Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande fikk prøve flere norske dataspill da hun presenterte regjeringens nye dataspillmelding onsdag. Her prøver hun spillet Pode sammen med Yngvill Hopen, daglig leder i spillstudioet Henchman & Goon.
Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande fikk prøve flere norske dataspill da hun presenterte regjeringens nye dataspillmelding onsdag. Her prøver hun spillet Pode sammen med Yngvill Hopen, daglig leder i spillstudioet Henchman & Goon. (Foto: Petter Lønningen)

Ny dataspillstrategi

– Dette er nerdenes hevn, folkens!

Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande presenterte regjeringens nye spillmelding onsdag.

BERGEN (Gamer.no):– Vi må slutte å snakke om dataspill som om det er et problem. Det er på tide å løfte frem både spillnæringen og miljøet, sa Grande til Gamer.no da hun presenterte regjeringens nye dataspillstrategi i Bergen onsdag.

– Nå vil vi doble støtten til norske spill. Dette er rett og slett nerdenes hevn, sa en blid minister til forsamlingen.

Les mer: Vil doble støtten til den norske spillbransjen »

Regjeringen ønsker å doble den samlede potten til spill frem mot 2022. De viktigste endringene er at færre spillselskaper skal få større summer, slik at disse kan bli mer profesjonelle og dermed bedre kunne konkurrere på det internasjonale markedet. Midlene til de regionale filmfondene som fordeler disse skal også økes.

Grande sier at hun ønsker å bygge flere broer mellom spillselskapenes og teknologien de sitter på, og samfunnet for øvrig.

– Først og fremst har vi et stort potensial i helsesektoren. For å få realisert dette må vi begynne tidlig, ved for eksempel å heve kompetansen til folk flest gjennom å inkludere dataspill i Den kulturelle skolesekken.

Grande sier at hun er lei av å høre at mange ser på dataspill som «sløsing med tid».

– Altfor lenge har storsamfunnet bare sittet og sett på at dataspill har blitt mer og mer populært. Nå må vi ta tak i mulighetene som følger, sier hun.

Vil mobbingen til livs

Dataspillstrategien har et eget kapittel om inkluderende spillkultur. Der nevnes mobbing, trakassering og hatefulle ytringer spesielt.

– Vi må få bort mobbingen og bedre kjønnsbalansen. Her kan Idrettsforbundet spille en rolle, og det er allerede flere aktører som er i dialog med dem, sier Grande.

Hun mener imidlertid at det er spillbransjen og -miljøene selv som må finne ut av hvordan de skal organiseres.

– Regjeringen skal ikke gå inn og regulere: det er viktig at miljøet selv finner ut av hvordan de vil organiseres. Hvis de ikke vil være med i Idrettsforbundet, kan vi bygge et kompetansesenter som kan bistå; vi skal være med på begge deler, sier Grande.

Regjeringen vil legge til rette for at flere ulike spillere skal få den samme tilgangen til dataspill, blant annet gjennom å gjøre utstyr som datamaskiner og konsoller tilgjengelig i bibliotek og andre steder der spillinteresserte møtes. Norsk filminstitutt skal også rapportere på kjønnsfordelingen blant søkere og mottakere av tilskudd, samt vurdere muligheten for å stille økte krav til universell utforming for tilskuddsmottakerne.

– Akkurat det vi trengte

D-Pad Studios Jo-Remi Madsen er positiv til dataspillmeldingen. Han trekker særlig frem styrkingen av Norsk filminstitutt (tidligere Filmfondet) som et viktig virkemiddel. Han forteller at kjempesuksessen Owlboy aldri hadde blitt realisert om det ikke hadde vært for midlene de fikk derfra.

– Vi hadde ikke klart oss uten Filmfondet. I utgangspunktet trodde vi heller ikke at vi hadde en sjanse da vi søkte midler, men vi fikk tilslag likevel. Det gjorde at vi faktisk kunne fullføre spillet, forteller han.

For tiden arbeider Madsen med plattformspillet Vikings on Trampolines. Det er bare noen uker siden utviklerne begynte å jobbe med spillet på fulltid. Madsen forteller at de har den viktigste finansieringen på plass, men kampen om spillerne er slettes ikke over av den grunn. Derfor håper Madsen at regjeringen vil arbeide for at næringen skal få flere arenaer å vise frem produktene sine på.

Madsen mener at økt oppmerksomhet er helt avgjørende for at etablerte spillstudioer skal kunne fortsette å vokse.

– Det vi trenger er å bli sett av spillerne. Vi har kommet langt, men vi konkurrerer med mye større spillstudio som har mye større ressurser enn oss om de samme spillerne. Da må vi være synlige. Derfor er det gledelig å høre at midlene skal kunne brukes til nettopp dette, sier Madsen.

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen