Konsollen er strålende, men har barnesykdommer som må fikses.

Nintendo Switch med The Legend of Zelda: Breath of the Wild.
Audun Rodem, Gamer.no
1: Slik er konsollen og kontrollerene
2: Mangler, tekniske problemer og konklusjon

Menyer og mangler

Nintendo har ikke vært kjent for de mest snappye og intuitive grensesnittene før, men med Switch har de skjerpet seg. Mens Wii U-grensesnittet var tungt og tregt, går alt mye kjappere på Switch. Ikke bare hjelper det å ha en kapasitiv berøringsskjerm – Nintendos første, faktisk – men også de minimale menyene gjør sitt for å hindre at det går tregt.

Menyene er fine og snappye. Her med et Dark-theme i stedet for den vanlige hvite.
Audun Rodem, Gamer.no

Samtidig skyldes det minimale grensesnittet at det er en del selvfølgelige konsollfunksjoner som mangler – i hvert fall ennå. Ingen steder er dette vakuumet mer tydelig enn på Internett- og profil-fronten. Sistnevnte består av et ikon, en venneliste og en oversikt over hva du har spilt i det siste. Per nå er profilen så å si overflødig, og det eneste du trenger den til er å spionere på hvor lenge kompisen har spilt The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Merkeligst av alt er det likevel at Nintendo fremdeles sverger til vennekoder, en 12-sifret kode som du må oppgi om du vil at noen skal være vennen din. Alternativt har du en slags trådløst håndtrykk, dersom du og vennen din sin Switch-konsoll er i nærheten av hverandre. Det er altså ingen mulighet til å søke på profilnavn, eller synkronisere med vennelista fra Facebook. Det er en særdeles klønete løsning i 2017, og noe som vi håper forbedres etter hvert.

Forhåpentligvis blir profilmanglene utbedret etter hvert. Nintendo har i hvert fall planer om å lansere en fullverdig betalt nettjeneste for konsollen, men det skjer ikke før til høsten. Inntil da har vi tilgang til nettbutikken på konsollen for å kjøpe spill, og vil kunne spille gratis over nett frem til nettjenesten lanseres – når det kommer flere spill med online-spilling.

Vi må vente til neste vinter med å spille Super Mario Odyssey.
Nintendo

Likevel er det ikke bare på online-spillingsfronten at det skorter. Spillutvalget ved lansering er generelt rimelig tynt, selv om det er en rekke gamle godbiter på lager. Joda, The Legend of Zelda: Breath of the Wild er etter alle solemerker et fantastisk spill, men har du en Wii U kan du fremdeles ta del i Links nyeste eventyr uten å punge ut for en Nintendo Switch. Utover Zelda finner vi 1-2 Switch, Snipperclipps, Fast RMX og Super Bomberman R. Resten av spillene, slik som briljante Shovel Knight, har vi sett på andre plattformer tidligere. Etter alt å dømme vil det ikke ta lang tid før biblioteket får mer å rutte med, men ved lansering bør du altså være en Zelda-fan.

Jeg vil påpeke at verken PlayStation 4 eller Xbox One hadde mange bautaer å rutte med ved lansering heller, men det er verdt å huske at man investerer i et potensielt bra fremtidig spillbibliotek om man kjøper en Nintendo Switch nå.

Teknisk trøbbel

Joy-Con-situasjonen oppsummert

Vis mer

Vi fikk tilsendt en Nintendo Switch og et ekstra sett Joy-Con fra Bergsala. Den venstre kontrolleren i settet (en grå) som fulgte med konsollen har tydelig dårligere respons enn den høyre. Med det andre settet (fargede) opplevde vi ingen problemer.

Vi testet begge settene, i tillegg til problem-kontrolleren som fulgte med Jonas' Switch. Situasjonen vedvarte da vi testet på kontoret – de fargede hadde null problemer på noen av Switch-konsollene, mens våre grå, samt Jonas' grå, slet Dette vedvarte bare to meter unna konsollen, men ble verre desto lenger unna vi gikk. De som fungerer, fungerer flott på rundt 8 meters avstand.

Flere andre redaksjonsmedlemmer har rapportert at de har opplevd problemet med sine kontrollere. Petter og Andreas B. opplever sync-problemer av og til. Samtidig har andre ingen problemer. Mikkjell, Bjarte og Mathias sier at alt fungerer som det skal.

