Det tok kun 24 timer å knekke kopibeskyttelsen til Middle-earth: Shadow of War
(Bilde: Warner Bros., Denuvo)

Det tok kun 24 timer å knekke kopibeskyttelsen til Middle-earth: Shadow of War

Denuvo slår sprekker.

For bare et år siden kunne det ta flere måneder før nylanserte PC-spill ble piratkopiert. Det tok for eksempel syv måneder å knekke kopibeskyttelsen til Rise of the Tomb Raider, og tidligere samme år uttrykte miljøet at piratkopiering av spill kunne bli utryddet innen to år om alt fortsatte i samme spor.

Middle-earth: Shadow of War.
Middle-earth: Shadow of War. Foto: Warner Bros. Interactive Entertainment

Nå virker det som om «faren» er avblåst. Nylanserte Middle-earth: Shadow of War er det nyeste spillet som bruker Denuvo Anti-Tamper, men mindre enn 24 timer etter slipp hadde hackerne greid å kome seg rundt piratkopisperren. Dette melder DSOgaming.

Middle-earth: Shadow of War er ikke et engangstilfelle heller: både FIFA 18 og Total War: Warhammer II ble knekt på om lag 10 timer – en ny rekord for en notoriske kopisperren. Spørsmålet er om den stadig kortere tiden gjør at antipiratprogrammvaren lønner seg lenger.

Som Eurogamer påpeker har Denuvo tidligere uttalt at de ser på alle tidsperioder der man klarer å hindre piratkopiering som en suksess. 

Vi jobber for øvrig med en anmeldelse av Middle-earth: Shadow of War, og håper å ha den klar over helgen. 

Den usynlige bieffekten

Å laste ned piratkopierte spill er ulovlig, etter en endring i åndsverksloven i 2005

Siden P.T. kun er digitalt, er det vanskelig å arkivere. Piratkopieringsmiljøet kan være til «hjelp» da.
Siden P.T. kun er digitalt, er det vanskelig å arkivere. Piratkopieringsmiljøet kan være til «hjelp» da. Bilde: Konami

Det som likevel kan gå tapt dersom piratkopiering og cracking etter hvert skulle vise seg å være for komplisert og tidkrevende, er potensialet for å bevare og arkivere spill i sin opprinnelige form. Per dags dato er det få organer som jobber aktivt for å sørge for at det skal være mulig å spille eldre spill i fremtiden, og det har derfor vært en snedig bieffekt at piratkopieringsmiljøet har gjort slikt arbeid lettere.

Men mer komplekse piratkopieringsbeskyttelser og nettbaserte autoriseringsløsninger kan stikke kjepper i hjulene for dette. Med tiden kan vi håpe at det finnes bedre løsninger for arkivering av spill, men slik det er nå har faktisk crackingmiljøet – om enn utilsiktet – en funksjon i dette.

Det har vært forskjellige måter å bekjempe pirater på.
Et indiestudio delte ut spillnøkler til pirater for noen år siden»

Kommentarer (59)

Forsiden akkurat nå

Til toppen