NFT - Steam

Gabe Newell forteller hvorfor Steam bannlyste NFT-spill og krypto

– Alt var supersketchy.

"Crypto coins on Benjamins" by QuoteInspector.com is licensed under CC BY 2.0

I fjor høst valgte Valve å legge ned et forbud mot blokkjedespill og NFT-er (non-fungible token) på Steam-plattformen.

I et intervju med Eurogamer har Valve-grunlegger Gabe Newell utdypet hvorfor selskapet ønsket å sperre blokkjedespill ute.

– Tingene som ble gjort var supersketchye. Og det var noe ulovelig dritt som ble gjort i kulissene, som du ser på og tenker at dette er ikke bra. Blokkjedetekologien er en bra teknologi, som for øyeblikket brukes på ganske sketchye måter. Og du ønsker å holde deg unna det, sier Newell om avgjørelsen.

– 50 prosent var svindel

Erfaringene Newell og Valve fikk med spill som handlet i kryptovalutta virker heller ikke å ha overbevist ham om at dette var veien å gå.

Dette er NFT-er

Vis mer

Non-fungible token (NFT) er en unik digital dataenhet. Målet er å etablere et teoretisk eierskap til enheten via et ektehetsgarantisertifikat som lagres i en blokkjede.

Siden gjenstanden er digital er det likevel ingenting som hindrer noen i å lage en kopi av NFT-en. Alt handler derfor om et bevis på eierskap. Den mest utstrakte bruken nå er eierskapsgarantier til digital grafikk.

I spill er NFT-er per dags gjenstander som kan selges og byttes. Gjenstandene kan være kosmetiske eller ha faktisk påvirkning på selve spillet. Når gjenstandene har påvirkning på spillet, inngår de ofte i en "play to earn"-modell, altså at man i teorien skal tjene penger på å spille.

– Vi har det samme problemet når vi tillater kryptovaluta. 50 prosent av transaksjonene som skjedde med kryptovaluta var svindel, sant? Du ser på det og tenker at, vel, det er ikke bra. Og kryptovalutaens svigninger betyr at folk ikke hadde noe begrep om prisen de faktisk betaler. Ja, de var knyttet til en kryptovaluta, men lønningene til de fleste er ikke i krypto.

Newell går også nærmere inn på problemet med kryptovalutaens volatilitet, der man en dag kan ende opp med å betale en tier for noe som etter kort tid er verdt 5000 kroner, og omvendt.

– Folkene som for øyeblikket er aktive i det området er som regel ikke hel ved, konkluderer Newell.

I kjølvannet av bannlysningen i høst pekte enkelte på at Steam også kunne ha andre insentiv til å holde NFT-er og krypto ute av plattformen. Steam har lenge hatt et eget internt marked som i praksis har samme funksjonalitet som det NFT-er i spill kan by på, med ting som hatter i Team Fortress 2 og skins i Counter-Strike: GO.

Kontroversiell teknologi

Blokkjedetekonlogiens inntog i spill har vært et hett diskusjonstema det siste året, og da særlig NFT-er. Tilhengerne av å få inn NFT-er peker på at de tilbyr eierskap av selve gjenstanden i motsetning til å være låst til spillutiklerens plattform. Motstandere peker på at det kun er et teoretisk skille, siden gjenstanden uansett må tilpasses andre spill for å kunne ha noe nytte i andre spill – noe som er lite sannsynlig.

Utenfor selve spillsfæren har særlig energibruken til blokkjedeteknologien blitt kritisert. Selve valideringen og verifiseringen av transaksjoner krever svært mye energi i såkalte "proof of work"-modeller, som blant annet de to største aktørene, Bitcoin og Etherum, bruker per dags dato. Ifølge Business Standard estimerer Universitetet i Cambridge at de to sammen bruker dobbelt så mye elektrisitet på et år som det hele Sverige gjør. Flere blokkjeder har snakket om å skifte over til en mindre energikrevende "proof of stake"-modell, men det har ikke skjedd ennå.

LES OGSÅ: Peter Molyneux lager NFT-spill

Les også
Worms-utgiver Team17 slår full NFT-retrett

Siste fra forsiden