Vi klarer ikke å slå fast akkurat hva som er problemet, eller hvor utbredt det er men ser at enkelte moddere har bedret situasjonen ved å lodde på en antenneforlenger i den venstre Joy-Con-en.

Spørsmålet er om man egentlig bør kjøpe en Nintendo Switch akkurat nå. Lanseringsdagene har vært preget av teknisk trøbbel med den venstre Joy-Con-kontrolleren for mange – også for oss i Gamer.no-redaksjonen. Av og til, uten å helt greie å spore hvorfor, blir kontrolleren usynkronisert i alt fra et halvt sekund til flere sekunder. De fungerer feilfritt når Joy-Con-kontrollene er koblet til konsollen, men når de må operere trådløst sliter vi med dette problemet på de medfølgende kontrollerene.

Disse fungerte fint. De grå gjorde ikke det.
Audun Rodem, Gamer.no

Interessant nok har vi et ekstra sett kontrollere for hånden også, og her opplever vi ikke de samme problemene. Disse fungerer helt feilfritt, uten å miste synkroniseringen i det hele tatt. Vi har prøvd å finne ut og eliminere problemet med tipsene som er gitt av Nintendo, uten hell. Vi har prøvd å spille i forskjellige omgivelser, og selv om dette virker å hjelpe, fjerner det ikke problemet helt. Vi har også prøvd de samme settene med kontrollere på to forskjellige Switch-konsoller for å se om det utgjorde en forskjell, men det samme problemet vedvarte på begge. Vi har også oppdatert konsollen med den nyeste systemoppdateringen, og gitt systemet en omstart med kontrollerne tilkoplet.

Nintendo Switch-hacker Gary Bowser ilagt ny bot på 88 millioner kroner

Siden vi ikke vet hva som er feilen, og siden Nintendo ennå ikke har uttalt seg om problemet, er det vanskelig å gjøre noe mer enn å påpeke at dette er svært irriterende for øyeblikket. Vi vet ikke hvor mange som er rammet, men en god del av oss i redaksjonen har meldt at vi har sett den venstre Joy-Con-en falle ut av sync i varierende grad. At det ikke gjelder alle kontrollere gjør det til et sjansespill akkurat nå. Kanskje er du en av de heldige som ikke har problemer, men kanskje er du en av de uheldige.

Vi tok kontakt med Nintendo-importør Bergsala for å høre om det foreligger mer informasjon om problemet. De henviser oss til Nintendos supportsider og gir oss tips hentet derifra, men har ingen offisielle kommentarer utover dette.

Nintendo Switch er en svært imponerende og elegant konsoll – et friskt pust i et konsollmarked som ellers fokuserer på maskinkraft og grafikk. Her greier det japanske spillselskapet å levere en spillopplevelse utenom det vanlige, som ikke direkte konkurrerer med Xbox One eller PlayStation 4. Det føles godt å spille på konsollen, både i håndholdt modus og når den er plassert i dockingstasjonen, og det å ta av og sette på kontrollerbitene i sine mange former er nesten gøy i seg selv.

Samtidig kunne Nintendo ha kostet på seg litt mer tid for å få alle brikkene på plass. En robust nettverkstjeneste er noe man bør lansere med, ikke noe som loves et halvt år frem i tid. Vi vet ikke nok om denne fremtidige tjenesten til å gjøre en vurdering ennå, men vet at vi må betale for å spille på nett, og at vi får retrospill til utlån.

Spillbiblioteket er heller ikke det beste akkurat nå, men rett skal være rett – det er helt typisk ved en konsollansering. At vi og andre opplever betydelige tekniske problemer med den venstre Joy-Con-kontrolleren er mer bekymringsverdig, og et problem som fikses så fort som mulig. Det hemmer spillopplevelsen veldig dersom man er en av de uheldige som blir rammet.

Etter flere lunkne år med Wii U kan Nintendo Switch fort vise seg å bli en ny vår for selskapet. Det er likevel potensialet i konsollen som det er lettest å skimte. Dersom Nintendo kjapt greier å rette barnesykdommene, følge opp med nye og gode spill hyppig, og får med seg tredjepartsutviklere på reisen, er det ingenting i veien for at dette blir et nytt eventyr for dem.

Les alt vi har skrevet om Nintendo Switch »

1: Slik er konsollen og kontrollerene