Konkurransen tetter seg til

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Hvem som er vinner av hovedpremien, og hvem som "bare" vinner et eksemplar av Heavy Rain blir først offentliggjort når alle vinnernes bidrag er presentert. Vi har allerede vist Lars Erik Helgemos og Tarje Pladsens bidrag.

I dag er det Lill-Beate Nymoens ide som skal til pers. Her følger et utdrag fra hennes konsepttekst, illustrert av tegningene hun selv har laget.

Sybils verden

Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.

Spillet foregår på den fremmede planeten Ananta Yuina. Dyr og fauna ser ikke ut som det gjør her på jorden. Planeten er full av eksotiske dyreraser som ur-stammene ernærer seg av. De er i et tidlig stadie i utvikling og styres av en sterk tro om at den dagen man klarer å samle alle dyrerasene ved den hellige statuen Warren, vil de kunne påkalle guden Sybil, som det er sagt vil åpne en portal til en ny verden.

Spillet starter med at du får vite at den lokale trollmannen har funnet opp noe nytt – endelig et bedøvelsesmiddel sterkt nok til å få fraktet de forskjellige rasene til landsbyen. Det er opp til deg å starte den store innsamlingen til det hellige ritualet.

Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.

Ur-stammen, som er kjent på folkemunne som ’Iohmar’, vil du få gradvis kontroll over. På starten vil du kun ha kontroll over to undersåtter, men dette vil øke jo flere tillitspoeng du opparbeider deg. Disse poengene mottar du ved å fullføre oppdrag du får av innbyggerne og rådgiveren din i byen. Du kan også samle poeng ved å dekorere landsbyen med ornamenter funnet på oppdrag eller gjennom utviklingssenteret.

Oppdrag og oppdrett

Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.

I oppdragene kan det ofte bli introdusert nye dyr, gjenstander og ressurser som oppdragsgiveren vil at du skal finne. Du kan også bli bedt om å avle frem forskjellige farger, mønster eller lignende på dyr. Det skal også være mulig å bytte dyr med andre klaner for nye plantegninger av nye bygninger og strukturer.

Som en slags manager vil du kunne sende undersåttene dine ut på oppdrag i forskjellige soner/habitat, men også senere få de til å jobbe i dyreavdelingen din, salgsboder, smed, smykkemaker, utforsker, samt mer når du har fått tak i ressurser til det.

Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.

Når undersåttene dine får tak i et dyr, kan du begynne å lage innhegning til det. De ulike ressursene de har funnet kan du sende til de forskjellige bodene som råmateriale til videre utvikling, eller gi som mat til dyrene. Eksempelvis; kjøtt, bein, egg, kokonger og insekter til kjøttetere; frukt, frø, røtter, sopp, og andre vekster til planteetere. For ikke glemme alteterne som naturligvis tar alt. I tillegg vil det være andre dyreraser som livnærer seg på krystaller og annet metall.

Når du velger å gå i tredjepersons spill-vinkel kan du faktisk ta i bruk disse trente dyrene selv.

Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.

Om du går rundt i landsbyen med et spordyr vil du kunne finne tilfeldige ressurser. Lyder vil vise om du nærmer deg der du skal «grave». Ridedyrene gjør at du kan komme deg raskt fra sted til sted. Krigerdyr kan du kommandere til å ringe inn et løpsk dyr, samt du kan bruke pil og bue med bedøvelsesmiddel eller gift. Ressursdyr kan høstes fra på egenhånd, som gjør at du får ressursene fortere enn vanlig, mens kjæledyrene bare er for pynt og følger etter deg og gjør triks på kommando.

To finalister gjenstår

De som enda ikke har fått sitt bidrag publisert har fortsatt en sjanse. Vi skal vise frem ytterligere to ideer før vinneren avsløres.

Klikk for større bilde.
Klikk for større bilde.

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen