Sniktitt

Gudfaren

Det er mange av dere som "klør" etter Mafia 2. Det kan hende at Don Vito Corleone og hans hyggelige familie demper litt av denne kløen.

Åpning: Svart skjerm, stillhet. Så høres en ensom trompet, kjenningen til Gudfaren gir meg gåsehud, til tross for at bildet fortsatt er bekmørkt. Deretter gjør den sørgmodige og omstendelige stemmen til Marlon Brando sin entré; hår reiser seg på kroppen min på steder jeg ikke trodde de eksisterte. Sceneteppet blir dratt opp. Du ser din egen mor og far, lykkelig for at de endelig har sjansen til å dra på sin favorittklubb den kvelden – det er fredag.

Hevnen er søt
En plutselig eksplosjon skaper kaos like bak dine amorøse foreldre, begge blir slynget ut i gaten. Heldigvis er de like hele. Din far løper inn i den brennende bygningen, men sekunder senere tar to gangstere tak i din far og drar ham inn i et nærliggende smug. Din mor roper desperat om hjelp, men hun blir tatt hånd om.

– Sorry, dette er ren business, sier en av dem før din far fylles med bly fra to maskingevær. Begge våpnene går under det samme navnet: Tommy. Du kommer løpende, en liten guttepjokk. I noen sekunder ser du det maltrakterte liket av din far, før du blir dratt vekk.

– Snu deg vekk, din hevn kommer senere. Den kommer senere, sier en kjent stemme. Du er Corleones nå, det er ingen vei tilbake.

Slik blir eventyret satt i gang. Du vokser opp, på rekordtid selvsagt, og er en ung mann når spillet for alvor starter. Karakteren din står du selv fritt til å forme i begynnelsen. Slik som i mange andre EA-spill følger det med et verktøy med som gjør det mulig å gjøre helten til en fager ung mann, eller en bleikfeit slabbedask. En fin ”touch”, men ikke viktig. Du har fått jobb i Corleone-familien. Om du er feit eller tynn spiller dermed ingen trille.

Først må du gjennom litt opplæring. Systemet for kamp, spesielt med knyttnevene, er litt spesielt. Uten manual eller instruksjoner slet jeg litt, men når gåten ble løst var slåssingen en fryd. Skytingen er litt enklere. Den er som alt annet i tredjeperson, og du kan sikte spesifikt på kroppsdeler og objekter med høye analoge styrespak. Hendig om du møter fiender med skuddsikre vester.

Du følger en sentral historie, med mange elementer fra Gudfaren-filmene. I tillegg til historien kan du også ta på deg en rekke småjobber, eller bare kjøre/løpe rundt og lage kvalm. Spillet foregår i New York, og oversiktkartet viser et stort areal som du kan boltre deg rundt i. Om spillområdet er like stort som i Mafia skal jeg ikke garantere, men likhetene er så absolutt tilstede. For å komme deg hit og dit trengs transport, løping er et kjedsommelig alternativ. Du kan loppe mennesker for biler hvor som helst, men pass på, eierens reaksjoner varierer. Selve bilkjøringen er svært arkadepreget, dessuten kunne utvalget av biler vært noe bredere. Om du kjører deg vill er det bare å ta en kikk på detaljkartet over byen. Pass på at du ikke dreper alt som beveger seg ute på gatene, politiet er både mange og hissige (selv om disse kan bestikkes).

Ulovlig virksomhet
Ulike oppgaver krever selvsagt forskjellige løsninger. Enkelte ganger holder det å snakke hardt til for eksempel slakteren som betaler ”beskyttelse” til en annen familie, andre ganger må man ty til vold. Om du klarer å få en slik kontakt som slakteren på din side vil du ofte få tilgang på ”bakrommet” i bygget hans. I slakterens tilfelle er det et casino på loftet, noe som gir deg gode penger om du og din familie kontrollerer det. Du kan også kontrollere kjeder av slike ulovlige virksomheter, og dermed tjene desto mer. Om du ikke finner mannen du skal presse for penger eller knuse kneskålene på, frykt ikke. Det finnes tystere som gir deg denne informasjonen, for en neve dollar selvsagt.

Karakteren din blir hele tiden bedre i det han driver med, nemlig mafiavirksomhet. Etter hvert som du utfører oppdrag vil du få respektpoeng. Disse poengene gir deg muligheten til å øke i nivå. Hver gang du gjør det får du mer helse, blir bedre i utpressing, og du kan heve nivået på for eksempel slåssingen eller skytingen din. Når du går opp i nivå vil stadig flere oppdrag og bygninger bli tilgjengelig for deg, Gudfaren gir deg mer enn nok å henge fingrene i. Vendettapoeng blir det også etter endte oppdrag, jo flere du har av disse, jo mer fiendtlig blir den rivaliserende familien i området du befinner deg i.

Tom Hagen fungerer som familien Corleones rådgiver. Dette er noe også du kan dra nytte av. Tom vil hele tiden oppdatere forholdet til og mellom de ulike bydelene og dermed de kontrollerende familiene. Du bør ta en kikk i Toms notater regelmessig, det lønner seg å vite hva statusen er i byen du jobber i. Videre er det smart å lagre ofte i Gudfaren, døden kan komme når som helst. Lagring må du gjøre på utvalgte lagringspunkter, så omspilling av vanskelig oppdrag må du regne med.

Les også
Anmeldelse:

Konklusjon
Gudfaren er bare halvannen måned unna og versjonen vi testet nærmer seg det vi kan kalle et ferdig spill. Noen problemer var det, blant annet med grafikkmotoren, men det forventes at disse rettes opp til 23. mars. Jeg gleder meg til å kunne investere timer og dager i mafiayrket, der karrierestigen er lang og bratt. New York er stort og variert, og med hendelser fra Gudfaren-filmene som et bakteppe borger det for kvalitet. Nå er det bare å legge seg på senga sammen med balltreet og vente. Det å være en del av mafiaen er tungt arbeid, så en optimal oppladning er meget viktig. Ja, forresten: Husk bukseseler og brylkrem neste gang du skal på butikken.

Gudfaren utvikles også for Xbox 360 og PSP, men det er per dags dato ikke offentliggjort lanseringsdato for de plattformene.

Siste fra forsiden