Colin McRae Rally 04

Endelig, seks måneder etter det kom til konsoll, er Colin McRae Rally 4 ute på PC. Med en rekke oppgraderinger fra forrige versjon prøver man å overgå tidligere års utgaver. Nettverksspilling er noe av det "nye" spillerne får tilgang til.

Side 4

Snasne og oversiktlige menyer
I det du starter opp spillet kommer du raskt til menyene. Det er som vanlig dårlig med fancy introer og fete filmer. Menyene er som vanlig stilrene, moderne og lette å navigere. Du har et lite knippe valg der du sitter. Du kan enten velge å starte rett på mesterskapsmodus, kjøre enkle etapper, enkle rally eller du kan prøve lykken i "quick race". Sistnevnte valg slenger deg ut på en vilkårlig bane i en vilkårlig bil, du vet aldri hva du får.

De fleste vil nok velge å starte rett på mesterskapet, det er jo her den virkelige moroa ligger. I forrige versjon av spillet var dette en ganske begrenset affære. Du hadde ikke mulighet til å velge navn eller bil. Dette var da også noe av det Codemasters fikk mest tyn for etter lanseringen av Colin McRae Rally 3. Her har det heldigvis kommet forandringer. Denne gangen kan du først plotte inn eget navn og hvilket land du kommer fra. Deretter kan du velge en bil som passer deg. Det mest spennende for oss var dog muligheten til å spille flerspiller i turneringsmodus. Dessverre er dette begrenset til to spillere på en maskin, men det er uansett et kvantesprang fra forrige spill.

Drøssevis med valgmuligheter
Ikke bare har man gjort det mer spennende å spille mesterskap på grunn av flerspiller. Man har faktisk gitt oss en rekke andre mesterskap ved siden av det WRC-inspirerte firehjulstrekkermesterskapet. Du kan nemlig velge i et par andre mesterskap også. Du kan blant annet velge å konkurrere med forhjulsdrevne biler. Disse er mindre og en del svakere enn WRC-bilene. De er også veldig annerledes å manøvrere rundt banene. Et annet valg er å kjøre Gruppe-B turnering. Her er det de legendariske monsterbilene fra 80-tallet som gjelder. Hva sier du til å sette deg inn i en gammel Audi Quattro med 550 hestekrefter eller kanskje en liten, men ekstremt sinna Peugeot 205. I utgangspunktet har du tilgang til å spille dem med normal vanskelighetsgrad, noe som er latterlig enkelt, eller avansert, som er noe mer komplisert, men fortsatt overkommelig.

I løpet av spillets fremgang har du mulighet til å vinne en rekke belønninger. Det kan være nye biler eller nye deler. I mesterskapene får du muligheten til å vinne oppgraderinger til bilen din mellom hvert land du kjører i. Dette har man valgt å gjøre ved hjelp av artige minispill. Man laget minispill for å vinne nye dempere, bremser, dekk, motor og girkasse. Minispillene gir morsomme avbrekk fra kjøringen på slingrete landeveier.

Veteranbilsamling rundt neste sving
Den andre tingen du kan vinne i løpet av spillet er tilgang til nye biler. Mange av dem er av den litt underlige sorten. Du kan blant annet vinne en gammel Ford Escort med bakhjulstrekk og 200 hestekrefter. Eller hva sies om en gammel Citroën safari-2CV? Den kommer utstyrt med to motorer, hver av dem yter 25 eksplosive hestekrefter og gir bilen en total på 50 hestekrefter! Det er nesten nok til å få bilen opp i 100 kilometer i timen, i nedoverbakke. Slå den du!

I årets utgave av Colin McRae Rally har man gjort kraftige forandringer på bilens fysikk og miljøet den ferdes i. Det er ikke lenger slik at spillmotoren arbeider rundt senter på bilen. Nå har man forstått at om man skal få det så bra som mulig må man basere det hele på at hvert hjul er sin egen sjef. Dette gir en mye mer realistisk kjørefølelse. Miljøet man kjører i, både av og på veien, har også blitt kraftig oppgradert. Når man tidligere kjørte på flat, slitt asfalt var det nettopp det, flatt. I Colin McRae Rally 4 har Codemasters gjort en svært god jobb med å gjøre overflaten mer ujevn og spennende. Dette merkes godt ved at bilen spretter og hopper bortover på veien på en helt annen måte enn tidligere. Det merkes også på at ForceFeedback-en i rattet tidvis arbeider godt. Det gir også et nytt element man må ta med i vurderingen i det man farer bortover veien i 200 kilometer i timen.

Side 4