– Bevegelseskontrollere er fremtiden

Killzone-utvikleren tror skytespill vil styres på helt nytt vis.

Man kan si hva man vil om skytespill, omtrent alle har en mening om den klart mest populære paraplyen i spillindustrien. Noen mener de behøver flerspiller, noen mener de er regelrett ubrukelige og mener til og med at de skaper voldtektsmenn. Sjangeren har likevel kommet for å bli, og bryter stadig salgsrekorder.

Killzone 3 får skryt for det alternative styresettet sitt.

En av utfordringene med satsingen på bevegelseskontrollere de siste årene har vært å få de til å fungere effektivt i actionspill. Dette er noe blant annet Sony har pønsket en del på. Både Killzone 3 og SOCOM: Special Forces vil støtte Move-kontrolleren direkte. Mannen som er ansvarlig for bevegelsesstyringen i førstnevnte, Tommy De Roos hos Guerrilla Games, tror dette kan være fremtiden for sjangeren.

– Jeg tror kjernespillerne blir mer åpne for bevegelsesstyring. De var tilbakeholdne først, men nå har de fått prøvd det og blitt overrasket over hvor velfungerende det er. Du mister riktignok treffsikkerhet når du roterer bevegelseskontrolleren, men det kompenseres for ved å kunne sikte hvor du vil hen på skjermen. Det er et kompromiss, og mange kjernespillere foretrekker faktisk å spille på dette viset, sier programmereren til spillnettstedet CVG.

Vår våpenfantast Marius Jentoftsen anmeldte nylig Killzone 3, og lot seg imponere av hvor godt den alternative styringen med Move-kontrolleren fungerer. «Jeg har ved tidligere anledninger sagt at jeg ikke helt har latt meg imponere over spills Move-integrering, men dette begynner faktisk å se ganske bra ut. I den endelige versjonen sitter Move-følelsen langt bedre enn i andre skytespill som har forsøkt seg på dette.» skriver han.

Det kan altså se ut til at kjernespillerne endelig begynner å få en grunn til å se på PlayStation Move, Microsoft Kinect, Razer Hydra og andre bevegelseskontrollere. De Roos er selvsagt svært optimistisk til utviklingen videre.

Det siste SOCOM-spillet er en annen Move-satsning.

– Dette er bare det innledende stadiet. Først tok Nintendo seg av mye av forskningen, så tok vi over stafettpinnen og nå er det en jevn fremgang. Jeg tror at slik dette utvikler seg så vil flesteparten av fremtidens førstepersons skytespill styres på dette viset. Kanskje ikke Move spesifikt, men i det minste en pekekontroller, avslutter han.

Killzone 3 utgis 23. februar til PlayStation 3.

Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!

Siste fra forsiden