Haakon Mathisen lager serien 1999.

Intervju Serie om internettkultur og e-sport

Haakon Mathisen lager serien 1999. (Bilde: Vi Doc Truong)

Lager dokumentar om den norske spillkulturen for 20 år siden

Da Counter-Strike ble lansert hadde norske husstander verdens raskeste hjemmenett.

OM SERIEN «1999»

«1999» maler et menneskelig og filmatisk bilde av hvordan norsk og skandinavisk ungdom brukte – og opplevde å være på internett i 1999 og inn på 2000-tallet. Baktanken er å formidle hvordan det var å være ungdom på internett før sett opp mot dagens situasjon gjennom tre til fem deler. TV-serien produseres av regissør Haakon Mathisen. Serien er foreløpig ikke i produksjon, men estimeres å slippes i løpet av tidlig 2020.

1999 er stikkordet når regissør Haakon Mathisen går i gang med sin neste TV-produksjon. Tanken er å gå tilbake til før årtusenskiftet og belyse hvordan internettkulturen og e-sporten var på den tiden for deretter å se historien i lys av dagens utvikling. 

Mathisen står bak en rekke dokumentarfilmer som Drifting - livet og Camp solskinn. Han har også fått hederlig omtale fra Den norske dokumentarfilmfestivalen og Best editing på Indian Cine Film Festival 2015. Vi besøkte Mathisen som har hjemmekontor i nærheten av Grünerløkka for å høre litt om den kommende serien. Det er en varm vårdag og Mathisen byr på kaffe før han forteller om sitt nyeste prosjekt.

På jakt etter produksjonsselskap

Regissør Haakon Mathisen har tidligere fått hederlig omtale for sine dokumentarer. Foto: Wanda Nathalie Nordstrøm

1999 er gjerne en veldig abstrakt tittel og kan tolkes i mange retninger. Mathisen forteller litt om hvordan han for øyeblikket tror handlingen vil foregå.

– Hovedidéen er å hoppe omtrent 20 år tilbake i tid, der internett begynte å ta av og bli vanlig, særlig i Norge, men også Skandinavia. Norge var det landet hvor flest husstander var tilkoblet internett og hadde verdens raskeste hjemme-internett. Vi hadde også flest husstander med ISDN. Dette gav veldig god grobunn for at spill som Counter-Strike skulle bli populært. Da spillet ble lansert hadde vi god internettlinje og mye retningslinjer fra myndighetene om at vi skulle bli flinke på data. Så tanken er å hoppe tilbake til den tiden å se hvordan internett var på den tiden med fokus på fildeling og spilling generelt, forteller Mathisen før han fortsetter.

– Kulturen var slik at det å dra på datatreff handlet like mye om å slurpe filer fra andre, rydde plass på de små harddiskene du hadde og kopiere over fra det som den gang var et enormt hurtig nettverk. Dette var noe av det første du gjorde. Det er de elementene her seriene skal handle om. Hvordan var egentlig LAN og internett rundt 2000-årsskiftet og vise frem hvordan det var. Internettet var annerledes, men hvordan var det annerledes, hva er det samme, hva har flyttet seg til «darkweb». Det er et portrett av ungdom på internett og prøve å forstå hvordan det har utviklet seg til det det er i dag.

Haakon Mathisen instruerer på sett. Bilde: Nikolai Walther Wilhelmsen

For øyeblikket har Mathisen én samarbeidspartner, men forteller at han gjerne skulle hatt et produksjonsselskap i ryggen.

– Akkurat nå er vi to stykker: meg og Vetle Vongraven. Vi har laget nesten alt sammen og blant annet laget flere dokumentarer. Han er en utrolig dyktig klipper og fotograf, mens jeg jobber med oppgavene i regi. Jeg er litt på jakt etter et produksjonsselskap som kan ta den administrative delen og holde på produksjonen, mens jeg kan fokusere på det kreative regi-aspektet. På det området har jeg en del navn, men som jeg foreløpig ikke vil gå ut med. Men selvfølgelig har jeg noen favoritter.

Slippes i 2020

Mathisen kan under besøket fortelle om en sterk finansiering fra Norsk Filminstitutt (NFI). Han ser likevel fremover og håper på å lande flere avtaler.

– Foreløpig har Norsk Filminstitutt (NFI) gått inn med 100 000 kroner nå til det som heter utvikling, som er den fasen vi er inne i nå. Det er første ledd i å finne ut av hva dette egentlig skal være, hvordan det skal se ut og hvordan det skal fortelles. Hvordan det visuelle skal være? Skal det være voice-over? Sånne enkle valg som skal forme serien. Jeg er veldig glad for at de gikk inn. Det er det trangeste nåløyet, og veldig interessant at de gikk inn med tanke på at det ikke er noen annen finansiering i bunn. Men de ville ta en råsjanse, forteller Mathisen før han fortsetter.

– Når det gjelder ytterligere finansiering er ønsket delvis å få dette «crowd-funded» men også kommersielle sponsorer. Drømmen er selvfølgelig å få en stor internasjonal sponsor som kan gå inn på hele serien, og gjerne ha en undersponsor som gjerne er relatert til episoden. I henhold til episoden om Counter-Strike er det en lang liste som allerede er sponser turneringer, lag og streamers. Se for deg Intel går inn å sponser serien, det er en fin samarbeidspartner, smiler Mathisen. 

Haakon Mathisen på sett. Bilde: Nikolai Walther Wilhelmsen

Foreløpig har Mathisen heller ikke inngått noen avtaler om distribusjon for 1999. 

– Per nå har vi ingen avtaler om distribusjon, bortsett fra selvfølgelig internett. Drømmen er selvsagt er hvis den kunne blitt sendt både på Netflix, NRK og så videre men også en egen ekstern side hvor du kan betale det du vil for å se den. Tanken er at det er en serie som handler om internett, først og fremst i Skandinavia, men som vil være aktuell for hele verden. Så tanken er i første omgang på internett, hvor man over hele verden kan se den, og synes at den er interessant og lærer noe av det.

Haakon Mathisen på filmopptak for et par uker siden.  Bilde: Nikolai Walther Wilhelmsen

Mathisen forteller også at han ønsker å komme i kontakt med nøkkelpersoner som var en del av utviklingen på 2000-tallet, hvor han ønsker å snakke med både nye og gamle stjerner fra e-sport-sirkuset.

– Til nå har jeg mest snakket med en del folk spredt innenfor gaming. En av de jeg har hatt kontakt med er Øystein Homelien, som er en av de som sto bak IRC-serveren Homelien som alle koblet seg til før. Litt sånn nøkkelpersoner som var en del av utviklingen ved 2000-års-skiftet. Planen videre er mer å ta kontakt med personer som kan fortelle noe om hva internett er i dag. Jeg må for eksempel snakke med «elemeNt» og de folkene som var en del av de gode lagene tilbake i tid. Ellers ønsker jeg å snakke de folkene som er gode i dag, hvor «rain» og så videre blir mer aktuelt. Det som er aller mest spennende er de rundt 16 til 18 år og fremadstormende og finne det neste talentet som vi kan portrettere.

Mathisen kom nylig hjem fra ESL Pro League i Dallas hvor han blant annet kom i prat med Håvard «rain» Nygaard i FaZe og Joakim «jkaem» Myrbostad. Selv om serien vil fokusere på e-sportens utvikling ønsker Mathisen også å kunne dra på mindre datatreff.

– Jeg håpe på å få kunne reist litt rundt på enkelte datatreff i Skandinavia. Selvfølgelig DreamHack er jo ekstremt kult, men også mindre treff vil være aktuelt. Små datatreff i Skandinavia er jeg veldig interessert i og der er jeg ute etter tips. Alle datatreff på en skala fra 500 deltakere til 20 er alltid av interesse. Finne de små miljøene i Sverige, Danmark og Norge og som er litt under radaren. Da jeg var yngre i Gjøvik og gikk på ungdomsskolen var det alltid datatreff som var litt sånn «word-of-mouth», forteller regissøren.

LES OGSÅ: En negativ trend brer seg om LAN-Norge

For øyeblikket er serien inne i en planleggingsfase hvor de involverte henter inn ideer til handling. Mathisen avslutter med å fortelle om kalenderen rundt serien.

– Planen nå er å drive med utviklingsprosjektet frem til begynnelsen av 2019. Det vil si at våren og høsten 2018 vil være å reise rundt å prate med folk, gjøre research, finne handlingen til hver episode og skrive manus. Håpet er så å filme serien i 2019 og klippe i overgangen fra 2019/2020 og så slippe serien en eller annen gang i løpet av 2020.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen