Full Spectrum Warrior

Rask og kløktig tankegang viser seg å være en nødvendighet når storebror-USA skal vippe Zekistans diktator av sin midt-østlige trone, og du er storebrors hender.

Hvert lag består av fire soldater, eller enheter som det heter på militært og sadistisk vis. Du har en lagleder, en rifleenhet, en automatrifleenhet og en granatenhet. Du har muligheten til å dele ut separate ordrer med henhold til blant annet soldatenes kikkeretning og skyteretning. Dog viser det seg at i de fleste tilfeller vil man holde seg til laglederen, og dele ut ordre til hele laget gjennom ham. Alle fiender er markert med et symbol over hodet som viser forholdet mellom fiendene og soldatene, eksempelvis når terroristene står bak forsvar, eller er under dekkild, og dermed ikke kan handle. Gutta i Zekistan har også flere hjelpemidler tilgjengelig, slik som et GPS-basert oversiktskart, tredimensjonal "fog-of-war"-visning og en zoom-funksjon.

Granatenheten er utstyrt med flere ulike sprengmidler som kan uskadeliggjøre selv den mest gjenstridige terrorist. Blant disse finner vi den kjære og kjente frag-granaten, men også en såkalt M4/203. Sistnevnte er kraftigere, og har lengre rekkevidde enn frag-granaten. Også her skorter det litt på realismen, for en M4/203 avfyres i en bue før den når målet, mens den i Full Spectrum Warrior skytes rett frem som et prosjektil. En annen artig mulighet er den du har til å kalle inn et luftangrep mot et omfattende mål, men ta dette tipset til etterretning: hold deg på god avstand, for disse bombene er virkelig kraftig kost.

Kamera og kontroll på avveie
Kameraføringen er dessverre et av spillets svakere sider. Tilstanden i Zekistan kan til flere tider bli hektisk når kulene formelig flyr rundt hodet på de tapre soldatene, og en slik intensitet krever presise ordrer. Muligheten for presishet er imidlertid ikke alltid like tilstedeværende i Full Spectrum Warrior. Spilleren har begrensede muligheter for styring av kameravinkelen, og på grunn av dette kan det bli vanskelig å bevege troppene akkurat der en vil. Om du da bommer, og flytter troppene dine et par meter til siden for hindringen du hadde tenkt å plassere de bak, kan det få fatale følger. Terroristene er blodtørstige, og nøler ikke med å fyre av en salve eller to hvis Alpha eller Bravo skulle finne på å bevege seg ut i åpent lende.

Som nevnt i beskrivelsen av krigsopplæringen, er det en del å passe på når man spiller Full Spectrum Warrior, og da hadde det vært veldig greit med en form for påminnelse underveis i spillet på hvordan ting utføres. Dette er ikke et stort problem, men det kan bli et irritasjonsmoment under de første oppdragene, da du som fersking skal lede topptrente terroristbekjempere ut i kamp.

Full Spectrum Warrior er definivt penere for øret enn for øyet. PlayStation 2-konsollen ser ikke ut til å takle dette spillet rent teknisk. Modellene er generelt pene, men det positive inntrykket glemmes fort når en oppdager det verste problemet: bildeoppdateringen. Spillet humper og går med lav bildeoppdatering, og det trekker veldig ned på det helhetlige bildet. Det hjelper ikke om Zekistans støvete bakgårder er aldri så detaljerte, hvis konsollen ikke klarer å vise det knirkefritt.

Lydbildet er derimot meget godt. Lydeffektene er i topp stand, med et godt sortiment militære uttrykk fremført av dyktige stemmeskuespillere, og likeså med terroristenes verbale uttrykkning. Lydene man hører når man skyter med de ulike våpnene føles autentisk, og det samme gjelder kulenes sammenstøt med hva de nå treffer. Musikken glir godt inn i bakgrunnen, og gjør en god jobb med å underbygge stemningen, uten å overskygge krigssettingen. Meget vellykket!

Full Spectrum Warrior skal ha ros for et forsøk på å være noe nytt. Det er en blanding mellom strategi og action, som også har sine øyeblikk som glitrer av nyskapning. Dessverre er det noe som skranter, og ødelegger for spillopplevelsen. Den begrensede kameraføringen vil flere ganger sørge for den sikre død for dine tapre amerikanske soldater, og til tider kan spillet bli en smule repetivt. At terrorbekjempelsen heller ikke ser så fryktelig pen ut, er med og bidrar til en svekket underholdningsverdi. Leter du etter et typisk skytespill kan du med god grunn styre unna, men er du ute etter en annerledes strategisk spillopplevelse i en høyaktuell krigssetting, er det mye moro å finne i Full Spectrum Warrior. Terrorbekjempelse er mer stuevennlig enn du skulle tro.