For Honor-spillere raser mot overprisede mikrotransaksjoner

– Det var aldri hensikten at spillere skulle låse opp alt, sier Ubisoft.

Ubisoft

Ubisoft satte forrige uke sinnene i kok hos For Honor-spillere, med lanseringen av en ny ladning «emotes» til kampspillet. De nye kosmetiske figurbevegelsene rettet nemlig fokus mot prisen på innhold i spillet, som mange mener er altfor høy.

Spillere kan kjøpe ekstragjenstander i For Honor.
Ubisoft

Emotes, kostymer, henrettelser og andre kosmetiske gjenstander koster «Steel» – valutaen i For Honor. Ikke ulikt mange «free to play»-titler kan spillere tjene opp Steel gjennom spilling og utføring av oppdrag, eller bruke ekte penger for å kjøpe valutaen direkte.

To år eller 6000 kroner

Problemet er imidlertid at det tar altfor lang tid å tjene opp Steel med hardt arbeid, og mange spillere mener Ubisoft nærmest tvinger dem til å bruke penger. En Reddit-bruker ved navn «bystander007» tok frem kalkulatoren, og regnet ut den effektive prisen på tilleggsinnholdet i For Honor.

For å låse opp samtlige kosmetiske gjenstander for én helt trenger man 91500 Steel. Spillet har foreløpig 12 helter, som betyr at man må ut med over en million Steel for å sikre seg rubb og stubb.

Om man planlegger å tjene opp hele summen gjennom oppdrag og spilling, vil det ifølge bystander007 ta 915 dager – eller litt over to og et halvt år – med et par timers spilling hver dag, før man har skrapt sammen nok. Alternativt kan man gi fra seg omtrent 6200 kroner for å kjøpe det nødvendige stålet.

– Ikke meningen å låse opp alt

Hør Kiekens kommentarer 22 minutter og 50 sekunder ut i videoen. (Video: Ubisoft)

Regnestykket har resultert i mye frustrasjon blant fans, men Ubisoft ser ikke på situasjonen som et problem. Under en direktesending for For Honor på tirsdag forklarte spilldirektør Damien Kieken nemlig at det aldri var meningen at noen skulle låse opp alt tilleggsinnholdet:

– Det var aldri vår hensikt at spillere skulle låse opp alt i spillet. Det gir liksom ingen mening for oss. Vi la rollespillmekanikker på toppen av et slåssespill i et flerspillermiljø. I for eksempel World of Warcraft ville man aldri prøve å låse opp alt for figurene. Det samme gjelder for MOBA-spill, forklarte Kieken.

Ubisofts tankegang var at spillere flest kun ville holde seg til én helt, mens noen kanskje ville bruke så mange som tre. Progresjonssystemet i For Honor ble designet med det som bakgrunn, og ifølge Kieken viser tall fra spillet så langt at spillere oppfører seg akkurat slik utvikleren hadde spådd.

Spilldirektøren sa videre at de kosmetiske gjenstandene i utgangspunktet er beregnet på spillere som allerede har oppnådd alt annet i spillet, og som dermed vil ha mer Steel til overs. Han avsluttet med å si at kjøp av Steel støtter For Honor-teamet, som for tiden jobber med å lage nye brett og helter.

Sterke reaksjoner

Les også
Anmeldelse: For Honor
Ubisoft forsvarer bruken av mikrotransaksjoner.
Ubisoft

Dersom Kieken hadde håpet uttalelsen ville roe gemyttene, tok han grundig feil. Spillere bet seg spesielt merke i kommentaren om at man bare skal bruke et fåtall av spillets helter og sammenligningen med MOBA-spill:

– Hvorfor betalte jeg full pris for et spill der jeg bare får tilgang på to av 12 figurer? Med den logikken skylder dere oss 10/12 av det vi betalte. Dette er et AAA-spill, ikke et «free to play» MOBA-spill, skrev en Reddit-bruker.

Andre klager går på at Steel også brukes til å kjøpe nytt utstyr i spillet, men kun via esker med tilfeldig innhold. Ønsker man for eksempel å sikre seg en spesiell rustning kan man dermed bli nødt til å gå gjennom mange esker, som igjen er et insentiv til å betale for mer Steel.

Ifølge Kieken lytter Ubisoft til tilbakemeldinger, slik at teamet kan gjøre forbedringer etter hvert. Uttalelsene hans tyder imidlertid på at mikrotransaksjonene ikke vil forandres med det første.

Vi likte For Honor godt.
Vår anmelder kalte spillet et enormt engasjerende blodbad »

Siste fra forsiden