Feature Dungeons & Dragons fyller 40 år

Den ikoniske røde boksen til Dungeons & Dragons ble inngangsporten til spillet for svært mange på 80-tallet. (Bilde: TSR)

Fra kjellernisje til populærkultur

Dette er den turbulente historien til innflytelsesrike Dungeons & Dragons.

Mitt første møte med Dungeons & Dragons skjedde på kino. Året var 1982 og filmen het E.T. Den handlet om gutten Elliott som blir venn med et romvesen. Helt i starten av filmen sitter storebroren til Elliott og vennene hans rundt kjøkkenbordet som er dekt med miniatyrfigurer, terninger, små papphus og godteri. De spiller Dungeons & Dragons.

E.T.-regissør Steven Spielberg var ekstremt flink til å inkludere tidsriktige popkulturelle referanser i filmene sine på 80-tallet. Rollespillet Dungeons & Dragons var på full fart opp og frem i 1982 og skulle komme til å bli beryktet og fryktet i USA i årene som fulgte. Jeg var nok ikke den eneste som fikk mitt første møte med spillet gjennom E.T.

Dungeons & Dragons i E.T.-filmen.

For en ung brettspillentusiast var scenen fortryllende. Hva var dette spillet som jeg aldri hadde hørt om? Og hva mente spillederen Steve i filmen når moren til Elliott spør hvordan man vinner i spillet og han svarer «Du vinner ikke. Det er som livet, man vinner ikke i livet.»

Stor innflytelse

Dungeons & Dragons fyller 40 i år. Det har vært turbulente 40 år der spillet har gått fra å være et uoversiktlig regelvelde på 70-tallet til å bli Satans verk på 80-tallet og utdatert på 90-tallet. På 00-tallet gikk spillet nesten i glemmeboka men en nylansering av spillet i form av femte revisjon av reglene lanseres nå i høst med den målsettingen å lokke flere spillere enn noen gang inn i fantasiverdenen.

For oss som spiller dataspill har Dungeons & Dragons vært en svært viktig innflytelse i mange av spillene vi har spilt. Ultima-spillene var Richard Garriots forsøk på lage en digital versjon av Dungeons & Dragons. Rollespillet Black Onyx som ble utviklet av Henk Rogers og lansert i Japan i 1984 hadde dype røtter i Dungeons & Dragons. Black Onyx var det første rollespillet lansert på konsoll i Japan og det inspirerte Square, Enix og andre selskaper i Japan til å lage spill som Final Fantasy og Dragon Quest.

Les kommentarene (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen