Ifølge Gamespot er Japan per i dag det viktigste av spillutvikler Capcoms markeder. Japanerne står for over halvparten av selskapets spillsalg, mens Nord-Amerika står for ca. tjueåtte prosent og Europa bare for nitten prosent. Dette vil Capcom nå ha en slutt på.
![](https://i.bo3.no/image/17862/i_180460.jpg?c=0&h=281&w=500)
Capcoms håp for fremtiden er at det amerikanske markedet skal stå for halvparten av spillsalget, mens Europa skal ta over Amerikas andel og stå for tredve prosent. I Capcoms anskuelser skal Japan bare stå for tjue prosent av det totale salget.
– Hjemmemarkedet for spill var opprinnelig fokusert på Japan, men det er ikke tilfelle lengre. Nå skjer det viktigste i utlandet og spillmarkedet vokser på verdensbasis, konkluderer Capcom i sin årsrapport.
Andre japanske spillutviklere har fusjonert eller planlegger fremtidige fusjoner, men Capcom vil ifølge sin årsrapport heller se etter vestlige samarbeidspartnere enn å knytte sterkere bånd til spillselskap og leketøyprodusenter i hjemlandet.
Capcom vil i fremtiden satse mer på spill som appellerer til vestlige smak og behag. Årsrapporten nevner Lost Planet og Dead Rising som eksempler på spill som hadde stor suksess i vesten, men presterte langt svakere i Japan.
Selskapet understreker også sitt ønske om å oppgi utviklingen av eksklusive titler. Storspill som Resident Evil 5 og Street Fighter 4 er allerede bekreftet for flereformater, og Capcom skal også i fremtiden utvikle større prosjekter for flere formater om gangen.