Forandringer for E3

Tidene da E3 var preget av storskjermer, svindyre paviljonger, titusenvis av svette amerikanere og kvinnelige modeller i alvekostymer er forbi.

E3 har gjennom flere år vært det største showet i spillindustrien, og har vært et høydepunkt på kalenderen for hundretusener av gamere rundt om i verden (og selvfølgelig de mange journalistene fra alle verdens hjørner som tok turen til et kokende Los Angeles for å delta på den populære messen). Nå er det imidlertid slutt - fra neste år av blir E3 mye mindre, og går fra godt over 60 000 besøkende i år til rundt 5000 besøkende til neste år.

Grunnen til dette skal være at store spillselskaper, med EA, THQ, Sony og Microsoft i spissen, er lei av å bruke titalls millioner dollar på å skaffe seg oppmerksomhet på messen. Det har rett og slett blitt for dyrt, og dessuten mener utgiverne at man ikke er tjent med ett stort mega-show der alle skrikere om oppmerksomhet samtidig. I stedet vil man satse på mindre, regionale messer, som Games Convention i Tyskland (som forresten er like rundt hjørnet) og Tokyo Game Show.

Til neste år vil E3 foregå i juli, og i stedet for å være den glamorøse messen vi kjenner fra tidligere, vil det fokuseres på møtevirksomhet. Dermed må spilljournalister si farvel til lettkledde jenter, enorme storskjermer og det vanvittige Los Angeles Convention Center, og glede seg til et E3 preget av mye mer jobbing. Fra neste år av vil E3 være kjent som E3 Media Festival.

Det er ikke bare spilljournalister som vil savne den gamle messen. Byen Los Angeles tjente hvert år omtrent 20 millioner dollar som en direkte følge av messen, og hotell- og taxinæringen har lenge sett E3 som et høydepunkt. I følge Nettabai Ahmed som er president hos Los Angeles' Independent Taxi er E3 helt klart årets største inntektsbringer, og faktisk er det bare Fotball-VM i 1994 og OL i 1984 som overgår den årlige E3-messen i forhold til ekstrainntekter for taxichaffeurene.

Siste fra forsiden