onde Umbrella-organisasjonen ruinert. Da det grusomme zombie-skapende T-viruset ble sluppet ut i Raccoon City, og de amerikanske myndighetene slapp en atombombe over byen som utslettet både zombier og folk, trakk Umbrealla trakk seg tilbake. Samtidig begynte Leon S. Kennedy agenttreningen hos myndighetene, med den informasjonen han hadde om hendelsen og de levende døde.

Som spesialagent hos et føderalt sikkerhetsbyrå må Leon reise til en spansktalende landsby i Europa, på leit etter presidentens kidnappede datter, Ashley Graham. Denne gangen oppfører Leon seg som en mer selvsikker mann enn da vi så ham som ung politibetjent. Alene infiltrerer han landsbyen – med bare en enkel tjenestepistol og et bilde av Ashley. Temmelig raskt finner han ut at dette redningsoppdraget skal vise seg å bli lenger, tøffere og generelt mye verre enn det han kanskje hadde håpet og trodd.

Landsbyboerne er nemlig ikke helt normale. De er langt fra samarbeidsvillige og regelrett morderiske i møte med amerikaneren. Det er, som sagt, ikke første gang Leon møter det paranormale, men denne gangen er det ikke «ordinære» zombier han står ovenfor. Ikke bare er de parasittinfiserte kulttilbedende landsbyboerne farligere – de er i tillegg bare spillebrikker i et mye dypere og mer komplisert komplott enn en enkel kidnapping.

Kongen av zombier

Bare ved å se åpningsscenen vil du få vite nok om historiens bakgrunn til å føle deg oppdatert. Spillet står på mange måter på egne bein, uten å være avhengig av de foregående titlene i serien. Capcom har gjort et meget godt stykke arbeid med Resident Evil 4. Det er vakkert, grusomt, historiedrevet (selv om historien er komisk tåpelig) og ganske enkelt et spill du vil huske lenge.

Leon møter den mystiske kvinnen Ada Wong igjen, og en annen kjenning, skurken Albert Wesker, har også en finger med i spillet. På ferden blir Leon infisert av den hjernekontrollerende parasitten, som om han ikke hadde nok med bare å redde presidentens datter. Som en ekte helt skal du nok se at dette ikke blir for mye for protagonisten vår.

Et glass med en prøve av parasitten havner dessverre på avveie og dermed blir heller ikke dette slutten for Umbrellas skumle planer. Leon skjønner selv at han bare har vunnet kampen – og ikke selve krigen.

Med tanke på spillets utseende og spillbarhet, er i alle fall jeg glad for at dette ikke er det siste tillegget i serien. Capcom har totalforandret selve spillmekanikken i Resident Evil 4, og spillet fungerer helt annerledes i sammenligning med de foregående spillene. Tidligere stod Resident Evil-serien i samme kategori med Silent Hill-serien, som et tredjepersons skrekkspill med innslag av utforsking, lett strategi og hjernetrim. De forvridde kameravinklene og følelsen av klaustrofobi var to av aspektene seriene spilte på. Samtidig fikk spilleren lite ammunisjon og ofte var det bedre å unngå så mange zombier som mulig.

I Resident Evil 4 har fokuset skiftet og farten økt betraktelig. I løpet av spillet finner du massevis av helbredende urter, og ammunisjon til alt fra håndpistolen, til hagla og maskinpistolen ligger strødd. Men det er ikke slik at du ikke vil få brukt for det, for fiendene strømmer på «an mass» og det er forholdsvis små pauser mellom slagene.

I denne runden har Capcom også flytt litt på kameraet. Resident Evil 4 legger kameraet på skulderen til Leon og det er på denne måten vi følger ham på oppdraget. Noe som bringer deg enda nærmere begivenhetene. De parasittkontrollerte menneskene er både smartere og raskere enn de levende døde fra de tidligere Resident Evil-spillene. De utgjør en konstant trussel for Leon og i sammenligning til de andre spillene i Evil-serien, blir antall zombiedrap et astronomisk tall. Det har stått skrevet at en i Resident Evil 4 kan drepe opptil 900 fiender i løpet av en gjennomspilling, et tall større enn i alle de andre spillene i serien tilsammen.

1: Side 1
2: Side 2