Kjøpere av PC-spill flytter på seg

Nedlastinger sto for halvparten av det amerikanske PC-spill-salget i 2009.

At nettbasert distribusjon er et voksende og ikke minst viktig fenomen er hevet over en hver tvil. Lenge har det likevel vært en viss usikkerhet rundt fordelingen av salget, spesielt fordi nettbaserte utsalg som Steam ikke offentliggjør sine salgstall.

Nå har NPD Group omsider gjort en undersøkelse av fordelingen. Tallene skal etter sigende være basert på spørreundersøkelser, siden offisielle salgstall ikke foreligger.

Ifølge GamesBeat har de amerikanske markedsforskerne offentliggjort tall over det amerikanske spillsalget for 2009. I 2009 ble det ifølge NPD foretatt 23,5 millioner salg av PC-spill i fysiske butikker, og 21,3 millioner via nettbasert distribusjon. Dermed står nedlasting for 48% av antall salg i USA.

Ved å måle omsetningen istedenfor antall salg ender resultatet på 36% for nedlastinger. GamesBeat spekulerer i at dette betyr at spillene er billigere på nett, mens vi vil innvende at det kanskje også kan innebære at billige spill står for en større del av totalen på nett.

Uansett regnemåte er tendensen tydelig, og resultatet har en del å si for hvordan vi regner plattformenes popularitet. NSMs tall for det norske markedet har for eksempel foreslått at PC-plattformen har hatt en nedadgående kurve de siste årene, men tallene omfatter kun distribusjon inn til fysiske butikker. Hvilken effekt forflyttingen av kundene kan ha hatt på disse statistikkene er vanskelig å anslå.

Siste fra forsiden