Intervju

Eggggg

– Mange synes spillet vårt er ekkelt

I spillet Eggggg løser du problemer ved å spy.

Hyper Games
Are Sundnes i Hyper Games har laget spillet Eggggg. Til høyre er en høne som legger egg.

– Vi er veldig spente på hvordan Eggggg blir mottatt. Det er jo ikke hver dag at noen slipper et spill som handler om å spy, sier Are Sundnes, daglig leder i Hyper Games.

Selskapet slapp nettopp spillet Eggggg på Nintendo Switch og Steam. Eggggg ble laget for å akkompagnere barnefilmen Gilberts Grusomme Hevn (2016), basert på den prisvinnende barneboken Eggg av forfatter Stein Erik Lunde, men ble også et frittstående spill om en kar som også hadde ekstrem eggeallergi.

Spillet er et plattformspill à la Super Mario Run, men i stedet for å hoppe deg gjennom brettene må du bruke kraften i spyet til å løse de ulike utfordringene underveis.

Sundnes forteller at responsen så langt har vært god, men at spillet skiller seg litt ut i mengden. Det kan være både positivt og negativt, mener han.

– Noen synes kanskje at det ser ut som en billig gimmick, men det ligger mye hardt arbeid bak spymekanikken. Spillet var opprinnelig rettet mot unge på 12 år og eldre, men vi designet det slik at vi selv skulle like å spille det. I begynnelsen er det rimelig lett, men det blir fort veldig utfordrende.

– Selv noen av oss i Hyper Games bruker over en time på å løse de vanskeligste brettene, forteller Sundnes.

– Mye tiss og bæsj på Steam

– Det er faktisk litt utfordrende å få folk til å ta et spill om spy på alvor. Noen synes kanskje at det hele virker fryktelig ekkelt, mens andre igjen avskriver hele konseptet. Det skorter jo ikke akkurat på Steam-spill som handler om tiss og bæsj og slike ting, humrer Sundnes.

Eggggg ble sluppet til Android og iOS i 2016 og er lastet ned over 1,5 millioner ganger, men allerede da hadde teamet lyst til å lage en konsollversjon.

Eggggg har en unik visuell stil.
Hyper Games

– Mobilmarkedet var viktig, men vi er ikke så glade i virtuelle kontroller. Slike spill føles gjerne som en konstant kamp mot kontrolleren for å få gjøre det man egentlig prøver på. Derfor var det viktig at vi kokte spillet ned til grunnprinsippet: Du har to knapper: spy til høyre og spy til venstre.

Under konverteringsprosessen til konsoll eksperimenterte vi litt med klassiske kontrollsystemer, men valgte likevel å beholde det gamle kontrollsystemet.

– Det var rett og slett ikke like morsomt å spille det slik. Derfor gikk vi tilbake til det opprinnelige konseptet, forteller Sundnes.

Hyper Games utgir spillene sine selv. Det har sine fordeler – og ulemper.

– Det slippes fryktelig mange spill til både Nintendo Switch og Steam. Da drukner man fort i mengden. Håpet er at den visuelle stilen og humoren kan gjøre at det skiller seg ut. Å være sin egen utgiver gjør at man lærer mye og har kontroll over hele prosessen, men vi har ikke det samme promoteringsbudsjettet som større aktører, medgir Sundnes.

Da hjelper det nok at spillkritikeren og -personligheten Jim Sterling testet ut spillet på sin YouTube-kanal.

– Han sa at «It looks like an actual fucking video game». Så nå må vi nesten lage noen T-skjorter med det slagordet på, sier Sundnes og ler.

Farlige skygger

Hyper Games har flere spill på samvittigheten, og det mest kjente er nok Hokus Pokus Albert Åberg. For tiden holder utviklerne på å ferdigstille et nytt spill i denne serien, men deres neste storsatsing, Mørkredd, er også på vei.

Mørkredd mottok støtte fra Norsk filminstitutt i 2017 og har allerede vunnet flere utviklerpriser, deriblant Nordic Game Sensation Award og både Most Original Game og Best Social Game Connection Developement Award

– Mørkredd ble til under NM i gameplay i 2016. Det er et spill som leker med lys og skygge, hvor du og opp til fire medspillere skal utforske en mørk og farefull verden hvor skygger kan drepe. Nå ser det ut til at vi kan slippe spillet i løpet av første kvartal i 2020.

Sundnes innrømmer at spillene de lager spriker i mange ulike retninger.

– Mange studioer fokuserer gjerne på en bestemt stil eller spilltype. Vi liker å gjøre mye forskjellig, men grunnideen må være god og fokuset må alltid være på selve spillmekanikken. På den måten lærer vi alltid mye nytt også.

Siste fra forsiden