Counter-Strike

"Cool!" "It's like awesome, man!" "I hit him in the butt!" "You suck, man!". Dette er lyden av krig.

Counter-kontroll
For å lykkes i CS trenger man som sagt lynraske reflekser og godt utstyr. I PC-versjonen av spillet er det et sinnssykt fokus på musetyper og musematter, fordi ørsmå forskjeller i brukerutstyret ofte kan gjøre forskjell på liv og død. Den store vanntesten på Counter-Strikes suksess på Xbox blir derfor hvor godt kontrollene funker på den noe klumsete håndkontrollen. Førstepersonsskytere har stort sett vært dritt på konsoll på grunn av mangelen på musestøtte, og det er klart at utviklerne av CS har lagt ned massevis av tid på å perfeksjonere dette punktet. De har stort sett gjort en god jobb. På AYB-knappene ligger våpenvalg, hopping og alternativ skuddmodus for våpnene. Høyre skulderknapp lar kulene sprute, mens venstre skulderknapp er for å sette seg på huk.

Ellers styrer de to analoge stikkene bevegelsesretning og siktet, vi kan ikke tenke oss noen annen løsning som ville fungert like godt. En kjekk detalj er at det er lagt inn hurtigkommandoer for fire stemmeordre på pilknappene, og ved å klikke med høyre analoge stikke snur du deg 180 grader. I teorien funker alt dette bra, og i praksis er det heller ikke verst. Likevel får du aldri den samme responsiviteten som med en mus. Det er en liten nedtur å gå fra mus til håndkontroll, men det er vel egentlig ikke produsentenes skyld. Det er rett og slett ikke teknisk mulig å gjøre jobben like bra på konsoll.

Juksemaker pipelort
Lydeffektene er, som alltid, gode og informative - det er fullt mulig å lese spillet og andres bevegelser kun ut fra lydbildet. Utseendemessig skiller faktisk CS seg en smule fra PC-varianten. Når utgangspunktet er en fem år gammel grafikkmotor er det ganske imponerende hva utviklerne har klart å presse ut. Her en del nye effekter, som til og med har litt å si for spillbarheten. Spesielt liker vi lyseffekten når man går fra mørke områder ut i lyset, spilleren blir blendet og bruker et par tideler på å justere øynene. Teksturer og karakterer ser bedre ut, og det er fortsatt god variasjon i de 18 landskapene som er utgitt så langt - fra gamle ruiner i regnskogen til moderne kontorlandskaper. Dessverre er omgivelsene like statiske som alltid. Det hadde vært kult om man kunne skyte/sprenge i stykker mer av miljøet. I tillegg ser de vanvittig overdrevne blodeffektene litt for dumme ut, men alt i alt har CS god grafikk for en Xbox-tittel - og ser bedre ut enn sin storebror på PC.

Likevel er kanskje den største og viktigste endringen at CS nå er kjemisk fritt for juks! PC-versjonen har vært hardt plaget med juksemakere og pipelorter, som har klart å gjøre spillersamfunnet ganske paranoid og mistenksomt når det gjelder muligheten for at gode spillere egentlig bare jukser. Vel, i Counter-Strike på Xbox er et hodeskudd garantert plassert med dødelig dyktighet, og det er ikke noe poeng å skylde på uærlig spill når man i realiteten suger selv. På denne plattformen er vi alle like, det hjelper ikke så mye å kjøpe en bedre maskin, en annen kontroll eller benytte seg av juksekoder og annet tull. Det er bare øvelse, øvelse og atter øvelse som kan gir heder og ære på slagmarken. Ser vi det slik, er vel Counter-Strike på Xbox en slags revolusjon for spillersamfunnet, et sted hvor alle møtes på like fot.

Hvem skulle vel trodd dette for bare et par år siden? En klassisk førstepersonsskyter for den ærverdige Personlige Computer som bare spilles over Internett, konvertert med hell til en spillkonsoll. Det er vel først og fremst en ganske kraftig indikator på hva som faktisk holder på å skje med spillmarkedet. Konsollene krabber stadig nærmere PC-ens kjerneområder, bakket av en milliardindustri som ønsker å gjøre spill mer tilgjengelige for menigmann. Det betyr forhåpentligvis at man vil klare å kombinere konsollenes ekstreme brukervennlighet med PC-titlenes dybde og tekniske kreativitet, og at du og jeg blir sittende igjen med den kuleste spillmaskinen menneskeheten kan by på. I mellomtiden spiller vi klassikeren Counter-Strike fra sofakroken - det er et steg på veien.