Colin McRae Rally 04

Endelig, seks måneder etter det kom til konsoll, er Colin McRae Rally 4 ute på PC. Med en rekke oppgraderinger fra forrige versjon prøver man å overgå tidligere års utgaver. Nettverksspilling er noe av det "nye" spillerne får tilgang til.

Side 4

Grafikk av høy klasse
Grafikken i spillet har blitt kraftig forbedret siden forrige gang. Atmosfæren rundt banene er mye bedre og detaljene er skarpere. Spillet foregår over åtte forskjellige land, alle landene har sin egen følelse. Det hele begynner med USA, her kjører du gjennom skog, på fjellveier og gjennom tørt landskap. Fargene er gule, oransje og grå, alt ettersom landskapet rundt deg forandrer seg. Inntrykket er et av tørt og øde landskap. Banene er spennende og utfordrende. Til tross for at inntrykket av banene i USA er meget godt er dette landet allikevel langt fra det beste. De to beste landene i spillet er Australia og Japan. Japan med sitt regntunge og mørke vær og trange, slingrete veier med dype vanndammer utstråler virkelig sjel. Det er spennende og flott å se seg om i det man farer gjennom landskapet. Her har virkelig Codemasters lykkes å lage et fantastisk landskap å kjøre i.

Australia har også en perfekt atmosfære, akkurat som i virkeligheten. Som midlertidig innbygger i landet nedenunder (med den obligatoriske firehjulstrekkeren så klart), kan jeg etter turer i bushen skrive under på at spillet gjengir virkeligheten prikkfritt. I det jeg startet på første banen i spillet ble jeg alt annet enn skuffet. Codemastes hadde virkelig truffet spikeren midt på hodet, alt er helt perfekt. Fra det røde støvet som virvles opp i det du farer bortover til landskapet og vegetasjonen. Det eneste som skuffet i Australia var at man ikke har lagt super-stage til Perth. Det er vel ikke så rart at de ikke kan legge den til Gloucster Park hvor den ble kjørt i virkeligheten ettersom de ikke har lisens. Men de kunne da i det minste tatt seg jobben med å lage riktig skyline!

På motsatte siden av skalaen finner vi banene i Sverige. Det er litt skuffende at man har gjort en så laber jobb med Sverige denne gangen. Akkurat som i konsollversjonen virker det platt og kjedelig. Forrige gang var Sverige et av de meste spennende stedene å spille, med flotte og interessante baner. Denne gangen derimot var det bare så man ville bli fortest mulig ferdig. Ikke hadde man noen god følelse av å kjøre på snø og is heller. Det er trist at det ble slik når alle de andre banene er så feiende flotte.

Allerede forrige gang var bilene fantastisk modellert og det har ikke blitt verre siden sist gang. Bilene er om mulig enda heftigere å se på, det er rett og slett en nytelse. Det er nesten litt trist å sitte og styre bilen innenfra og dermed gå glipp av å se den slingre seg langsetter støvete veier. En ting som trekker litt ned er at Codemasters er alt for glad i glødende bremseskiver. Det er greit at bremsene kan går varme ved ekstrem bruk, men her grenser det til det latterlige. I det du trykker inn bremsen lyser skivene opp som et amerikansk hus rundt juletider. Altså altfor ekstremt, altfor fort.

Noe av det som imponerte mest forrige gang var væreffektene. Disse har blitt ytterligere forbedret. Snøen samler seg enda mer realistisk på ruten og vannet ser enda bedre ut der det presses mot kanten av ruten av fartsvinden. Støv fra grusete veier samler seg på ruten og gjør at vindusviskerne må brukes hyppig. De stedene viskerne ikke når til vil det etter hvert samle seg et ugjennomsiktig lag av støv, snø eller gjørme. Det er nesten litt trist at så mange går glipp av de flotte effektene ved at de styrer bilen utenfra. Jeg anbefaler helt klart å sitte inne i bilen for å få best mulig inntrykk av været i spillet.

Lyd som røsker
Når grafikken er så godt gjennomarbeidet som her hadde det vært krise om man ikke også hadde lagt mye jobb i lyden. Heldigvis er ikke Codemasters at det dumme slaget. Alle bilene har sin egen klang fra motoren, noen høres mer sinna ut enn andre uten at de nødvendigvis er det i praksis. Alt ettersom hvor du plasserer deg selv i spillet vil lyden forandre seg. Velger du å posisjonere deg bak bilen vil du i all hovedsak høre lyden fra eksospotta og dekkene som river bortover underlaget. Sitter du inne i bilen vil du høre hvordan stein og grus slår mot hjulbuene og bunnen på bilen samtidig som du vil høre en noe dempet motor som arbeider der bak torpedoveggen. Siste valgmulighet er å spille som om du satt inne i støtfangeren. Da vil du høre en rimelig hissig motorlyd rundt deg, uten alle de heftige lyddetaljene det bys på inne i kupeen.

Musikk er så klart mangelvare i et spill som dette og godt er det. Menyene har noe musikk som dunker og maser før du kommer så langt som ut på banen. Inne i bilen derimot er slikt bråk fullstendig fraværende, her er det bare deilig motorlyd og en kartleser som prøver å lose deg trygt gjennom svinger og krappe hopp. Tidligere var det Nicky Grist som har hadde jobben som kartleser, men etter at Colin i sin siste sesong kjørte med Derek Ringer som kartleser måtte man så klart bytte ut i spillet også. Mannen snakker om mulig bredere enn selveste Colin McRae, noe som ikke sier rent lite. Skulle det blir for tungt å forstå han kan du om du føler for det bytte til en noe mer nøytralt engelsktalende kartleser i spillinstillingene.

Side 4