Podkast

Super Mario 64

Er Super Mario 64 tidenes beste lanseringspill?

Ukens Retro Crew minnes plattformspillet som revolusjonerte konsollspilling.

Super Mario 64 var en av lanseringstitlene til Nintendo 64 på slutten av 90-tallet. Kanskje for første gang hadde man et plattformspill i full 3D, som føltes naturlig å styre og oppfordret til utforsking av alle kriker og kroker av verdenen Miyamoto og hans team hadde designet.

Super Mario 64. (Bilde: Mobygames.com).

Spillet banet vei for så og si alle tredjepersonsspill på konsoll i tiden etter, og representerer en milepæl innen spilldesign.

Jostein Hakestad og Are Ness Fløgstad forteller hvordan Super Mario 64 var definerende for plattformspill og spillmekanikk som kom senere, hvordan kontrollsystemet gir spillet enorm dybde og hvordan brettene var utformet for å kunne utforske dem relativt fritt.

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

Vi får også høre litt om bakgrunnshistorien for Nintendo 64 og samarbeidet med Silicon Graphics, som gjorde det mulig å lage grafikk som knuste PlayStation der og da.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 61 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 60: Visste du at Phoenix Wright-serien er 12 år gammel?
Episode 59: Slik var det å vokse opp uten Internett
Episode 58: – Gabriel Knight er på høyde med alt LucasArts har gjort

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Siste fra forsiden