Krigen mot sjørøverne fortsetter

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Kampen for å hindre at PC-spill piratkopieres har pågått siden diskettenes tid, og kanskje før det også. I dag er problemet så utbredt at utgivere tar i bruk omstendelige og kostbare antipirat-tiltak, herunder de mange DRM-programmene for å få bukt med problemet.

Mange uliker løsninger har vært forsøkt, med minimal suksess – det tar aldri lang tid før de såkalte crackerne har omkodet spillene slik at de inngripende tiltakene blir uskadeliggjort.

Til tross for at kampen tilsynelatende virker håpløs er det få av selskapene som har begynt å gi opp. Ubisoft ble den store verstingen, etter at det ble klart at fremtidige PC-spill fra kjempeselskapet utelukkende kan spilles på en PC med til alle tider aktiv internett-tilkobling. Lite overraskende vekket denne nyheten ekstrem misnøye.

Les også: Lanserer ekstreme pirattiltak

Utviklingen har i den siste tiden vært at de strenge DRM-løsningene trappes ned; dette tiltaket viste at Ubisoft gikk i motsatt retning. De færreste trodde nok at Ubisoft faktisk ville ha steiner nok til å inkludere denne mildt sagt kontroversielle DRM-softwaren.

Ekstrem kopibeskyttelse

Men skal man tro anmeldere som har fått kloa i anmelderkopier av den kommende PC-versjonen av Assassin’s Creed 2 er det akkurat det de har gjort.

Les også: Anmeldelsen av Assassin's Creed 2

Ifølge Kotaku krever dette spillet ikke bare internett-tilkobling når exe-filen kjøres – man må være tilkoblet når man spiller også. Det finnes ingen offline-modus, ikke engang hvis du kan vise at du faktisk har en legitim kopi av spillet, for eksempel ved kvittering/steam-kjøp.

Mister du internettforbindelsen underveis stoppes spillet momentant, og den eneste muligheten er å avslutte spillet, uten noen mulighet for å lagre og starte der du slapp.

Bør vi bry oss?

I dagens internettklima er kanskje ikke dette tiltaket så problematisk rent praktisk. Men hva om nettet streiker hjemme i stua, kabelen røskes ut eller Ubisofts servere får problemer? Det er likegyldig hva som er årsaken til svikten: Oppstår det problemer med PC-ens tilkobling til Ubisoft sine servere, er det game over.

Les også: Piratene elsker Modern Warfare 2

Det er heller ikke så vanskelig å tenke seg at det kan oppstå såkalt lag, eller hakking underveis i spillingen hvis det hele kjøres gjennom eksterne servere.

Assassin's Creed 2 ikke et godt kjøp for modem-brukere
Assassin's Creed 2 ikke et godt kjøp for modem-brukere

Det er ikke bare på konsoll at spill-sjørøverne får utgiverne til å se rødt. Både Nintendo og Sony har selv nylig gått kraftig til verks for å hindre at spill til deres håndholdte konsoller piratkopieres.

I forhold til DS-en har Nintendos taktikk har tradisjonelt vært søksmål og straffeforfølging av personer og bedrifter som selger såkalte flash-kort, deriblant det populære M4-kortet. Nylig fikk japanerne enda rettskjennelse gjennom, mot et australsk firma som blant annet har solgt kort av R4-typen. 500 000 australske dollar i bot for bedriften var resultatet, i tillegg til at eierne selv ble gitt en bot på 100 000 australske dollar.

En annen tilnærming

Sony har også gått til handling, men det kan sies at Playstation-skaperne henger hakket bedre med i tiden. De har nemlig med det innkommende Socom US Navy Seals: Team Bravo til PSP konsentrert seg om å gi incentiver for å kjøpe spillet i butikken. For å nyte flerspillermodusen til spillet må man nemlig kjøpe en original kopi av spillet. Sony kan med dette tiltaket redusere både piratkopiering og bruktsalg. Sistnevnte er også grunnlag for stor frustrasjon blant spillprodusenter, selv om det selvsagt er helt lovlig å kjøpe spill brukt.

Sonys mentalitet minner litt om EAs strategier for å få folk til å kjøpe spillet originalt, fremfor å ty til torrenter og bruktsalg.

Med spill som Mass Effect 2 og Dragon Age lokket den amerikanske giganten med gratis nedlastbart innhold, deriblant eksklusive spillbare karakterer, for de som kjøpte spillet på legitimt vis til fullpris.

Med tanke på at samtlige DRM-løsninger som i dag har blitt omgått av crackere innen svært kort tid spørs det om det ikke er denne veien som er den rette å gå. I stedet for å desperat forsøke å straffe gamere som piratkopierer, belønner man de som kjøper.

Er dette rette veien å gå?

(Kilde: Kotaku)

Kommentarer (66)

Black Week

onsdag

Følg salget på Gamer.no

Vi har oversikten over alle de beste gaming-tilbudene under hele Black Week og Black Friday.

Se alle tilbudene

Forsiden akkurat nå

Til toppen